اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بهرام شاه‏محمدلو مطرح کرد

خلأ آموزش در تئاتر کودک/ تئاتر باید وارد مدارس شود

خبرگزاری فارس: بازیگر برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: تئاتر کودک در ایران همیشه مشکل نبود آموزش صحیح را داشته و با آن در حال مقابله بوده است.

خلأ آموزش در تئاتر کودک/  تئاتر باید وارد مدارس شود

بهرام شاه‏محمدلو که کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در ایران و داور بخش کودک و عروسکی دهمین جشنواره تئاتر بسیج در شاهرود است، امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شاهرود اظهار داشت: همه فکر می‌کنند چون کودکان کوچک هستند، باید کارهای آن‌ها هم کوچک باشد؛ در صورتی که باید کسانی که در زمینه هنر درام نمایش عروسکی و تئاتر برای کودکان کار می‏کنند، بهترین امکانات و آموزش‌ها را داشته باشند.

وی که یکی از تشکیل‌دهندگان نخستین گروه مرکز حرفه‌ای تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1350 است، افزود: هنر تئاتر ذهن و تخیل را تقویت می‌کند، پس هر چه سرمایه‏گذاری مادی در آن بیشتر شود، نیروهای مجرب‌تر و متخصص‌تری تربیت می‏کند.

این بازیگر برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون ایران افزود: به عبارت دیگر، هر چه سرمایه‏گذاری در هنر تئاتر بیشتر شود، به همان اندازه سود بیشتری به دست خواهیم آورد.

 تئاتر وارد مدارس شود

شاه‌محمدلو که تحصیل‏کرده رشته هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبا است، تصریح کرد: سالن‌های تئاتر و امکانات در درجه دوم اهمیت در کار نمایش قرار دارند؛ ابتدا باید استعداد و هنر تئاتر داشته باشیم، یعنی اصل قضیه مواد است و باید مواد اولیه کار آماده باشد تا بعد از آن نسبت به ظرف کار که امکانات است، تصمیم بگیریم.

همسر راضیه برومند، نویسنده و بازیگر تلویزیون و تئاتر تصریح کرد: اگر امکانات وجود داشته باشد کار بسیار بهتر خواهد بود؛ اما در درجه نخست باید نیروی مجرب و متخصص داشته باشیم؛ کارگردان، نویسنده و بازیگر تربیت کرده وجود داشته باشد و بعد به فکر تهیه ظرف کار هنری که سالن نمایش است، بیفتیم.

شاه‌محمدلو گفت: چون کودک نمی‌تواند خودش به سالن‌های تئاتر برود، باید تئاتر را نزد او ببریم یا بهتر است که بگوییم باید تئاتر را به مدارس یا جایی که کودکان به صورت مجموعه مشخص در آن در حال فعالیت و رشد هستند، برده و اجرا کنیم.

 «کفش‏های زهرا» بهترین کارم است

مدرس تئاتر در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به تفاوت‌های کار نمایشی و تئاتر گفت: کار سینمایی لذت خودش را دارد؛ اما برای کودکان، زنده بودن کار نمایشی که درست انجام ‌شود، به مراتب بیشتر اثرگذار خواهد بود.

او بهترین و مهم‏ترین اجرای نمایشی خود را «کفش‏های زهرا» در سال 60 که مخاطبانش کودکان، نوجوانان و بزرگ‏سالان بودند، عنوان کرد.

شاه‌محمدلو، عضو اولین گروه تئاتر کودک و نوجوان کشور، نخستین گروه تولید و ساخت تئاتر کودک و سریال مخصوص داستانی و نمایشی در تلویزیون صدا و سیما در سال 73، بازیگر تئاتر بزرگ‏سالان، مدرس  و محقق دانشگاه‌های مختلف در زمینه تئاتر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، جشنواره تئاتر بسیج به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و در بخش کودک و نوجوان و عروسکی آن 91 نفر در قالب 10 گروه از نفرات برگزیده مسابقات استان‌های سراسر کشور به این جشنواره راه یافتند.

این جشنواره در بخش نوجوان و عروسکی و با موضوعات دفاع مقدس، ایثار و شهادت، بیداری اسلامی، اجتماعی با دید فرهنگی و طنز در شهرستان شاهرود برگزار می‌شود.

اختتامیه جشنواره 30 دی ماه در سالن تئاتر شهر سمنان با حضور مهمانان کشوری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2249/ر30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول