اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

تنظیم خشم و پرخاشگری از مهم‎ترین کارکردهای بازی درمانی است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تنظیم خشم و پرخاشگری در کنار نتایج و اثراتی که در کودکان ایجاد می‎کند، یکی از مهم‌ترین کارکردهای بازی درمانی محسوب می‌شود.

تنظیم خشم و پرخاشگری از مهم‎ترین کارکردهای بازی درمانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره‎ای، جوانان و پژوهش‎های اجتماعی آستان قدس رضوی، محسن اصغری نکاح در کارگاه تخصصی بازی درمانی ویژه کودکان بیش فعال در "کلینیک کودک آستان مهر"، اظهار داشت: بازی طبیعی‌ترین شکل تمایل کودک برای تماس و برخورد با دنیای اطرافش است و با توجه به این نکته که در هر بازی هیجانی وجود دارد، استفاده از آن در مداخلات درمانی برای کودکان راهکار مناسب و قابل توجهی است.

وی بازی را هر فعالیتی که با انگیزه‌های درونی، آزادی عمل، هدف‌گذاری، تصویر و تخیل همراه باشد، تعریف کرد و با اشاره به کاربردهای قصه در مداخله برای کودکان ADHD یا کودکان بیش فعال، ادامه داد: همدلی و خود را به جای دیگران گذاشتن در کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی از راهبردهای کنترل هیجانی محسوب می‌شود و یکی از بهترین روش‌ها و تمرین‎های ایجاد همدلی در کودکان، گذاشتن خود به جای شخصیت‌های قصه‎های کودکانه و کارتون است.

این بازی درمانگر و مشاور حوزه کودک با اشاره به اینکه بازی دارای ابعاد مختلفی است و تولید و طراحی بازی در اختیار بازی درمان‌گر است، افزود: انتخاب قصه‎هایی که در آنها فکر کردن، تعامل کردن و حل مسئله وجود دارد از پرفایده‎ترین و قصه‎های کودکانه مناسب‎ترین موضوع برای استفاده در بازی درمانی است.

او با اشاره به اهمیت جلب توجه کودک به بازی درمانی،گفت: برای جلب توجه بیشتر کودکان به گوش دادن به قصه‎ها در جریان بازی درمانی، باید آنها را در داستان مشارکت داد که استفاده از تصاویر در این زمینه کمک زیادی می‌کند.

اصغری نکاح پرخاشگری در کودکان را به دو دسته پرخاشگری هیجانی و پرخاشگری شناختی تقسیم کرد و گفت: همدلی، خودارجاعی، شناخت چهره‎ای، تنظیم هیجان و تنظیم صدا از راهکارهای کنترل پرخاشگری هیجانی در کودکان محسوب می‎شود.

وی ادامه داد: کار کردن بر روی آستانه تحمل کودکان، مشکل بازداری، کنترل جسمانی و حل مسئله به وسیله تولید ایده و راه حل و همچنین توجه به پیامدها و پیشامدها نیز از راه‎های تنظیم پرخاشگری شناختی در کودکان است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد در ارتباط با دیگر راهبردهای تنظیم حرکت پرخاشگری در کودکان گفت: راهبردهای کلامی مختصر که کودکان با تکرار آن به کنترل جسمانی و بازداری برسند و همچنین مشغول کردن دستان کودکان در هنگام عصبانیت از راهکارهای تنظیم پرخاشگری در کودکان است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‎های کنترل خشم در بزرگسالان سکوت است، ادامه داد: استفاده از این راهکار کاربردی و مؤثر به اشکال کودکانه مانند شمارش و تنفس عمیق و ترغیب آن‎ها به سکوت می‎تواند به کنترل خشم کودکان کمک کند.

انتهای پیام/70005/ت/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول