اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

1.4 میلیون هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری ملی است

خبرگزاری فارس: مدیر امور اراضی اداره ‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از مجموع مساحت اراضی استان یک میلیون و 400 هزار هکتار مربوط به اراضی منابع ملی و مابقی آن جزو مستثنییات است.

1.4 میلیون هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری ملی است

سیاوش نبی‌تیر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: اراضی استان یک میلیون و 600 هزار هکتار است که از این میزان یک میلیون و 400 هزار هکتار مربوط به اراضی منابع ملی و مابقی جزو مستثنییات است.

وی با اشاره به تغییر کاربری 136 هکتار از اراضی استان در سال‌جاری افزود: از این میزان 53 هزار و 262 هکتار مربوط به تغییر کاربری غیرکشاورزی شامل احداث نگهبانی و انباری در مزارع کشاورزی و 7/82 هکتار مربوط به تغییر کاربری طرح‌های وابسته به کشاورزی شامل احداث گلخانه و مرغداری است.

نبی‌تیر با اشاره به قانون حفظ کاربری اراضی زراعی ادامه داد: به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و تداوم و بهره‌وری آن‌ها از تاریخ تصویب قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است.

مدیر امور اراضی اداره ‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در هر استان به عهده کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و یک نفر نماینده استاندار است که به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ دریافت تقاضا یا استعلام مطابق نظر کمیسیون نسبت به صدور پاسخ اقدام کند.

نبی‌تیر با بیان اینکه احداث گلخانه‌ها شامل قانون تغییر کاربری نیست، ادامه داد: همچنین احداث دامداری‌ها، مرغداری‌ها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه‌های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها سبب بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: دولت مکلف است همه ساله اعتباری معادل 80 درصد از درآمدهای موضوع این قانون را در بودجه سالانه وزارت جهاد کشاورزی منظور کند تا وزارت مزبور طبق ضوابط قانونی مربوطه آن را به مصرف امور زیربنایی کشاورزی شامل تسطیح اراضی، احداث کانال، آبیاری، زهکشی، سدها و بندهای خاکی، تأمین آب و احیای اراضی موات و بایر و هزینه‌های دادرسی و اجرای این قانون برساند.

نبی‌تیر ادامه داد: 20 درصد باقیمانده از درآمد موضوع این قانون به‌ منظور مطالعه و آماده‌سازی زمین‌های غیرقابل کشت و زرع برای توسعه شهرها و روستاها و ایجاد شهرک‌ها در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/68001/ز20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول