اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه پزشکی کرمان:

80 درصد افراد سالم جامعه کمبود ویتامین D دارند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کمبود ویتامین D از عوامل محیطی ایجاد کننده ام‌اس در افراد است و در افراد سالم جامعه حدود 70 تا 80 درصد آنها کمبود ویتامین D دارند.

80 درصد افراد سالم جامعه کمبود ویتامین D دارند

بهناز صدیقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به عوامل محطیی ایجاد کننده بیماری ام‌اس در فرد اظهار داشت: ثابت شده که سیگار یک عامل ایجادکننده و تشدیدکننده بیماری ام‌اس است.

وی کمبود ویتامین D را از دیگر عوامل محیطی ایجاد کننده ام‌اس در افراد دانست و ادامه داد: اگر یک فرد عادی در شرایط معمولی حداقل روزانه 10 دقیقه خود را در معرض نور آفتاب قرار دهد، کمبود ویتامین D ندارد و در افراد سالم جامعه حدود 70 تا 80 درصد آنها کمبود ویتامین D دارند.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب نور خورشید را مهم‌ترین منبع ویتامین D عنوان کرد که خیلی‌ها خود را از این منبع محروم کرده‌اند و تصریح کرد: روزانه 10 دقیقه تابش آفتاب برای اینکه کمبود ویتامین D در فرد ایجاد نشود، ضروری است.

وی گفت: در ابتدای ابتلای فرد به بیماری ام‌اس علائم این بیماری حالت رفت و برگشت دارند و فرد علائمی را پیدا می‌کند و این علائم می‌تواند در قسمت‌های مختلف باشد و یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری که فرد می‌تواند، خود احساس کند، علائم حسی است که  این علائم به شکل سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در قسمت‌هایی از بدن ایجاد می‌شود.

صدیقی با اشاره به اینکه رفت و برگشتی بودن علائم و پراکندگی علائم مهم‌ترین معیار تشخیص بیماری ام‌اس در فرد است و استرس نیز نقش ویژه در بروز این بیماری دارد، افزود: این بیماری به سیستم ایمنی مربوط است و استرس به دلیل اینکه سیستم ایمنی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد یکی از عواملی است که سبب بروز ام‌اس می‌شود.

وی گفت: ضعف بدن ضعفی که با عملکرد معمول شخص مغایرت دارد، دو بینی همراه با سرگیجه و عدم تعادل و علائم حسی از علائم این بیماری به شمار می‌رود.

صدیقی با تاکید بر اینکه تشخیص بیماری ام‌اس را متخصص می‌دهد، عنوان کرد: در صورت قطعی شدن بیماری مهم‌ترین اصل تشخیص زودرس همراه با درمان زودرس است و تشخیص بیماری ام‌اس فقط در حیطه متخصص مغز و اعصاب است و هر کسی مبتلا به بیماری ام‌اس نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود همه پیشرفت‌هایی که در علم داشته‌ایم علت قطعی ایجاد بیماری ام‌اس در افراد مشخص نشده است.

انتهای پیام/2446/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول