اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نصب صندوق‌های پستی درب منازل

گچساران و صندوق‌هایی که برای هیچ نصب شده است

خبرگزاری فارس: با وجود گذشت حدود 3 سال از اجرای طرح نصب صندوق‌های پستی درب منازل شهروندان گچسارانی، این صندوق‌ها کماکان بدون استفاده و در حسرت یک قبض و یا مرسوله پستی و تبلیغاتی بر درب منازل زنگ می‌خورد.

گچساران و صندوق‌هایی که برای هیچ نصب شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، امروزه با گسترش فرهنگ شهر‌نشینی نصب صندوق‌های شخصی پستی در راستای استفاده از امکانات و زیباسازی مبلمان شهری کوچه و خیابان‌ها امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

نصب صندوق‌های پستی در حفظ و نگهداری مرسولاتی که داخل این صندوق‌ها وارد می‌شوند نقش مهم و مؤثری دارد.

طرح نصب گسترده صندوق‌های پستی درب اماکن مسکونی و تجاری شهرستان گچساران اقدامی مطلوب بود که از سال 89 و در راستای دریافت مطمئن و سالم مرسولات پستی از جمله نامه‌های پستی، قبوض آب، برق، تلفن و گاز و نیز بروشورهای تبلیغاتی آغاز شد.

این طرح با مجوز اداره پست این شهرستان اجرا و طی آن صندوق‌های پستی بر درب منازل بسیاری از شهروندان گچسارانی نصب شد.

مأموران نصب صندوق‌های پستی درب منازل با ترغیب مشتریان و تأکید بر این‌که تضمینی بر ارائه مرسولات پستی و فیش‌های ادارات خدمات‌رسان توسط اداره پست به افرادی که از این صندوق‌ها استفاده نمی‌کنند، نیست، اقدام به فروش و نصب این صندوق‌ها بر درب منازل کردند.

این‌که نصب این صندوق‌ها تا چه حد در راستای اهداف مورد نظر بوده و این‌که آیا پس از نصب، از این صندوق‌ها استفاده‌های کاربردی لازم صورت می‌گیرد یا خیر را با جمعی از شهروندان به گفت‌و‌گو پرداختیم.

عدم استفاده از صندوق‌هایی که 3 سال از نصب آن می‌گذرد

اسماعیل گودرزی ساکن کوی پانصد دستگاه گلستان 2 در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران، با اعلام نارضایتی از نصب این صندوق‌های پستی، عدم استفاده مطلوب از این صندوق‌ها را متذکر می‌شود.

وی بیان داشت: از سال 89 این صندوق‌ها بر درب منازل مسکونی نصب شده اما بدون استفاده مانده است.

گودرزی با بیان این‌که مأموران نصب این صندوق‌ها در آن زمان بر لزوم نصب صندوق بر درب منازل سخن می‌گفتند، افزود: در آن زمان به گونه‌ای تبلیغ شد که همه گمان می‌کردن تا چند ماه آینده، این صندوق‌ها رنگ و روی قبوض آب، برق و گاز و دیگر مرسولات پستی و تبلیغاتی را به خود خواهد دید و دیگر خبری از لای در گذاشتن قبوض نخواهد شد.

بی‌تفاوتی مأموران ادارات خدمات‌رسان نسبت به وجود صندوق‌های پستی درب منازل

مهتاب رحیمی شهروند دیگری که خود را کارمند یکی از ادارات معرفی می‌کند در گفت‌و‌گو با فارس گفت: طرح نصب صندوق‌های پستی درب منازل طرح بسیار خوب و مفیدی است.

وی تصریح کرد: اطلاع دقیقی از دیگر شهرستان‌های استان ندارم اما در شهرستان‌های استان‌های مجاور، از این صندوق‌ها استفاده‌های مطلوبی می‌شود.

رحیمی یادآور شد: من و همسرم هر دو شاغل هستیم و در زمان نصب این صندوق‌ها بسیار خرسند شدیم که از این پس قبوض و مرسولات پستی را در این صندوق دریافت می‌کنیم.

وی افزود: وقتی مأموران ادارات خدمات‌رسان برای توزیع قبوض آب، برق و یا گاز به منزل ما مراجعه می‌کنند، در ساعات اداری منزل نیستیم.

رحیمی بیان داشت: آ‌ن‌ها به جای این که قبوض را در صندوق‌ها بیندازند، با بی‌ تفاوتی نسبت به وجود این صندوق‌ها، قبوض را از لا به لای در ورودی به داخل حیاط می‌اندازند که در برخی مواقع به ویژه در روزهای بارندگی و روزهایی باد شدید می‌وزد، سبب پاره شدن قبوض می‌شود.

لزوم هماهنگی اداره پست با ادارات خدمات‌رسان در استفاده از صندوق‌های پستی

معراج رضوانی شهروند دیگر گچسارانی اما اعتراض خود را به گونه دیگری مطرح می‌کند و در گفت‌و‌گو با فارس ابراز داشت: به نظر من اداره پست در این زمینه مقصر بوده و در ابتدا باید ادارات آب، برق و گاز را در این زمینه توجیه می‌کردند.

وی ادامه داد: در آن زمان برای نصب هر صندوق پستی 140 هزار ریال دریافت کردند در حالی‌که اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی لازم برای مأموران ادارات خدمات رسان صورت نگرفت.

رضوانی با اشاره به این‌که در حال حاضر برخی خانواده‌ها در اثر عدم استفاده طولانی مدت از این صندوق‌ها حتی کلید آن را گم کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در واقع در این میان مردم متضرر شده‌اند و کسی هم پاسخگو نیست.

وی بیان داشت: ادارات آب، برق و گاز باید مأموران خود را در این زمینه توجیه کرده و در ضمن باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای هم در این زمینه برای عموم مردم صورت گیرد.

دریافت به موقع قبوض در مجتمع‌های آپارتمانی مشکلات زیادی دارد

کورش امیدی‌منفرد نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: دو سال است توسط نمایندگانی از یک شرکت که خود را مجری طرح نصب صندوق پست شخصی طرف قرارداد با پست کهگیلویه و بویراحمد و با برگه‌هایی که به مهر اداره پست گچساران بود، صندوق پستی درب منزل خود نصب کرده‌ام.

وی که در یک مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کند، می‌افزاید: با این‌که صندوق پستی را نصب کرده‌ام اما در این مدت مأموران، قبض‌های تلفن، گاز، برق و آب را در صندوق پستی منزل نمی‌اندازند و آن‌ها را لای در ورودی آپارتمان می‌گذارند.

امیدی‌منفرد ابراز داشت: مشکل دریافت قبوض به ویژه برای آپارتمان‌نشین‌ها همیشه مشکل بوده چرا که در مجتمع‌ها، منازل دارای پارکینگ‌، قبوض به زیر ماشین‌ها رفته و یا زیر چرخ‌های خودرو چسبیده و یا در اثر وزش باد و بارش باران، قبوض خیس شده و آسیب می‌بیند.

وی یادآور شد: اگر در همان سال اجرای نصب این صندوق‌ها، مأموران ادارات خدمات‌رسان و مأموران اداره پست توجیه و نسبت به انداختن قبوض و مرسولات پستی در این صندوق‌ها اجبار می‌شدند، فرهنگ استفاده از این صندوق‌ها نهادینه می‌شد اما در حال حاضر، اطلاع‌رسانی مردم در این زمینه کار دشواری بوده و نیاز به اطلاع‌رسانی گسترده دارد.

پس از گوش دادن و یادداشت صحبت‌های شهروندان به سراغ رئیس اداره پست گچساران رفته و در این زمینه با ایشان به گفت‌و‌گو پرداختم.

ضرورت اجرای طرح چاپ مشترک قبوض در سطح کشور

رضا رضایی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: نصب صندوق‌های پستی درب منازل اقدامی مطلوب در راستای رفاه حال شهروندان بوده که طرح گسترده آن از سال 89 در گچساران آغاز شد.

وی یادآور شد: در زمان اجرای طرح، دولت طرحی تصویب کرده بود که طی آن همه قبوض آب، برق و گاز طی یک قبض مشترک صادر شده و توسط یک مأمور درب منازل و در درون این صندوق‌ها گذاشته شود.

رضایی ابراز داشت: در حال حاضر مأموران اداره پست گچساران قبوض تلفن ثابت و همراه را درون این صندوق‌های پستی می‌گذارند تا دیگر مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نشود و قبض به صورت مطمئن به دست اشخاص برسد.

وی خاطرنشان کرد: مردم در صورتی که در این زمینه و تخلف مأموران اداره پست در عدم قرار دادن قبوض تلفن و ثابت و همراه درون صندوق‌های پستی شکایتی داشته باشند به اداره پست مراجعه کرده گزارش خود را اعلام کنند تا در این زمینه برخورد لازم صورت گیرد.

نصب 10 هزار صندوق پستی درب منازل در گچساران

رئیس اداره پست گچساران تصریح کرد: در گچساران افزون بر 10 هزار صندوق پستی بر درب منازل نصب شده و در برخی روستاهای بزرگ این شهرستان نیز این صندوق‌ها نصب شده که استفاده مطلوب از این صندوق‌های پستی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

رضایی خاطرنشان کرد: ادارات خدمات‌رسان باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند و به مأموران خود توضیحات لازم را بدهند.

وی گفت: در شهرهای بزرگ و شهرستان‌های همجوار این استان نیز قبوض در درون صندوق‌های پستی گذاشته می‌شود اما در کهگیلویه و بویراحمد هنوز به درستی این فرهنگ نهادینه نشده است.

===============

گزارش از معصومه بوستانی

===============

انتهای پیام/82001/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول