اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی:

توسعه درون‌زا مسیر پیشرفت کشور را هموار می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی گفت: توسعه درون‌زا مسیر پیشرفت کشور را هموار می‌کند و از وابستگی فناوری و توسعه‌ای به کشورهای غربی کاسته می‌شود.

توسعه درون‌زا مسیر پیشرفت کشور را هموار می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن علم‌الهدایی صبح امروز در افتتاحیه گردهمایی مدیران پژوهشی و پژوهشگران مشهد در سالن کنفراس بانک صادرات مشهد ضمن بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان بزرگترین پژوهشگر ایران، اظهار کرد: توسعه، نسبت پژوهش به پیشرفت کشور است که اگر در مسیر درستی قرار گیرد، می‌تواند سبب پیشرفت‌های چشمگیری برای کشور شود.

وی با اشاره به اینکه تولید زمانی از اهمیت علمی بالا برخوردار است که تبدیل به فناوری شود، ادامه داد: تبدیل علم به فناوری سبب رفاه اجتماعی و توسعه، بخصوص توسعه درون‌زا برای کشور می‌شود که در این میان شرکت‌های دانشجویی به عنوان یکی از نهادها و مؤسسات مهم مورد توجه قرار می‎گیرند.

علم‌الهدایی عنوان کرد: 85 درصد از پژوهش‌ها در کشور به مرحله کاربردی و اجرایی نمی‌رسد و تنها 15 درصد از آنها در جامعه به بهره‌برداری می‌رسد که طبیعتا مشکلات فراوانی را به دنبال دارد، اما با برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسب در بخش‌های مختلف، می‌توان این چالش را برطرف کرد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه تبدیل دانش به فناوری، فرایند تبدیل علم به محصول است، افزود: باید بتوانیم شرایط رقابت جهانی را در کشور فراهم کنیم، ایران در بحث توسعه ملی و دانش، از رشد بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در این مسیر گام‌های فراوانی بردارد.

وی در ادامه بیان کرد: نباید نگاه سلسله‌مراتبی به مسائل توسعه کشور داشته‌ باشیم چرا که توسعه موضوعی بسیار پیچیده است که با این نگاه نمی‌توان به آن پرداخت، در صورتی که نظام سیستماتیک می‌تواند در مسیر توسعه و پیشرفت‌های آن کمک کننده باشد و ما را در مسیر درست پیشرفت قرار دهد.

علم‌الهدایی تاکید کرد: توسعه مبتنی بر دانایی می‌تواند الگوهای اسلامی را برای کشورهای جهان اسلام دربر بگیرد و سبب پیشرفت‌های مناسبی در این عرصه و زمان شود و رفاه و عدالت اجتماعی را برای این کشورها رقم بزند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: در کشور محققان و پژوهشگران فراوانی وجود دارند و روز‌به‌روز در حال افزایش هستند، به این صورت که در 10 سال گذشته نرخ رشد پژوهش‌ها در کشور هر یک سال 2 برابر شده است.

وی در ادامه بیان کرد: باید به دنبال توسعه درون‌زا باشیم چرا که توسعه برون‌زا کشور را بیشتر از پیش به محققان و پژوهشگران کشورهای غربی محتاج می‌کند و با توجه به شعار مقام معظم رهبری مبنی بر سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی که باید همه ساله بدان توجه خاص و ویژه‌ای شود، به این مهم بیشتر از پیش توجه کنیم و با تسهیل شرایط برای محققان کشور، در حل مسائل توسعه‌ای از آنها بهره بگیریم.

علم‌الهدایی با تاکید بر اینکه مهمترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی آن کشور است، گفت: باید به نیروی انسانی محققان و پژوهشگران کشور بیشتر توجه شود و به رشد و شکوفایی توسعه کشور با همکاری آنان تکیه کرد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی با تاکید بر نقش صادرات فناوری در توسعه کشورها، اظهار کرد: کشورهای اسلامی سهم بسیار پائینی در توسعه فناوری و صادرات آن در جهان دارند که سبب عقب افتادن از رقابت‌های جهانی می‌شود.

وی ادامه داد: نباید تنها به توسعه پایدار تکیه کنیم چرا که جهان در مسیر توسعه یکپارچه حرکت می‌کند و توسعه پایدار سبب می‌شود در برخی از کلان‌شهرها فناوری و توسعه در یک مکان جمع شود اما در برخی روستاها و شهرها نشانی از رشد توسعه و فناوری وجود نداشته باشد.

علم‌الهدایی خاطر نشان کرد: آینده‌نگاری فناوری در کشورهای توسعه یافته از اهمیت بالایی برخوردار است و در این مسیر قرار دارند، به این صورت که آینده‌نگاری فناوری را به عنوان فرآیند علمی که در مسیر تفکر فناورانه گام برمی‌دارد ترسیم می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی افزود: در حال حاضر حدود 80 مؤسسه رصد فناوری در دنیا وجود دارد که 50 درصد آن متعلق به آمریکا است که در مسیر نرخ رشد تبدیل فناوری به تجاری‌سازی گام‌های مؤثری برداشته است.

وی تاکید کرد: حمایت‌های و پشتیبانی‌ مالی و معنوی از محققان و پژوهشگران کشور، توسعه دانشگاه‌های کارآفرینی، حمایت از مراکز علمی و فناوری و همچنین قرار گرفتن در مسیر آینده‌نگاری فناوری می‌تواند نتایج ارزنده‌ای را برای کشور به همراه داشته باشد و سبب توسعه همه جانبه در کشور شود.

علم‌الهدایی خاطر نشان کرد: هم‌افزایی و هم‌اندیشی در سطوح مختلف در کشور می‌تواند توسعه همه جانبه را برای کشور به همراه داشته باشد و بسیاری از مشکلات را در دستگاه‌های اجرایی از میان برمی‌دارد.

انتهای پیام/70018/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول