اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل خبر داد

پذیرش دانش‌آموزان نخبه در 20 مدرسه استعدادهای درخشان

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: برای سال تحصیلی آینده ما از بین دانش‌آموزان با استعداد و نخبه استان در 20 مدرسه پذیرفته‌شدگان در آزمون اردیبهشت ماه را پذیرش خواهیم کرد.

پذیرش دانش‌آموزان نخبه در 20 مدرسه استعدادهای درخشان

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، احمد محمود‌زاده صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه و خبرنگاران خبرگزاری‌های فعال در اردبیل در خصوص آزمون‌های ورودی استعدادهای درخشان و نمونه دولتی اظهار داشت: یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی ما ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی و کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت است که در همین راستا بحث توسعه مدارس خاص به ویژه استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در اولویت جدی ماست.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا آزمون استعدادهای درخشان و نمونه دولتی برای سال تحصیلی آینده برنامه‌ریزی شده و ما در قالب ستادهای استانی برگزاری مطلوب و مناسب این آزمون‌ها را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم در موعد مقرر آزمونی مطلوب و مناسب را هم در مقطع راهنمایی و هم متوسطه برگزار کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل یادآور شد: در سال 89 ما در سطح استان تنها شش مدرسه استعداد‌های درخشان داشتیم که به مرکزیت اردبیل و مشگین‌شهر فعالیت می‌کردند که در سال 90 این تعداد به هشت مدرسه و سال دوم نیز به 16 مدرسه ارتقا یافت و برای سال تحصیلی آینده نیز با چهار افزایش این تعداد به 20 مدرسه استعدادهای درخشان می‌رسید.

محمود‌زاده با اشاره به اینکه در یک توازن منطقه‌ای این مدارس توزیع شهرستانی شده است، گفت: برای سال تحصیلی آینده در شهرهای مشگین‌شهر و پارس‌آباد هم در مقطع راهنمایی و هم متوسطه مدارس استعدادهای درخشان دخترانه و پسرانه راه‌اندازی می‌شود و در خلخال و گرمی نیز متوسطه دخترانه و پسرانه و اردبیل نیز در ناحیه یک و دو هم متوسطه و هم مدارس استعدادهای درخشان راهنمایی برای پسران و دختران فعال شده است که با برگزاری آزمون در این مدارس جذب دانش‌آموز را در این مناطق شاهد خواهیم بود.

فعالیت پنج هنرستان نمونه دولتی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول در خصوص آخرین وضعیت مدارس نمونه دولتی نیز عنوان کرد: ما در سال 89 در سطح استان اردبیل 18 مدرسه نمونه دولتی داشتیم که این تعداد در سال 90 به 30 مدرسه ارتقا یافت و برای سال آینده نیز با کسب مجوزهای لازم این 30 مورد به 44 مدرسه نمونه دولتی راهنمایی و متوسطه ارتقا یافته است.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان بیان داشت: در حال حاضر 11 مدرسه نمونه دولتی در ناحیه یک اردبیل، 11 مدرسه در ناحیه دو، یک مدرسه در شهرستان بیله‌سوار، پنج مدرسه در پارس‌آباد، پنج مدرسه در خلخال، چهار مدرسه در گرمی و پنج مدرسه نمونه‌ دولتی نیز در مشگین‌شهر فعالیت می‌کنند که ما با این ارتقا قطعاً جایگاه‌مان در بین استان‌ها مطلوب‌تر و مناسب‌تر شده است.

محمود‌زاده به تغییرات اعمال شده در ضریب، کتب درسی و در نظر گرفته شدن معدل اشاره کرد و افزود: برای سال تحصیلی آینده که اقدام به جذب دانش‌آموزان سال اول متوسطه دوره اول می‌کنیم در بحث استعدادهای درخشان پذیرش متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود که نسبت به اعمال معدل به عنوان شرط ورودی اقدام می‌شود.

وی تصریح کرد: در مدارس استعدادهای درخشان حداقل معدل پایه پنجم باید 19 باشد که به عنوان شرط ورود آزمون در نظر گرفته شده و کسب این معدل تاثیری در قبولی دانش‌آموزان نخواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل محتوای آزمون را از پایه ششم شامل 80 سئوال در مدت زمان 80 دقیقه قرآن و تعلیمات دینی 15 سئوال، زبان و ادبیات فارسی 15 سئوال، مطالعات اجتماعی 10 سئوال، علوم تجربی 15 سئوال و ریاضیات 25 سئوال اعلام کرد.

محمود‌زاده ادامه داد: برای ورود به مقطع متوسطه نیز همان معدل 19 پایه دوم راهنمایی به عنوان شرط اصلی در نظر گرفته شده و آزمون که شامل 100 سئوال و 120 دقیقه مدت پاسخگویی است از محتوای کتب درسی سوم راهنمایی به عمل می‌آید.

این مسئول تاکید کرد: در این آزمون نیز 10 سئوال از قرآن و تعلیمات دینی، 10 سئوال از ادبیات فارسی، هشت سئوال از عربی، 10 سئوال از علوم اجتماعی،‌ هفت سئوال از زبان انگلیسی، پنج سئوال از حرفه و فن، 20 سئوال از علوم تجربی و 30 سئوال از ریاضیات برای شرکت‌کنندگان در آزمون در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل ابراز داشت: در مدارس نمونه دولتی همان شرایط و مواد آزمونی استعدادهای درخشان مدنظر است و تنها تفاوت آزمون استعدادهای درخشان با نمونه دولتی در لحاظ کردن معدل کتبی 16 برای ورودی راهنمایی و متوسطه است.

محمود‌زاده در خصوص دانش‌آموزانی که بر اساس ارزشیابی توصیفی در پایه پنجم تحصیل کرده‌اند، گفت: برای شرکت در آزمون ورودی مدارس راهنمایی کسب حداقل رتبه خیلی خوب در کارنامه مدنظر است و برای مدارس متوسطه نیز حداقل رتبه کسب کارنامه با رتبه خوب در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: در مدارس نمونه دولتی معدل هم در ورودی و هم برگزاری آزمون و قبولی شرکت‌کنندگان تاثیر‌گذار خواهد بود در حالی که در مدارس استعدادهای درخشان معدل تنها برای حضور در آزمون شرط اصلی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در خصوص توزیع دفترچه ثبت‌نام آزمون و نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان و زمان برگزاری آزمون نیز خاطرنشان کرد: توزیع دفترچه از 30 دی ماه تا 18 بهمن ماه در مدارس آغاز می‌شود و ثبت‌نام نیز از پنج اسفند ماه تا 23 این ماه در مدارس به صورت اینترنتی انجام خواهد شد.

محمود‌زاده زمان توزیع کارت آزمون ورودی را برای سال تحصیلی 93-92 استعدادهای درخشان و نمونه دولتی 14 اردیبهشت تا 16 این ماه در سال آینده اعلام کرد و بیان داشت: روز آزمون ورودی که برای مقاطع متوسطه و هنرستان مشترک خواهد بود ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه 19 اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول گفت: آزمون ورودی مقطع راهنمایی نیز 20 اردیبهشت ماه ساعت 9 صبح به انجام می‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: ‌کارگروهی در استان فرآیند چاپ، تکثیر، توزیع، ثبت‌نام، صدور کارت و اعلام نتایج را به جد پیگیری می‌کند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

محمود‌زاده با یادآوری اینکه از 44 مدرسه نمونه دولتی استان پنج مورد هنرستان می‌باشد، اظهار داشت: در حال حاضر دو هنرستان نمونه دولتی در استان داریم که سه مورد نیز به آنها افزوده می‌شود.

برای استقرار نظام اول متوسطه دوره اول مشکلی نداریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه بر اساس ضوابط سال تحصیلی آینده و استقرار نظام جدید اول متوسطه دوره اول ما در قالب ستاد تحول استان بحث تامین و آموزش نیروی انسانی، فضا و تجهیزات را در دستور کار قرار دادیم، تصریح کرد: از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها به صورت دقیق انجام شده تا در تامین نیروی انسانی با مشکلی مواجه نشویم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل یادآور شد: ما سعی کردیم در نظام آموزشی جدید مهارت‌آموزی زندگی را برای دانش‌آموزان منطبق بر سبک زندگی ایرانی – اسلامی در کتب درسی به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم در نظر بگیریم که رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید کردند.

محمود‌زاده بیان داشت: به طور مستقیم در پایه‌های تحصیلی مختلف و در کتب درسی این آموزش‌ها مدنظر بوده و ما بر اساس تکالیف و انتظاراتی که از آموزش و پرورش شده است سعی داریم علاوه بر کتب درسی در دوره‌های مختلف تحصیلی کتب جنبی نیز تالیف کنیم تا دانش‌آموزان بیشتر با مهارت‌های آموزش زندگی آشنا شوند.

وی تاکید کرد: کتاب‌های درسی عربی و زبان انگلیسی نیز با رویکرد جدید کاربردی و عملیاتی شدن در حال چاپ است که به نظر می‌رسد به جای آموختن قواعد پیچیده دستوری بهتر است به صورت کاربردی و مکالمه دانش‌آموزان با کتب درسی عربی و انگلیسی آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود اذعان داشت: ستاد تحول استان این موضوع را به جد پیگیری می‌کند و ما با رویکرد جدید نظام آموزشی شش، سه، سه در حال تدوین این کتب ارزشمند هستیم.

انتهای پیام/62001/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول