اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رخت شکوفه بر تن طبیعت طبرستان + تصاویر

خبرگزاری فارس: با توجه به اینکه کمتر از یک ماه تا آغاز فصل بهار مانده ولی در برخی شهرها و روستاهای مازندران شاهد شکوفه‌دهی درختان هستیم.

رخت شکوفه بر تن طبیعت طبرستان + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، کمتر از یک ماه به آغاز فصل بهار و رویش دوباره طبیعت زمان مانده است.

با این وجود در فصل زمستان که در مازندران انتظار ریزش شدید باران و برف انتظار می‌رود شاهد شکوفه‌دهی زودهنگام گونه‌های مختلف درختان آلوچه، سیب و سیاه‌ریشه در شهرهای مختلف این استان هستیم که این امر ناشی از دگرگونی‌ آب و هواست.

چنانچه پدیده شکوفه‌دهی زودهنگام درختان در سطح برخی روستاها و شهرهای مازندران طی چند روز اخیر مشاهده شد ولی در سطح شهرستان‌ها نیز شاهد این امر بودیم که نمونه بارز آن در خیابان امام خمینی(ره) و طالب آملی شهرستان آمل بوده است.

این پدید کم‌نظیر در مناطق سردسیر و کوهستانی مازندران نظیر بخش لاریجان و محور هراز نیز به چشم می‌آید.

گرچه ممکن است این امر شکل و ظاهری زیبا به طبیعت ببخشد و قدرت لازیرال خداوندی را به ظهور و بروز درآورد ولی برای ثمردهی درختان پدیده خوشایندی نیست.

کشاورزان مازندرانی گل‌دهی زودهنگام را مطلوب نمی‌دانند زیرا درختان با شکوفه‌دهی غیرعادی و زودتر از موعد طبیعی خود، در فصل شکوفه‌دهی دچار اختلال می‌شوند که این مسئله در چرخه محصول‌دهی و به ثمر نشستن آنها ارتباط مستقیم داشته و کاهش راندمان تولید را به همراه دارد.

البته در دهم مهر ماه امسال نیز شاهد انعکاس خبری در خبرگزاری فارس بودیم که در آن آمده بود با گذشت هفت ماه از فصل بهار شاهد به شکوفه نشستن تعدادی از درختان مرکبات در روستاهای فولادکلا و میرنای بخش چمستان شهرستان نور در ابتدای پاییز برگ‌ریز هستیم.

با گرمای هوا و مساعد بودن آن در ماه اخیر پدیده شکوفه‌دهی و جوانه‌زنی درختان می‌تواند از عواملی باشد که روند حرکتی طبیعت را در بهار و تابستان آینده دچار مشکل کند و این رویداد کم‌نظیر از الطاف خداوندی در خطه شمال کشور بوده که پیشاپیش نوید بخش بهاری زیبا و باطراوت در مازندران است.

انتهای پیام/86012/ش20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول