اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بانک‌ها

وقتی بانک‌ها در گرفتن سود سبقت می‌گیرند

خبرگزاری فارس: استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: متأسفانه در جلسه‌هایی که بانک‌ها ملزم به پرداخت تسهیلات می‌شوند سکوت اختیار کرده و آن‌جا که حرف از سود به میان می‌آید از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

وقتی بانک‌ها در گرفتن سود سبقت می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، همواره در نشست‌ها، کارگروه‌ها و جلسه‌های اداری مطالبی میان اعضا رد و بدل می‌شود که اگر چه در متن نیستند ولی حاوی نکات قابل تأملی هستند.

نشست کارگروه اشتغال و کشاورزی نیز مستثنی نبود و حاشیه‌هایی چون هشدار استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عزل رئیس بانک کشاورزی این استان، عملی شدن تنها یک طرح از میزان 31 طرح آمایش صنعتی بعد از سال‌ها، واکنش معاون شعب بانک کشاورزی به برخی سخت‌گیری‌ها و کارشکنی‌های این بانک در اعطای تسهیلات اشتغال و اعلام عدم ثبت آمارهای اشتغال در سامانه اشتغال اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی را به همراه داشت.  

در این نشست که گزارش‌هایی از طرح‌های معرفی شده به بانک کشاورزی قرائت و اعلام شد که این بانک عملکرد مناسبی در پرداخت تسهیلاتی که صندوق توسعه ملی کشور در اختیارش قرار داده بود، نداشته است، واکنش تند سید حسین صابری را به دنبال داشت که گفت: تا چهارشنبه هفته آینده اگر در بانک کشاورزی این استان چنین رویه‌ای باشد، رئیس این بانک را به مرخصی دائم که به معنی عزل هست، می‌فرستم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این نشست به شدت از نحوه عملکرد بانک کشاورزی انتقاد کرد و گفت: بانک به جز قانون هیچ معیار دیگری را نباید در نظر بگیرد و چنین حقی ندارد ولی شاهد هستیم طرحی که در مرکز به تصویب می‌رسد، کارمندی خود را از همه کارشناس‌تر می‌داند و می‌گوید به این طرح تسهیلات نمی‌دهیم.

وی گفت: ‌با رایزنی‌هایی که انجام دادیم اختیارات این بانک در کارشناسی پرونده‌هایی با اعتبار بالاتر، افزایش پیدا کرده اما ای کاش در تهران نمی‌گفتم که توان کارشناسی بانک کشاورزی ما بالاتر از رقم‌های قبلی است.

بانک‌ها در تسهیلات 14 درصدی کارشکنی نمی‌کنند ولی با تسهیلات 7 درصدی مشکل دارند

صابری تأکید کرد: بانک به جز در مواردی که متقاضی بدهکار بانکی باشد یا ظرف یک ماه به بانک مراجعه نکند، در غیر اینصورت حق برگشت پرونده‌ طرح‌های تولیدی را ندارد و این روند دیگر تحمل شدنی نیست.

در این میان برخی مدیران عضو کارگروه اشتغال و کشاورزی نیز به برخی سخت‌گیری‌های بانکی در این زمینه اعتراض کردند و استاندار هم گفت: در مورد طرح‌های تولیدی همان سند زمین و یارانه افراد ضمانت برگشت تسهیلات اعطایی است و بانک باید با تعهد و وظیفه‌شناسی در راه تولید مانع ایجاد نکند.

وقتی یکی از اعضا در مورد نرخ بهره تسهیلات نرخ‌های تولیدی پیشنهادی داد، مدیران بانک‌های سپه، ملی، مسکن، صادرات، ملت و سایر بانک‌های حاضر وارد بحث شدند و اظهار نظر کردند.

صابری در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرد: اگر سود تسهیلات در بانک‌ها 14 درصد و بالاتر باشد از این سخت‌گیری‌ها و کارشکنی‌ها خبری نیست ولی وقتی قرار است سود هفت درصدی بگیرند سخت می‌گیرند در حالی که این تسهیلات را صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی داده تا به طرح‌های تولیدی بدهد.

حرف رئیس‌ جمهور را تحریف نکنید

بگو و مگوها در مورد بحث برگشت پرونده‌های اشتغال، طرح‌های تولیدی و عدم همکاری بانک کشاورزی وقتی قوت گرفت که الله‌داد محمدی معاون شعب بانک کشاورزی این استان به استاندار گفت که شما طوری حرف می‌زنید که گویا کارکنان این بانک هیچ تعهد و تقیدی ندارند در حالی که در مورد این مشکل، گویا رئیس جمهوری اعلام کرده که طرح‌های با اعتبار بالای یک میلیارد تومان را پذیرش نکنید و بر این اساس نیز ابلاغ مرکز به شعب این بانک در کهگیلویه و بویراحمد رسیده و معیار عمل ما این ابلاغیه است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به معاون بانک کشاورزی گفت که رئیس جمهور گفتند استان‌ها تلاش نکنند که تسهیلات همه طرح‌های کلان تولیدی خود را از اعتبارات صندوق توسعه ملی که در اختیار بانک کشاورزی است بگیرند بلکه از سایر منابع و تسهیلات هم غافل نباشید، پس حرف رئیس جمهور را تحریف نکنید.

اخذ پول کارشناسی از متقاضیانی که طرح‌های پیشنهادی آن‌ها در بانک رد می‌شوند نیز حواشی خاص خود را به دنبال داشت و برخی اعضا این کار را عجیب خواندند و استاندار نیز گفت: جالب است پول کارشناسی را نقدی از مشتری می‌گیرند و می‌گویند طرح شما رد شده است.

بانک‌ها جواب سلام ارباب‌ رجوعانی که تسهیلات 7 درصدی می‌خواهند را نمی‌دهند

مسئول ارشد اجرایی در حاشیه این نشست گفت: متأسفانه بانک‌ها جواب سلام متقاضیانی‌ که به دنبال تسهیلات هفت درصدی هستند را نمی‌دهند.

در پایان این نشست نیز رئیس اتاق بازرگانی و رئیس جهاد کشاورزی تقاضای وقت کردند که با مخالفت استاندار مواجه شد ولی با اصرار کیانی استاندار گفت برای این‌که فردا نگویید به بخش خصوصی توجهی نمی‌شود در حد چند دقیقه حرف‌هایتان را بزنید.

اصرار معاون بانک کشاورزی در مورد قانونی بودن عدم پذیرش طرح‌های بالاتر از یک میلیارد تومان موجب شد تا استاندار بگوید اگر شما مصوبه‌ای از دولت آوردید من در حضور این جمع از شما و همه مردم معذرت‌خواهی می‌کنم ولی اگر نیاوردید برای دومین بار کاری را که به هیچ وجه دوست ندارم انجام می‌دهم و رئیس شعب بانک کشاورزی را عزل می‌کنم.

باقرپور، معاون برنامه‌ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم که برخی نامه‌ها و دستورات مکتوب استاندار را متناسب با حرف‌های وی در جلوی استاندار می‌گذاشت، صابری در مورد وی گفت: باقرپور به خوبی با اخلاق من آشنا شده است.

=================

حاشیه‌نگاری از کریم بنام

=================

 

انتهای ‌پیام/82005/م/40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول