اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

تجربه و اندیشه، بازنشستگی پذیر نیست / تدوین نظام رتبه‌بندی معلمین در 4 گروه

خبرگزاری فارس: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کار ما فکر و اندیشه است و تجربه و اندیشه بازنشستگی‌‌ پذیر نیست.

تجربه و اندیشه، بازنشستگی پذیر نیست / تدوین نظام رتبه‌بندی معلمین در 4 گروه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مهدی نوید در گردهمایی مدیران کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور که پیش از ظهر امروز در کانون فرهنگی ورزشی مریم برگزار شد با اشاره به اینکه تفکر و علم، بازنشستگی ندارد اظهار کرد: کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور، کانون نشر اندیشه و تجربه هستند که می‌توان به وسیله آن‌ها از تجارب اساتید و پیشکسوتان بهره‌ برد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش درگیر فعالیت سترگ اجرای سند تحول بنیادین است، گفت:‌ امید آن می‌رود که این سند بتواند مجموعه آموزش و پرورش را بازخوانی کرده و به اقتضای زمان و نیاز‌های جامعه سیستم آموزش و پرورش دیگری رقم بزند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طول سنوات گذشته شاهد اصلاحاتی در نظام آموزشی بوده‌ایم ادامه داد: سیستم آموزشی با وجود تمام دستاوردها و تلاش‌های قابل تقدیر صورت گرفته، بنا به دلایل مختلفی نیاز به بازخوانی و تغییر دارد و مراد از این تحول، تغییر عمیق و ریشه‌داری است که تمام تار و پود نظام آموزشی را در بر‌گیرد.

وی تغییرات صورت گرفته در گذشته را محدود و مقطعی عنوان کرد و افزود: تغییرات در نظر گرفته شده در این سند، تحول نظریات، فلسفه‌ و تئوری‌های حاکم بر سیستم آموزش و پرورش است.

نوید خاطرنشان کرد: این طرح محصول چند سال فعالیت علمی و پژ‍وهشی است و اساتید زیادی دست‌اندر‌کار تهیه آن بوده‌اند که به تصویب شورای عالی‌ آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و مورد تایید رهبری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تمام همکاران مسئول در آموزش و پرورش مصمم به اجرایی کردن این طرح هستند، گفت: این طرح چند ویژگی دارد که نخستین ‌آن مبتنی بودن بر اصول استراتژیک و راهبردی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: هدف کلی در تدوین سند تحول بنیادین ایجاد سیستم آموزش و پرورش متفاوتی است تا نظامی که بیشترین کاربرد و تجربه را دارد و یک نهاد آموزشی است تبدیل به نهاد فرهنگی و تربیتی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی شود. 

وی ادامه داد: در تدوین این سند تلاش شده است به ابعاد فرهنگی، تربیتی آموزش و پرورش بیشتر توجه شود و فوق برنامه‌ها، در متن و به عنوان اولویت اصلی قرار بگیرند که استفاده از تجربه پیشکسوتان برای رسیدن به این هدف حائز اهمیت است.

نوید با اشاره به اینکه در این سند، تربیت در شش ساحت متفاوت تعریف شده است افزود:‌ همپای این زمینه‌های تربیتی، دانش‌آموزان باید فهم درستی از جامعه و زندگی داشته باشند و آداب اسلامی، کارآفرینی، خردورزی، خلاقیت و پرسشگری را فرا بگیرند.

وی با بیان اینکه در نظام فعلی، شاخصه‌هایی مانند درصد قبولی دانش‌آموزان مدارس، ملاک موفقیت آن‌ها در امر آموزش است گفت: سند تحول بنیادین مدعی است تمام این مولفه‌ها نیاز است اما کافی نیست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش داشتن دانش و تفکر و فهم استراتژیک را لازمه این اقدامات دانست و عنوان کرد:‌ تفکر استراتژیک با مطالعه به دست نمی‌آید بلکه نیازمند خردورزی، غوطه‌ور شدن در کار و کسب تجربه است.

نوید اضافه کرد: اعضای کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور اجتماعی است که فراتر از دانش استراتژیک می‌تواند با تفکر راهبردی خود به یاری آموزش و پرورش بیاید.

وی با بیان اینکه صاحب‌نظران اخیر تأکید دارند به جای ساده کردن امور، پیچیدگی‌های آن را هم باید دید تصریح کرد: با استفاده از افرادی با توانایی‌های ذهنی زیاد می‌توان به حل مسائل پیچیده پرداخت و به این منظور کسانی که در فراز و فرود آموزش بوده‌اند توانایی دیدن عمق مسائل را دارند که آموزش و پرورش نوین برای تحول، به چنین افرادی نیاز دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید به اینکه تحول بنیادین نظام آموزشی از سنخ استراتژیک است گفت: به این منظور، به افراد فرهیخته و خردمند نیاز داریم که همه زوایای پیدا و پنهان تعلیم و تربیت را بررسی کرده باشند و بتوانند در مورد عواقب ناپیدای امور هشدار بدهند.

نوید با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهکارهایی عنوان شده که نیازمند دانش و تجربه است افزود: از جمله پیش‌بینی‌های مطرح شده، طراحی و استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان سراسر کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در این سند، نظام رتبه‌بندی معلمین در چهار گروه پیش‌بینی شده است که این طبقه‌بندی، تفاوت رتبه‌ و حقوق را نیز به دنبال خواهد داشت و برای اجرای کامل این طرح می‌توان از نظر بازنشستگان استفاده کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در بخشی از این سند، راهکاری تعبیه شده است که بر استفاده از تجربیات پیشکسوتان تاکید کرده و نیازمند طرحی است تا رابطه دوسویه سیستم آموزشی با پیشکسوتان را طراحی کرده و از ظرفیت‌های آنان بتوان بیشترین استفاده را کرد.

وی با اشاره به اینکه نیاز به باید و نباید‌هایی است تا بار تربیت روی دوش یک گروه قرار نگیرد گفت: باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد تا همه افراد سیستم آموزشی توانایی خود را نشان دهند که تجربیات پیشکسوتان و بازنشستگان، می‌تواند موید این‌ مطلب باشد.

وی تأسیس دانشگاه فرهنگیان را از جمله اقدامات جدید آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: تشکیل دانشگاه فرهنگیان از جمله عواملی است که می‌تواند ورودی‌های آموزش و پرورش را کنترل کند که در گام اول، 25 هزار دانشجو از سراسر کشور را پذیرش می‌کند.

انتهای پیام/2258/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول