اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد

آغاز اجرای طرح سراسری مایه کوبی تب برفکی رایگان در استان یزد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان یزد از آغاز اجرای طرح سراسری مایه کوبی تب برفکی به صورت رایگان در سراسر استان یزد خبر داد.

آغاز اجرای طرح سراسری مایه کوبی تب برفکی رایگان در استان یزد

علی‌اکبر حدادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: در راستای اهداف سازمان دامپزشکی کشور در محافظت از سرمایه دامی و به منظور کنترل بیماری خسارت‌بار تب برفکی، فاز سراسری مایه کوبی جمعیت دام سنگین شامل گاو و گوساله از امروز در یزد آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: این فاز با تمام توان بالقوه بخش دولتی برای پوشش 100 درصدی مایه‌کوبی دام‌های واجد شرایط، همزمان در سراسر استان اجرا می‌شود.

حدادزاده بیان کرد: در این طرح جمعیت حساس واحدهای پرورش گاو و گوساله زیر پوشش قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در این مرحله از طرح نزدیک به 50 هزار رأس گاو و گوساله در استان واکسینه شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد: ارائه این خدمات به واحدهای زیر پوشش به صورت رایگان بوده و مدت اجرای طرح تا پایان دی‌ماه خواهد بود.

حدادزاده از دامداران خواست ضمن رعایت اصول بهداشتی با مراجعه شبکه‌ها و ادارت دامپزشکی سراسر استان، هماهنگی لازم را برای مایه‌کوبی دام‌های خود علیه این بیماری به عمل آورند.

به گزارش فارس، تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و به دنبال آن تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگیدن حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.

انتهای پیام/ 2464/خ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول