اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

هرگونه ارتباط با جهان عرب بدون تعامل با علمای اهل سنت موفق نیست

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، هرگونه ارتباط با جهان عرب را بدون تعامل با علمای اهل سنت موفق ندانست.

هرگونه ارتباط با جهان عرب بدون تعامل با علمای اهل سنت موفق نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن سبحانی پیش از ظهر امروز در هم‌اندیشی مسئولان، ‌اعضای هیئت علمی و پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی‌ با بیان اینکه تحقیق و پژوهش در ارتباط با جهان عرب را در دو محدوده زمانی قبل و بعد از تحولات منطقه می‌توان بررسی کرد، ‌گفت: ما باید در پژوهش‌های خود ‌به این موضوع بپردازیم که این تحولات چه تاثیری در منطقه داشته است.

وی ادامه داد: زمانی که ما بخواهیم کشورهای عربی و فرهنگ آنها را برای ایجاد تعامل بیشتر مورد بررسی قرار دهیم،‌ باید ابتدا شرایط این جامعه را قبل از تحولات اخیر بررسی کنیم و بعد از آن به تحقیق در ارتباط با تاثیر این تحولات در جهان عرب بپردازیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: گروه‌های متفاوتی در جهان عرب تاثیرات مختلفی دارند که این گروه‌ها را در بدنه این جامعه می‌توان به چهار گروه عالمان دینی،‌ روشنفکران جهان عرب،‌ نخبگان جهان عرب و عوام و توده اجتماعی جامعه عربی تقسیم‌بندی کرد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که هرگونه فعالیتی که بخواهد منجر به تاثیر در بدنه جهان عرب شود، ‌بدون تعامل با عالمان سنتی امکان‌پذیر نخواهد شد.

عدم نیاز به همفکری در ارتباط با عالمان اهل سنت

سبحانی اذعان کرد: از جمله مهمترین فعالیت‌های حوزه علمیه در راستای ارتباط برقرار کردن با جهان عرب این است که با علمای اهل سنت تعامل داشته باشد.

وی ابراز داشت: اینکه ما تصور کنیم حوزه علمیه ما می‌تواند بدون برقراری تعامل با علمای اهل سنت‌ بر توده‌های اجتماعی این جامعه تاثیر بگذارد،‌ نادرست است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: البته این به معنای آن نیست که ما باید علمای اهل سنت را راضی کرده و به یک همفکری با آن‌ها دست پیدا کنیم تا با جامعه مرتبط شویم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه یکی از تاثیر‌‌گذارترین گروه‌ها در جامعه عربی‌ روشنفکران هستند‌ ‌گفت: روشنفکری در جهان عرب واژه‌ای است که به هر تلاش دینی فرهنگی در خارج از چارچوب رسمی دینی گفته می‌شود.

انتهای پیام/2258/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول