اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آخرین اطلاعات زلزله سیرچ کرمان

وقوع 8 پس لرزه در سیرچ / حضور 2 اکیپ بنیاد مسکن در سیرچ

خبرگزاری فارس: زلزله 5.5 ریشتری سیرچِ کرمان تا این لحظه هشت پس لرزه را به دنبال داشته است.

وقوع 8 پس لرزه در سیرچ / حضور 2 اکیپ بنیاد مسکن در سیرچ

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، به درستی مشخص نیست که چرا زلزله رخ می‌دهد، اما آنچه که از نظر علمی ثابت شده ‌تجمع انرژی در درون زمین از یک طرف و افزایش نیروی زیاد در درون زمین و عدم تحمل طبقات زمین برای نگهداری این انرژی از طرف دیگر موجب شکسته شدن زمین در بعضی نقاط شده و انرژی از محل‌ آزاد‌ و در نتیجه زلزله اتفاق می‌افتد.

آنچه که برای افراد سخت و نگران‌کننده است‌، آسیب‌های ایجاد شده توسط این حادثه طبیعی است.

محسن صالحی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد وقوع زلزله شامگاه دوشنبه دوم بهمن‌ماه جاری در سیرچ گفت: به دنبال زلزله‌ شب گذشته که به بزرگی 5.5 ریشتر منطقه سیرچ کرمان را لرزاند، کوهِ بعد از تونل سیرچ ریزش کرد.

وی افزود: نیروهای راهداری که با تجهیزات در محل وقوع حادثه حضور داشتند‌، طی مدت پنج دقیقه جاده محل ریزش را پاکسازی کردند و اکنون اکیپ‌های بنیاد مسکن در حال بررسی میزان برآورد خسارات به مناطق زلزله‌زده هستند.

صالحی با اشاره به اینکه این زلزله خسارت جانی نداشته است‌، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دو اکیپ از بنیاد مسکن استان کرمان در حال بررسی میزان برآورد خسارات به روستاهای این منطقه هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به تماس‌هایی که با دو اکیپ مستقر در این مناطق گرفته شده است، تاکنون خسارت مالی چشم‌گیری از این زمین‌لرزه گزارش نشده است.

صالحی با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته در استان کرمان 12 پس لرزه رخ داده‌، عنوان کرد: پس از زلزله شب گذشته سیرچ زلزله‌های دیگری در فاریاب‌، خانوک و ارزوئیه بین دو تا سه ریشتر رخ داد.

گسل گلباف یکه تاز گسل‌های کرمان

گسل گلباف برای نخستین بار در سال 1351 توسط زمین‌شناسان یوگسلاوی به نام گسل سروستان معرفی شد‌، این گسل دارای روند شمال غربی‌، جنوب شرقی از جنوب غرب دشت بم تا غرب شهداد ادامه می‌یابد.

گسل گلباف یکی از فعال‌ترین و لرزه‌خیزترین گسل‌های استان کرمان است، اگر صفحات تاریخ را هم ورق بزنیم آثاری از تکان‌های شدید این گسل را به وضوح می‌بینیم.

زلزله‌های تاریخی منطقه سیرچ

زلزله سال 1255 سیرچ با بزرگی حدود 5.6، زلزله پنجم آبان 1288 جوشان، زلزله 12 شهریور 1348 سیرچ با بزرگی 5.3، زلزله ششم مرداد 1360 سیرچ با بزرگی‌ 7.1، زلزله 28 آبان 1377 شهداد با بزرگی 5.6 ریشتر از جمله بزرگ‌ترین زلزله‌های منطقه سیرچ کرمان است.

زلزله ششم مرداد 1360 سیرچ با بزرگی 7.1 

این زلزله شدیدترین زلزله کرمان و یکی از شدیدترین زلزله‌های ایران محسوب می‌شود که حدود یک هزار و 300 نفر کشته، 915 نفر زخمی، 25 هزار نفر بی‌خانمان و 85 درصد خانه‌ها به صورت کامل تخریب شدند. 

این زلزله به علت مسدود کردن رودخانه‌، یک دریاچه در ابتدای دره خفتان ایجاد کرده است، تعداد زیادی از واحدهای مسکونی بعد از زلزله سال 1360 بازسازی شده که در حال حاضر آمار آن موجود نیست.

آخرین زلزله منطقه سیرچ ساعت 23 و 18 دقیقه و 57 ثانیه دوشنبه دوم بهمن 1391 ماه جاری به بزرگی 5.5 ریشتر‌ در عمق 10 کیلومتری و در فاصله 22 کیلومتری سیرچ‌، 24 کیلومتری شهداد‌، 38 کیلومتری کرمان رخ داد.

با توجه به اینکه این منطقه یکی از مناطق لرزه‌خیز استان کرمان بوده‌، همواره طی سال‌های متمادی خسارات زیادی به این منطقه وارد شده به ویژه در زلزله سال 1360 که بلافاصله پس از آن بازسازی منطقه انجام شد.

نقش مقاوم‌سازی در کاهش خسارت انسانی

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: با بازسازی و بهسازی که در سال‌های اخیر توسط بنیاد مسکن استان در منطقه انجام شده بود، زلزله ‌شب گذشته تلفات انسانی به دنبال نداشت که این موضوع می‌تواند نقش مقاوم‌سازی در کاهش خسارت انسانی را نشان دهد.

صالحی افزود: در زمین لرزه بم که در پنجم دی ماه سال 1382 رخ داد، بیش از 33 هزار نفر از مردم کشته شدند، اما بعد از بازسازی و فرهنگ‌سازی که در مردم منطقه و شهرستان‌های همجوار بم به وجود آمد، موجب شد که مردم سایر مناطق کار بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خود را که توسط دولت خدمت‌گذار تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در اختیارشان گذاشته بود به اتمام برسانند.

وی خاطرنشان کرد: همین امر سبب شد در زمین لرزه مورخ 29 آذرماه 89 ‌با بزرگی 6.5 ریشتر در ریگان تعداد کشته‌ها به چهار نفر محدود شد که آنها نیز در واحدهای سنگی عشایری غیرمقاوم زندگی می‌کردند.

به امید آنکه مقاوم‌سازی که خود تنها راه پیش‌گیری از ایجاد تلفات جانی و مالی است در نقطه نقطه‌ جوامع نهادینه شود.

..............................

گزارش از ‌مریم بهادری

..............................

انتهای پیام/2446/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول