اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان عنوان کرد

نگرانی از آینده منابع آب زیرزمینی کرمان

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: آینده منابع آب زیرزمینی در استان کرمان موضوعی است که نگرانی زیادی ایجاد کرده است.

نگرانی از آینده منابع آب زیرزمینی کرمان

سید محسن ثمره‌هاشمی در حاشیه سفر به شهرستان کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کرمان از جمله وسیع‌ترین استان‌های کشور است که شش حوزه آبریز درجه دو شامل جازموریان، کویر ابرقو سیرجان، کویر درانجیر، کویر لوت، بندرعباس سدیج و کل‌مهران این استان را احاطه می‌کند.

وی افزود: بخش‌هایی از این حوزه‌ها در استان کرمان و بخشی دیگر در استان‌های همجوار از جمله یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، فارس و هرمزگان قرار گرفته‌اند.

ثمره‌هاشمی گفت: در این شش حوزه 67 محدوده مطالعاتی قرار گرفته است که تعدادی به صورت کامل در استان کرمان و تعدادی با استان‌های همجوار مشترک هستند و محدوده‌ مطالعاتی مهمی از جمله رفسنجان، سیرجان، زرند، بم، جیرفت، رودبار و قلعه‌گنج به دلیل کشت محصولات مهمی همچون پسته، خرما و مرکبات و ... نقش برجسته و مهمی در اقتصاد دارند.

وی بیان داشت: وضعیت منابع آب زیرزمینی این استان طی چند دهه گذشته با تغییرات متنوع و فراوانی مواجه شده است که به دلیل افزایش شدید تعداد چاه‌ها از یک طرف و خشکسالی‌های اخیر سفره‌های آب زیرزمینی با کاهش شدید مخزن روبه‌رو شده‌اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان تأکید کرد: سطح آب زیرزمینی در عمده دشت‌های مهم استان افت کرده است و به دلیل کاهش آبدهی چاه‌ها عمق آنها به تدریج افزایش یافته و یا جابه‌جا شده‌اند.

وی عنوان کرد: در دشت‌های شمالی استان از جمله رفسنجان، زرند، کرمان و سیرجان تقریبا تمام چاه‌های نیمه‌عمیق از بین رفته و به جای آنها چاه‌های عمیق حفر شده‌اند که افزایش عمق چاه‌ها سبب شده کیفیت آب‌های زیرزمینی به تدریج نامناسب شود.

وی تصریح کرد: امروزه در بسیاری از مناطق از جمله زیدآباد سیرجان، انار و دهستان سی‌ریز زرند کیفیت آب به حدی نامناسب شده که گیاهان مقاومی از جمله پسته نمی‌توانند، رشد کنند.

ثمره‌هاشمی ابراز داشت: کاهش آبدهی چاه‌ها معضل دیگری است که در بسیاری از مناطق با آن روبه‌رو هستیم به گونه‌ای که در بسیاری از مناطق استان سطح آب زیرزمینی هر ساله بیش از یک متر افت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در مناطق جنوبی استان که وضعیت آب مناسب‌تر بوده به دلیل برداشت‌های بی‌رویه طی سال‌های اخیر افت سطح آب بسیار بیشتر شده و این موضوع زنگ خطر جدی است که باید به آن توجه شود.

ثمره‌هاشمی گفت: آینده منابع آب زیرزمینی در استان کرمان موضوعی است که نگرانی زیادی ایجاد کرده و در صورتی که میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی با مدیریت صحیح کاهش نیابد، آینده استان کرمان با خطر جدی مواجه است و رفع این موضوع نیاز به همکاری همه مسئولان و کشاورزان دارد.

انتهای پیام/80012/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول