اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان شهرسازی اصفهان:

بهسازی بافت‌های فرسوده پروژه‌های صرفا عمرانی نیستند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان شهرسازی اصفهان گفت: بهسازی بافت‌های فرسوده پروژه‌های صرفا عمرانی نیستند بلکه مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در درون خود دارند.

بهسازی بافت‌های فرسوده پروژه‌های صرفا عمرانی نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حسین جعفری صبح امروز در هجدهمین نشست مدیران نوسازی و بهسازی کلان‌شهرهای کشور که در هتل استقلال قم برگزار شد، اظهار داشت: با وجود تلاش‌های زیادی که در مورد بافت‌های فرسوده صورت گرفته اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به شهر مطلوب باقی مانده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در این خصوص طی شش سال گذشته عنوان کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی به ویژه در حوزه قانون‌گذاری انجام شده که ماده 151 برنامه پنجم توسعه جایگاه دستگاه‌های مسئول در حوزه بافت‌های فرسوده را به خوبی نشان داده است.

مدیرعامل سازمان شهرسازی اصفهان ادامه داد: آنچه از بافت‌های فرسوده می‌توان استنباط کرد این است که این حوزه صرفا پروژه‌های عمرانی نیستند بلکه پروژه‌هایی هستند که مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در خود دارند و بنابراین برخورد با آنها شیوه‌های خاص خود را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه دولت در کلان کشور، شورای اسلامی شهر و شهرداری در سطح محلی باید یکسری اقدامات را انجام دهند، گفت: بسیاری از مسائل که دغدغه همکاران بوده است پیگیری شده اما در تعاملات شاید مسائلی بوده که هنوز لاینحل مانده است. 

وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها متولی احیای بافت فرسوده هستند

جعفری اذعان کرد: امروز قانون به صراحت بیان می‌کند که وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها متولی احیای بافت فرسوده هستند و همین مسئله تعامل بیشتر شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در این نشست‌ها به اجماع مناسبی رسیده و تعاملات را در دستگاه‌های ملی و استانی بیشتر کنیم، گام‌های بیشتری خواهیم برداشت.

دبیر کمیته تخصصی مدیران بافت فرسوده کلان‌شهرهای کشور در ادامه به روند این نشست اشاره کرد و گفت: در این نشست ماده چهار قانون حمایت از احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری که در آن به مجریان طرح‌های احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده اشاره شده است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تدوین سند ملی راهبردی از شش سال گذشته بیان داشت: بر اساس آخرین پیگیری‌ها، این سند برای جمع‌بندی در اختیار دستگاه‌های اجرایی کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به مطالبات شهرداری‌ها بیان داشت: با توجه به ماده 181 قانون برنامه پنجم توسعه که بخشودگی عوارض شهرداری را جز در مواقع جایگزین و تامین بودجه ممنوع کرده است، هیچ یک از شهرداری‌ها موفق به دریافت مطالبات خود نشدند. 

بیش از 40 درصد بافت‌های فرسوده شهری در اصفهان قولنامه‌ای است

مدیرعامل سازمان شهرسازی اصفهان ابراز کرد: بیش از 40 درصد بافت‌های فرسوده شهری در اصفهان قولنامه‌ای است که امکان برخورداری از تسهیلات نبوده و این مسئله در دیگر شهرها هم با درصدی کمتر یا بیشتر وجود دارد.

وی شهرداری‌ها و دولت را مکلف به تهیه و اعلام بسته‌های تشویقی دانست و افزود: اقدامات انجام شده خیلی گره‌ای از بافت‌های فرسوده باز نکرده است و به نظر می‌رسد در این زمینه باید جدی‌تر کار کرد.

جعفری اصلاح ضوابط و مقررات را امری لازم دانست و بیان کرد: عمده مسائل و مشکلاتی که امروز گریبانگیر بافت‌های فرسوده است، اصلاح مقرراتی است که در طرح‌های تفصیلی پیش‌بینی شده و باید به آن توجه کرد یا تصویب طرح‌هایی است که در کمیسیون ماده 5 دچار مشکلاتی است.

انتهای پیام/78001/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول