اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل اوقاف گیلان خبر داد

ثبت 22 موقوفه در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان از ثبت 22 مورد موقوفه در 9 ماه نخست امسال در استان خبر داد.

ثبت 22 موقوفه در گیلان

 به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام ولی عادلی در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام دهه آخر ماه صفر و گرامیداشت هفته وقف با بیان اینکه در اداره کل اوقاف دیگر اجاره املاک اوقافی به صورت 99 ساله وجود ندارد، اظهار کرد: حداکثر مدت اجاره اموال وقفی بین 3 تا 5 سال در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه اموال وقفی به هیچ عنوان قابل خرید و فروش نیست، افزود: مهم‌ترین رسالت اوقاف اجرای نیات فرد واقف است.

مدیر کل اوقاف گیلان درباره اداره برخی از بقاع متبرکه استان توسط افراد بازنشسته افزود: اوقاف برای تمکین قوانین بقاع متبرکه از هیئت امنا استفاده می‌کند و در استان تنها دو بقعه وجود دارد که به صورت مدیریتی اداره می‌شوند.

*بقاع متبرکه امامزاده هاشم (ع) و خواهر امام رضا (ع) هیئت امنایی می‌شوند

وی با بیان اینکه از بین 940 بقای متبرکه موجود در استان تنها دو بقعه مذکور به صورت مدیریتی اداره می‌شوند، گفت: به‌زودی بقاع متبرکه امامزاده هاشم (ع) و خواهر امام رضا (ع) هیئت امنایی می‌شوند.

عادلی صرف هزینه‌های عمرانی امامزاده هاشم را بسیار زیاد خواند و گفت: بقعه امامزاده هاشم به دلیل قرار گرفتن در منطقه آب و هوایی خاص به طور دائم نیازمند رسیدگی و عمران و آبادانی است و به همین دلیل به صورت مدیریتی اداره می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه یک فرد بازنشسته با داشتن تحصیلات دانشگاهی مدیریت بقعه مذکور را به‌عهده دارد، ادامه داد: بقعه امامزاده هاشم سراوان رشت درآمد بالایی دارد و به هیچ بانکی نیز بدهکار نیست.

مدیر کل اوقاف گیلان، صرف هزینه به نگهبانان و خادمان این بقعه را یکی از ملزومات اداره آن دانست و اظهار کرد: هتل امامزاده هاشم نیز در حال آماده‌سازی است و تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پس از تعطیلات نوروز به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود.

*ثبت 22 موقوفه در گیلان

وی راه‌اندازی هتل امامزاده هاشم را موجب رونق شهرک دانست و گفت: در بقعه امامزاده هاشم دو گروه پیمانکاری و بنیاد توسعه اوقاف نیز در حال بازسازی هستند که تاکنون توانستند تعمیر سقف حسینیه این بقعه را به پایان برسانند.

عادلی تعمیر گنبد بقعه امامزاده هاشم را در دست احداث عنوان کرد و افزود: از سال گذشته عملیات عمرانی این منطقه آغاز شده و قرار بود ابتدا گنبد را به دلیل ارتفاع زیاد بقعه از سطح زمین با استیل بسازند که مورد قبول واقع نشد و دوباره به همان شکل اولیه در دست تعمیر است و مصوب شده تا هر سال مورد نظارت اوقاف قرار گیرد.

وی اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف در جامعه را تاثیرگذار خواند و گفت: افزایش تعداد موقوفه‌ها در گیلان نشان دهنده اعتماد و اطمینان مردم از اجرای نیات واقف از طرف اوقاف است.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال 90 تعداد 18 موقوفه در گیلان وقف شده بود، تصریح کرد: در 9 ماه ن خست امسال به 22 مورد وقف افزایش یافته است.

وی ارزش اموال موقوفه را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: بیشتر اموال وقفی برای ساخت حسینیه، ساخت مساجد، هزینه دفن اموات بی‌بضاعت و دانشجویان نیازمند نیت شده است.

عادلی درباره تفاوت‌های اموال «هبه» (بخشیدن) با اموال وقفی، تصریح کرد: در اموال وقفی اصل مال حبس و منفعت آن برای نیات واقف صرف می‌شود در صورتی که در «هبه» این امکان وجود ندارد و اگر فرد منصرف شود می‌تواند اموال خود را باز پس گیرد در صورتی که برگشت اموال در وقف امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/84002/ق30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول