اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چالش‌های صنعت یزد بررسی شد/ بانک‌ها هدف انتقاد صنایع یزد

خبرگزاری فارس: چالش‌ها و مشکلات اخیر صنعت در استان یزد با حضور رئیس خانه صنعت و معدن یزد، انجمن مدیران، اتاق بازرگانی، استاندار یزد و مدیران بانک‌های عامل بررسی شد.

چالش‌های صنعت یزد بررسی شد/ بانک‌ها هدف انتقاد صنایع یزد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، دیدارهای چهره به چهره و انتقاد از مدیران به منظور رفع مشکلات مختلف از جمله مواردی است که طی چند سال گذشته در صنعت استان یزد پر رنگ‌تر شده است و در این راستا فعالان اقتصادی با میزبانی خانه صنعت و معدن یزد، اقدام به برگزاری نشستی با هدف حل معضلات بخش صنعت کرده است.

صنعتگران بر این عقیده‌اند که با وجود مشکلات فراوان در زمینه صنعت از جمله مباحث بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای، دیدارهای حضوری و چهره به چهره بهتر می‌تواند مسائل و مشکلات را حل و فصل کند تا نامه نگاری و کاغذ بازی‌های مرسوم.

آنچه که در نشست فعالان اقتصادی بیشتر از هر مورد دیگری مورد بحث قرار گرفت، مسائل و مشکلات بانکی در زمینه صنعت بود که تامین سرمایه در گردش، درد کهنه نقدینگی، بخشودگی جرایم، بازپرداخت تسهیلات ارزی، افزایش وثیقه‌های بانکی، نرخ مواد اولیه، مشکلات گشایش ال‌سی، طولانی شدن فرآیند تسهیلات از سوی بانک‌ها در راس این مشکلات مطرح شد.

گروهی از مدیران واحدهای تولیدی اعلام کردند که عمده‌ترین مشکل واحدهای صنعتی و تولیدی در استان عدم همکاری بانک‌های عامل با آنها است.

* بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند

مدیرعامل واحدهای تولید کاشی سرامیک مسعود یزد اظهار داشت: متاسفانه بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند و این رفتارشان باعث از بین رفتن اعتماد به نظام بانکی می‌شود.

محمدحسین فرشادپور افزود: صنعتگران در سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی به حمایت جدی نیاز دارند نه اینکه برعکس باشد و بانک‌ها محتاطانه‌تر عمل کنند.

وی در ادامه با اشاره به نرخ بهره بانکی اظهار داشت: مشخص نیست که بانک‌ها نرخ بهره بانکی در تسهیلات اعطایی را چند درصد محاسبه می‌کنند و اگر مبلغی را برای نرخ بهره بانکی در نظر گرفته‌اند این مبلغ در عمل متفاوت است.

فرشادپور با بیان اینکه مسائل بانکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی و صنعتگران بخش خصوصی است، تصریح کرد: بانک‌ها مصوبات دولت را نادیده می‌گیرند و اهمیتی برای آن قائل نیستند و به راحتی به آن عمل نمی‌کنند.

* صنایع یزد خواستار بخشودگی جرائم دیرکرد تسهیلات خود هستند

وی در ادامه خواستار بخشودگی جرایم دیرکرد صنایع، حذف شرایط سخت، عدم اعمال سلیقه، کنار گذاشتن شیوه‌های سنتی، فراهم ساختن شرایط مساعد و هموار در زمینه صنایع و امور بانکی و نیز تأمین نقدینگی و حل مشکلات گشایش اعتبار برای عبور صنایع از بحران‌های پیش رو شد.

مدیر یکی دیگر از واحدهای تولیدی صنعتی استان هم با انتقاد از رشد قارچ گونه موسسات مالی و اعتباری عنوان کرد: موسسات مالی اعتباری منابع عظیم نقدینگی را جمع‌آوری می‌کنند و بدون هدف و برنامه کار می‌کنند.

سید علی سالار ادامه داد: صنایع برای اعتبارات خود مشکل دارند و بانک‌ها نیز منابعی ندارند که پیشنهاد می‌شود صنایع اوراق مشارکت منتشر کنند و در بورس به فروش برسانند تا به نوعی نیز نقدینگی تأمین شود.

وی همچنین با اشاره به بخشنامه ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: واحدهای صنعتی ناچارند از منابع خارجی برای نقدینگی خود بهره ببرند که با افزایش نرخ چند برابری ارز بدهی واحدها نیز به خودی خود چند برابر می‌شود.

سالار همچنین با اشاره به بحث ستاره‌دار شدن مشتریان در بانک‌ها گفت: چنانچه اقساطی از تسهیلات به تعویق بیفتد مشتری مذکور ستاره‌دار شده و در رده مشتریان بدحساب قرار می‌گیرد در حالی که با پرداخت این اقساط ستاره‌ها از حساب وی در نزد بانک حذف نخواهد شد و نیز برای اخذ تسهیلات بانکی مشکل ساز می‌شود.

* بخشنامه‌‌های بانک مرکزی به طور کامل در استان اجرا شود

صاحبان صنایع استان همچنین در این نشست خواستار اجرای کامل بخشنامه اخیر بانک مرکزی و تصمیمات کمیته ویژه ارزی و دولت به منظور رفع مشکلات ارزی واحدهای صنعتی و معدنی استان توسط بانک‌ها شدند.

آنها همچنین خواستار اجرای تبصره یک ماده 9 قانون اصلاح قانون معادن در مورد پذیرش پروانه بهره‌برداری به عنوان وثیقه بانکی و تضمین اعطای بازپرداخت تسهیلات مالی شدند.

اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به روش سلف به جای مشارکت مدنی، تمدید تسهیلات سرمایه در گردش در زمان سررسید با اخذ کارمزد و جابه‌جایی آن، تسریع در رسیدگی درخواست تسهیلات، پذیرش ماشین آلات بهره‌برداری معادن به عنوان ماشین آلات خط تولید در مورد وام‌های معدنی از دیگر خواسته‌های صاحبان صنایع بود که در این نشست مطرح شد.

رئیس خانه صنعت و معدن یزد هم در این نشست با اشاره به قوانین ناکارآمد و دست و پاگیر بانکی اظهار داشت: فشار بانک‌ها بر روی صنعتگر بسیار زیاد است و متأسفانه صنعتگر ما آنچه را که تا امروز به خود ندیده است، حمایت است که این بی‌توجهی بیشتر از جانب بانک‌ها بوده است.

* صاحبان صنایع نیاز به حمایت همه‌جانبه دارند

محمدحسین فنایی با بیان اینکه برخی از مصوبات و دستورات در زمینه مسائل صنعتگران اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: صاحبان صنایع نیاز به حمایت همه جانبه دارند و این حمایت برای خودشان نیست بلکه برای استان و در کل برای کشور است.

وی عنوان کرد: بانک‌ها به جای اینکه انبساطی عمل کنند، رویه انقباضی در پیش گرفته‌اند و وثایقی را مانند پروانه معادن، قبول ندارند.

فنایی ادامه داد: در قانون آمده است که ماشین آلات واحدهای تولیدی اقتصادی به عنوان وثیقه در نزد بانک معتبر است این در حالی است که بانک‌ها این موارد را به عنوان وثیقه نمی‌پذیرند و تنها سند ملکی می‌خواهند.

رئیس خانه صنعت و معدن با انتقاد از نرخ‌های متفاوت بهره بانکی افزود: برخی واحدهای تولیدی استان تا 27 درصد بهره بانکی داده‌اند که جای تأمل و تعمق دارد.

وی از دیگر موانع مشکل ساز صنایع را پرداخت تسهیلات ارزی عنوان کرد و گفت: سال گذشته بانک‌ها برای جلوگیری از افزایش نقدینگی در جامعه نسبت به پرداخت تسهیلات ارزی اقدام کردند که در این شرایط و با توجه به سررسید بازپرداخت و نیز نرخ ارز، واحدها دچار مشکلات شدیدی خواهند شد.

*بازپرداخت تسهیلات با نرخ کنونی ارز واحدها را رسما ورشکست می‌کند

فنایی افزود: چنانچه بانک‌ها بازپرداخت این تسهیلات را با نرخ کنونی ارز مطالبه کنند، بدهی صنایع در هر واحدی که این تسهیلات را دریافت کرده باشد به خودی خود چند برابر می‌شود که این مسئله بحران‌زا است و اگر ثبت دفاتر رسمی شود، عملا ورشکست هستند.

وی همچنین با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی پیرامون تعهدات ارزی بانک‌ها اظهار داشت: بانک مرکزی طی نامه‌ای عمومی مورخه 11 آذرماه اعلام کرده در مواردی که معادل ریالی کل وجه اعتباری،برات اسنادی در هنگام افتتاح اعتبار یا ثبت برات از متقاضی دریافت شده است، ایفای تعهدات از محل منابع ارزی بانک انجام خواهد پذیرفت.

وی افزود: همچنین تامین ارز بابت انجام پرداخت‌های اعتبارات و بروات اسنادی مدت‌دار (با تعهد پرداخت بانک) همچنین اعتبارات ریفاینانس که کالای آنها تاپایان شهریور ماه سال 1391 ترخیص شده، از محل منابع داخلی بانک‌های عامل صورت پذیرد.

استاندار یزد هم در ادامه این نشست خواستار حمایت جدی و بیش از پیش بانک‌ها از صنایع استان شد.

محمدرضا فلاح‌زاده افزود: کمک به صنایع و معادن استان تنها کمک به مدیران این دو بخش نیست بلکه حمایت از استان و کمک به اشتغال و اقتصاد کشور و مردم است.

* همدلی و حل و فصل مشکلات نیاز اصلی در شرایط فعلی اقتصادی است

وی اظهار داشت: شرایط فعلی کشور شرایط تمام معنای جنگی است که نیاز به اتحاد و همدلی همگان دارد تا بتوانند مشکلات و مسائل را حل و فصل کنند.

استاندار یزد خطاب به مدیران بانک‌ها در استان با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی اظهار داشت: این بخش‌نامه قابل اجرا خواهد بود و تا زمانی که بخشنامه جدیدی ابلاغ نشود، چیزی تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: بهتر است دستورالعمل بانک مرکزی در اجرای تصمیمات کمیته ویژه ارزی و دولت راجع به مشکلات ارزی واحدهای صنعتی و معدنی توسط کلیه بانک‌ها به اجرا گذاشته شود.

وی همچنین تصریح کرد: بخشودگی جرایم دیرکرد باید توسط تمامی بانک‌ها اجرا شود و چنانچه بانکی دستورالعمل بخشودگی جرایم دیرکرد را اجرا نمی‌کند، لازم است در روند امور خود تجدیدنظر داشته باشد.

فلاح‌زاده همچنین خواستار نظارت جدی و مستمر بر فعالیت موسسات مالی و اعتباری در سطح استان و روند کاری این موسسات شد و اظهار داشت: معاون برنامه‌ریزی استانداری نشستی جداگانه برای پیگیری و اجرای این دستور العمل داشته باشند و نتیجه آن نیز اعلام شود.

استاندار یزد همچنین با اشاره به انتقاد برخی از صاحبان صنایع پیرامون دریافت کارمزد تسهیلات بانکی بیش از نرخ مصوب اظهار داشت: نرخ بهره وام بانک حداکثر 21 درصد عنوان شده است که بانک‌های عامل از دریافت بیش از مبلغ 21 درصد خود داری کنند.

استاندار یزد همچنین بر اساس درخواست مدیران واحدهای صنعتی و معدنی مبنی بر اعطای وام سرمایه در گردش به روش سلف به جای روش مشارکت مدنی به مدیران عامل بانک‌ها توصیه کرد: ضمن اجرای این روش زیرمجموعه‌های خود را به اجرای این روش نیز توصیه کنند.

انتهای پیام/2464/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول