اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالانه 2 میلیون طاقه پوست کروکودیل در دنیا تجارت می‌شود

حمایت جهادکشاورزی از ایجاد مزرعه پرورش تمساح در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از پرورش تمساح با هدف تجاری سازی این صنعت سود آور در استان خبر داد.

حمایت جهادکشاورزی از ایجاد مزرعه پرورش تمساح در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه 2 میلیون طاقه پوست کروکودیل در دنیا تجارت می‌شود که هر طاقه دباغی شده آن، ارزشی بالغ بر10 هزار دلار دارد، اظهار کرد: آنچه باعث شده تا این سازمان موافقت خود مبنی بر ایجاد مزرعه پرورش تمساح را در استان را اعلام کند.

وی افزود: استفاده پزشکی‌ از خون، استخوان و حتی گوشت این حیوان دوزیست بوده و در کنار آن، سود اقتصادی ناشی از امکان صادرات پوست و گوشت کروکودیل، با بستر سازی مناسب برای ارزآوری نیز، از دیگر دلایل این امر محسوب می‌شود.

محمدیان با اشاره به اینکه در سال گذشته، بحث سرمایه‌گذاری برای پرورش تمساح مطرح و به دنبال فتوایی که شهریورماه پارسال به‌کوشش نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی برای مجاز بودن این فعالیت صنعتی در ایران صادر شد، افزود: شرایط برای فراخوان متقاضیان پرورش تمساح در کشور مهیا شده و با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان، این سازمان از سرمایه‌گذاران این صنعت سودآور حمایت خواهد کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، تحصیلات آکادمیک در رشته‌های دامپروری، دامپزشکی، زیست‌شناسی جانوری، شیلات و محیط‌زیست را پیش‌شرط اعطای مجوز به متقاضیان این صنعت اعلام کرد و گفت: افراد متقاضی باید مدرکی معتبر مبنی بر گذراندن دوره‌های لازم برای پرورش تمساح را ارائه دهند و طرح اجرایی ایجاد مزرعه‌ باید توسط متخصصان شیلات و دامپزشکی استان مورد تایید قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه براساس نظریات کارشناسان، این حیوان دارای کاربردهای اقتصادی فراوان با ارزش افزوده بالاست گفت: هم اکنون، پرورش آن در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به شکل یک صنعت با درآمد زایی بالا درآمده است پرورش این حیوان آبزی، نه تنها موجبات اشتغالزایی مولد را می تواند فراهم کند، بلکه پوست آن نیز در بخش‌های صنعتی و دارویی سودآوری زیادی برای پرورش دهندگان به همراه خواهد داشت. این صنعت در بیش از 50 کشور جهان برای بهره‌بری از پوست تمساح درحال گسترش است.

وی ادامه داد: حداقل فضا برای پرورش هر قطعه تمساح، یک مترمربع بوده و هر کروکودیل، اغلب سالی یک یا دو بار و هر نوبت بیست تا شصت تخم می‌گذارد که دارای سرعت رشد بالایی است، به طوری که به ازای مصرف هر یک کیلوگرم مواد غذایی، 1.1 کیلوگرم افزایش وزن دارد از این رو پرورش آن امری کاملاً مقرون به صرفه برآورد شده است.

محمدیان با اظهار اینکه تمساح ها، جزو گونه هایی هستند که پراکنش آنها عمدتاٌ در مناطق حاره‌ای، گرمسیری و مرطوب متمرکز است، افزود: مهمترین شرط برای دستیابی به حداکثر میزان رشد، فراهم ساختن محیطی مناسب از نظر دمایی و رطوبت است.

وی اضافه کرد: مهمترین ویژگی‌های یک محیط مناسب برای پرورش و نگهداری تمساح درسطح اقتصادی، تامین دمای ثابت30 درجه سانتیگراد، رطوبت مناسب و محیطی عاری از هرگونه استرس و فشار خواهد بود تا وقفه‌ای در رشد بوجود نیاید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید به شرایط آب و هوایی استان گفت: تمساح‌های پرورشی حداقل در بخش عمده‌ای از سال باید در فضای سرپوشیده به صورت سوله یا گلخانه قرارگیرند تا امکانات تنظیم دما و رطوبت درآن مهیا باشد.

وی افزود: تعبیه و ساخت استخرهای پرورش در داخل سالنها نیز بسته به نوع و روش مورد استفاده جهت انجام فعالیت متفاوت خواهد بود.

محمدیان تصریح کرد: احداث و اداره یک مزرعه پرورش تمساح با داشتن آگاهی کافی از زیست شناسی این گونه‌ها و حمایت‌های سازمان یا مکان بالقوه‌ای از اشتغال و درآمدزایی در بخش کشاورزی را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/60002/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول