اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد

اولویت میراث فرهنگی شناسایی داشته‌های معنوی کشور

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشکده گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان را شناسایی داشته‌های میراث معنوی کشور عنوان کرد.

اولویت میراث فرهنگی شناسایی داشته‌های معنوی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، علی رحیم‌پور بعد ازظهر امروز در حاشیه سومین همایش توسعه گردشگری در منطقه کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از اولویت‌های اصلی در پژوهشگاه میراث فرهنگی، مطالعه، شناسایی و معرفی توانمندی‌های تاریخی، معنوی و مراسم مذهبی از جمله آئین‌های عاشورایی است. 

وی افزود: پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فعالیت خود را در دو بخش توانمندی در حوزه گردشگری مذهبی و آئین‌های معنوی و سنت‌های غیرملموس متمرکز کرده است.

به گفته وی، پژوهشگاه تلاش زیادی را برای شناسایی و ساماندهی آئین‌های معنوی و سنت‌های غیرملموس کشور آغاز کرده تا از این ظرفیت برای رونق صنعت در حوزه گردشگری مذهبی با توسعه بازاریابی جهانی بهره گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه تعداد زیادی از پرونده‌های میراث معنوی، آئین‌های مذهبی و میراث غیرملموس کشور در پژوهشگاه سازمان میراث در حال تحقیق و مطالعه است، ابراز داشت: به دلیل برخی از محدودیت‌ها برای ثبت این آثار، گاهی تنها دو پرونده با مستندات سمعی، بصری و مکتوبات برای ثبت به یونسکو ارائه می‌شود.

رحیم‌پور تصریح کرد: اطلاعات و آمار جمع‌آوری شده موجود در این حوزه، در اختیار بخش خصوصی گذاشته شده تا دفاتر مسافرتی و گردشگری ضمن آشنایی با اطلاعات گردآوری شده آن را به برنامه‌های سفر تبدیل کنند.

وی فعال کردن تشکل‌های مردم‌نهاد و حمایت از این تشکل‌ها برای فعالیت در حوزه گردشگری را یکی از سیاست‌های پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد و گقت: آئین‌های مذهبی بومی به قدری فراوان و سرشار از داشته‌های فرهنگی است که تبیین آنها از توانایی نیروی انسانی محدود دولتی خارج است.

این مسئول در ادامه به وضعیت میراث فرهنگی کاشان پرداخت و گفت: تشکل‌های مردم‌نهاد و فعال در حوزه معنوی منطقه کاشان می‌توانند علاوه بر استفاده از جاذبه گل و گلاب، از ظرفیت‌های 500 هیئت مذهبی این شهرستان استفاده کرده و گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ را که هنجارهای اجتماعی منطقه را رعایت کرده و توانایی بیشترین هزینه در شهرستان را دارند، جذب کنند تا از این طریق برای صنعت گردشگری درآمدزا و برای جوانان منطقه اشتغال‌زا باشند.  

رحیم‌پور در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد گردشگران دنیا در حوزه میراث فرهنگی سفر می‌کنند تا آثار ثبت شده را در میراث جهانی مشاهده کنند، بیان داشت: تاکنون 15 اثر در عرصه بین‌المللی ثبت شده که بخش عمده آن در حوزه میراث فرهنگی کشور است.

وی اضافه کرد: بیش از 55 اثر در حوزه میراث ناملموس یا میراث معنوی ثبت شده که آخرین آن مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان بود که به ثبت جهانی رسید.

این مسئول، فعالان حوزه گردشگری را افرادی حرفه‌ای خواند و گفت: برای جذب این نوع گردشگران که نیمی از گردشگران جهان را تشکیل می‌دهند و تنها به دنبال بازدید از آثاری هستند که به ثبت جهانی رسیده است به دنبال افزایش آثار ثبت شده بین‌المللی در کشور هستیم.

وی در پایان با اشاره به رشد صنعت گردشگری در جهان متذکر شد: گردشگری دنیا برای اولین بار در سال گذشته با 183 میلیون نفر مسافر و با یک تریلیون و 30 میلیارد دلار درآمد رکورد مسافرت و درآمد گردشگری جهان را شکست.

انتهای پیام/2406/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول