اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشیار گروه علوم محیط زیست دانشگاه زنجان خبر داد

احتمال آلوده شدن آب شرب زنجان به سرب تا 10 سال آینده

خبرگزاری فارس: دانشیار گروه علوم محیط زیست دانشگاه زنجان گفت: تا 10 سال آینده احتمال آلوده شدن آب شرب زنجان به سرب وجود دارد.

احتمال آلوده شدن آب شرب زنجان به سرب تا 10 سال آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عبدالحسین پری زنگنه بعدازظهر امروز در نشست «آلودگی آب‌های زیرزمینی اطراف شرکت سرب، روی و آب شرب زنجان واقعیت علمی یا بزرگنمایی» اظهار کرد: فلز سرب بیش از آنچه که تصور می‌شود، خطرناک‌تر است.

وی با بیان اینکه تحقیقات کشورهای اروپایی نشان می‌دهد ارتباط تنگاتنگی بین حضور سرب در جامعه و کندذهنی افراد وجود دارد، ادامه داد: مطالعات و تحقیقات کشورهای آمریکایی نیز نشان می‌دهد، حضور سرب در بدن انسان موجب ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

*کارخانه سرب و روی زنجان فرصت یا تهدید

این استاد گروه زیست دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه وجود کارخانه سرب و روی در زنجان نعمت، فرصت و تهدید محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت مدیریت آلودگی‌ها، این صنعت می‌تواند مثمرثمر باشد.

زنگنه با بیان اینکه در صورت ورود سرب به بدن انسان، مشکلات ناشی از آن افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به تحقیقات انجام شده، آب‌های زیرزمینی و آب شرب زنجان، آلوده به سرب نبوده و حتی در اطراف کارخانه سرب و روی نیز پاک است.

وی با اشاره به اینکه شواهد متعددی وجود دارد که آب‌های سطحی، خاک و هوا آلوده به سرب است، افزود: مکان‌یابی این صنعت در استان زنجان غیرمنطقی بوده و کاملاً اشتباه است.

*جابه‌جایی کارخانه سرب و روی زنجان ضروری است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در صورت عدم توجه به جابه‌جایی این کارخانه، مشکلاتی در آینده گریبانگیر استان می‌شود، افزود: اگرچه فعالیت این کارخانه هنوز سفره‌های آب‌های زیرزمینی را آلوده نکرده است، اما تا 10 سال آینده احتمال آلوده شدن آب زنجان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آلودگی موجود در آب اطراف کارخانه سرب و روی ناشی از وجود این کارخانه نیست، عنوان کرد: این آلودگی منشأ طبیعی دارد.

زنگنه با بیان اینکه وجود صنعت در هر نقطه‌ای موجب افزایش غلظت‌های بالاتر از حد مجاز می‌شود، بیان داشت: باید طرح و برنامه ویژه‌ای برای کاهش آلودگی این کارخانه ارائه شود.

وی از نمونه‌برداری آب‌های زیرزمینی زنجان در بناب، اطراف شهر زنجان، شهرک تخصصی روی زنجان و رودخانه ابهر رود خبر داد و افزود: آلودگی خاک با شدت و غلظت بالا مشاهده شده است.

*اعتبارات پایان‌نامه‌های دانشجویی محدود است

زنگنه با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته به پایان‌نامه‌های دانشجویی محدود است، افزود: برای انجام پژوهش‌های بزرگ‌تر باید اعتبارات بیشتری به این امر اختصاص یابد.

وی بر ضرورت تهیه اطلس پزشکی و آلودگی آب‌های سطحی، زیرزمینی و خاک در استان تأکید کرد و افزود: تهیه چنین اطلسی موجب حل مشکلات این کارخانه می‌‌شود.

*احیای زمین کارخانه سرب و روی در صورت انتقال

این ستاد دانشگاه با بیان اینکه جابه‌جایی کارخانه سرب و روی مشکلی را حل نمی‌کند، اذعان داشت: در صورت عدم احیای این منطقه، آلودگی‌های بیشتری به جامعه وارد می‌شود.

 

زنگنه در پایان با اشاره به نمونه‌برداری از ناخن ساکنان یکی از روستاهای اطراف کارخانه سرب و روی زنجان، گفت: این امر نیز نشان‌دهنده وجود آلودگی در بدن این افراد است.

انتهای پیام/73003/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول