اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر علیه بیماری تب برفکی

24 هزار‌ ‌دام در نرماشیر واکسینه شدند

خبرگزاری فارس: سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت‌: از ابتدای سال جاری تاکنون‌ 24 هزار رأس دام سنگین این شهرستان ‌علیه تب برفکی واکسینه شدند.

24 هزار‌ ‌دام در نرماشیر واکسینه شدند

عباس سرحدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نرماشیر اظهار داشت: طی سه فاز واکسیناسیون دام سنگین‌، 24 هزار رأس گاو از ابتدای سال جاری در نرماشیر واکسینه شدند.

وی افزود: در فاز جدید واکسیناسیون تب برفکی از ابتدای بهمن ماه سال جاری 39 هزار و 366 رأس گوسفند و بز در این شهرستان علیه این بیماری مسری واکسینه می‌شوند.

سرحدی‌ با بیان اینکه تاکنون علائم بیماری تب برفکی در نرماشیر مشاهده نشده است، خاطر‌نشان کرد‌: از دامداران درخواست داریم تا در صورت مشاهده دام مشکوک به بیماری مراتب را به این شبکه اطلاع دهند.

وی گفت: تب برفکی یک بیماری ویروسی و قابل انتقال به دام‌های دیگر است که از طریق ترشحات بدن دام بیمار به دام سالم منتقل می‌شود.

سرحدی ابراز داشت: ویروس تب برفکی از طریق هوای تنفسی، شیر، بزاق، مدفوع و سایر ترشحات دام بیمار به محیط اطراف پخش می‌شود سپس از طریق تنفسی، گوارشی، زخم‌های جلدی و مخاط می‌تواند دام‌های مجاور را مبتلا کند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی با توجه به پایین آوردن راندمان تولید در دامداری‌ و‌ تلفات در گوساله‌ها، بره‌ها و بزغاله‌ها و ایجاد ضابعات قلبی خسارات اقتصادی سنگینی را بر دامدار تحمیل می‌کند.

سرحدی افزود: یکی از مهم‌ترین روش‌های مبارزه با بروز بیماری ممانعت از ورود دام‌های بی‌هویت به دامداری و نیز قرنطینه کردن دام‌های جدید قبل از ورود به گله است.

وی گفت‌: از آنجا که انسان می‌تواند به عنوان ناقل مکانیکی موجب انتشار ویروس شو‌د، باید از تردد بی‌مورد در سایر دامداری‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/80026/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول