اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

اردبیل رتبه اول کشور را در تولید سرانه شیر کسب کرد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با تلاش و همت دامداران و فعالان بخش دامداری استان اردبیل رتبه ممتاز را در تولید سرانه شیر به دست آورد.

اردبیل رتبه اول کشور را در تولید سرانه شیر کسب کرد

عادل عبد ایمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر در کشور میزان تولید شیر 9 میلیون تن است که این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 12.5 میلیون تن برسد.

وی تولید شیر در اردبیل را 437 تن اعلام کرد و یادآور شد: اردبیل رتبه 11 را در میزان تولید شیر در سطح کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل سرانه مصرف شیر را در اردبیل 118 لیتر اعلام کرد و گفت: این سرانه مصرفی به صورت متوسط در کشور 105 لیتر است.

عبد ایمانی با یادآوری اینکه هر فرد باید نیم لیتر شیر و 25 گرم پنیر یا سایر محصولات لبنی را روزانه مصرف کند، خاطرنشان کرد: این مصرف به ازای هر نفر در اردبیل 350 کیلوگرم در سال است که به نظر می‌رسد با نهادینه شدن فرهنگ استفاده از محصولات لبنی با هدف حفظ سلامتی این مصرف سرانه افزایش یابد.

این مسئول تاکید کرد: نیاز داخلی ما به شیر سالانه 190 هزار تن است، در حالی که 250 هزار تن مازاد مصرف داریم که به استان‌های دیگر و واحدهای فرآوری ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با یادآوری اینکه 30 درصد شیر تولیدی توسط دامداران صنعتی و نیمه صنعتی فرآوری می‌شود، ابراز داشت: 70 درصد مابقی به شکل سنتی فرآوری شده و روانه بازار مصرف می‌شود.

عبد ایمانی افزود: در همین راستا توسعه گاوداری‌های شیری جزو هدف‌گذاری‌های اصلی بوده است که پرداخت تسهیلات برای صاحبان واحدهای توسعه وام‌های سنگین از طریق تسهیلات توسعه بخش کشاورزی مدنظر است.

وی تصریح کرد: در همین راستا 970 طرح در کارگروه‌های استانی و شهرستانی در یک سال اخیر مصوب شده که رقم تسهیلات پرداختی برای آنها حدود 30 میلیارد تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: با این توسعه دامداری‌های صنعتی امیدواریم بیش از 770 گاو شیری دو رگه به مجموع دام‌های واحدهای تولیدی در این زمینه افزوده شده و شیر‌دهی بالایی را نیز شاهد باشیم.

عبد ایمانی در پایان ‌اظهار داشت: سعی شده است در این ارتباط از گاوهای شیرده داخلی و خارجی و دو رگه برای افزایش میزان شیردهی در واحدهای دامداری صنعتی و نیمه صنعتی استفاده شود که همچنان پرداخت تسهیلات در این حوزه در حال افزایش است.

انتهای پیام/62005/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول