اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف مازندران خبر داد

ثبت موقوفه 4 میلیارد تومانی در مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: 32 مورد موقوفه جدید به ارزش حدود چهار میلیارد تومان در مازندران ثبت شد.

ثبت موقوفه 4 میلیارد تومانی در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حجت‌الاسلام ستار علیزاده بعدازظهر امروز در نشست خبری در سالن اجتماعات اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران، اظهار داشت: وقف از مباث مهم در فقه است.

وی با اشاره به این‌که دامنه وقف بسیار گسترده است، تصریح کرد: نیاز داریم با کمک اصحاب رسانه، فرهنگ وقف هم مانند سایر فرهنگ‌ها در جامعه نهادینه شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این‌که نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار اثرگذار است، ادامه داد: معتقدیم اگر آثار وقف به خوبی برای مردم تبیین شود، وقف می‌تواند سهم بسیار مهمی در فرهنگی عمومی ایجاد کند.

وی با اشاره به این‌که ما دست نیاز را به سوی رسانه‌ها دراز می‌کنیم، یادآور شد: رسانه این قدرت را دارد که سلیقه‌ها را تغییر دهد.

این مسئول با بیان این‌که گزارش عملکرد بقاع را مخابره کنید، گفت: عملکرد بقاع متبرکه به معنای حقیقی کلمه به اطلاع مردم رسانده نشده است.

وی با اشاره به این‌که 13 هزار و 730 موقوفه داریم، تصریح کرد: از این میزان 12 هزار و 755 مورد موقوفه متصرفی و 975 موقوفه هم غیرمتصرف است.

علیزاده با بیان این‌که در استان یک‌هزار و 322 بقعه داریم، اظهار داشت: مازندران در سراسر کشور در زمینه بقاع متبرکه مقام دوم و از منظر موقوفات هم مقام سوم را دارد.

وی با اشاره به این‌که اجرای نیت واقف از بزرگ‌ترین وظایف ما در حوزه وقف است، تصریح کرد: امسال در محاکم قضایی با کاهش 52 درصدی پرونده‌ها مواجه بودیم.

علیزاده افزود: یک‌هزار و 200 پرونده که در محاکم قضایی داشتیم به 574 پرونده کاهش یافت.

وی با بیان این‌که از اهداف اوقاف، شناسایی موقوفات است، خاطرنشان کرد: در همین زمینه 22 موقوفه طی 9 ماهه امسال مورد شناسایی قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران یادآور شد: اطلاعات 13 هزار موقوفه مازندران در سامانه اداره کل وقف، ثبت شده است.

وی درباره ماده واحده ابطال که تا پایان سال اعتبار دارد، گفت: فرصت خوبی است که متصرفان موقوفات از این ماده واحده استفاده کنند.

علیزاده درباره این ماده واحده، اظهار داشت: کسانی که تا قبل از سال 63 در ملک موقوفه احداث اعیانی کرده باشند از پرداخت همه هزینه‌ها معاف هستند و از سال 63 تا 82 به میزان 10 درصد، از سال 83 تا سال 90 به میزان 30 درصد معاف هستند و متصرفات در سال 91 باید 100 درصد هزینه را پرداخت کنند.

وی در ادامه این نشست اظهار داشت: در 123 بقعه، مراکز فرهنگ قرآنی تأسیس شده است.

علیزاده با بیان این‌که در حوزه تربیت حافظ قرآن کریم 10هزار نفر ثبت نام کردند، گفت: در 9 ماهه امسال 41 هزار و 800 جلد کتاب خریداری کردیم.

وی با اشاره به اعزام 423 نفر مبلغ روحانی، عنوان کرد: 153 نفر از این مبلغان از قم و 210 نفر هم بومی هستند.

علیزاده با اشاره به میزبانی مازندران در سی و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم، ادامه داد: رئیس قوه قضاییه سخنران مراسم افتتاحیه این سری از مسابقات است که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

وی در رابطه با برنامه‌های هفته وقف، اظهار داشت: نمایشگاه هفته وقف در شش شهرستان برگزار می‌شود.

علیزاده با اشاره به نواختن زنگ وقف، خاطرنشان کرد: در هفته گرامیداشت وقف، 14 مورد افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این‌که 32 مورد موقوفه جدید به  ارزش حدود چهار میلیارد تومان داشتیم، گفت: 148 پروژه با متراژ 45 هزار متر مربع در دست اقدام داریم که تاکنون 138 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است.

انتهای‌پیام/86007/م۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول