اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آسایشگاه کم‌توانان ذهنی شهید بهشتی مشهد:

نیازمند حمایت شدید مردم در اداره مراکز خیریه هستیم

خبرگزاری فارس: مدیر آسایشگاه کم‌توانان ذهنی شهید بهشتی مشهد گفت: مراکز خیریه‌ای مانند مرکز کم‌توانان ذهنی شهید بهشتی که حمایت‌هایی از طرف دولت دریافت نمی‌کنند نیاز شدید به حمایت‌های مردمی دارند.

نیازمند حمایت شدید مردم در اداره مراکز خیریه هستیم

محمدرضا عرب‌هاشمی ظهر امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: کمبود منابع مالی به‌ویژه در مراکزی که از کمک‌های دولتی بهره‌ای ندارند معضلی بزرگ است.

وی تصریح کرد: این معضل بزرگ به ویژه در شرایط اقتصادی که در حال حاضر وجود دارد برای مراکز خیریه مشکل آفرین شده است.

مدیر آسایشگاه کم‌توانان ذهنی شهید بهشتی مشهد در ارتباط با شرایط ویژه معلولان ذهنی خاطر نشان کرد: شرایط ویژه‌ای که معلولان ذهنی دارند سبب می‌شود که از وسایل خود نگهداری نکرده و هزینه‌های آسایشگاه چند برابر شود.

عرب‌هاشمی ادامه داد: از طرف دیگر این معلولان نمی‌توانند از حقوق خود دفاع کرده و از این لحاظ همواره مهجور می‌مانند.

وی با اشاره به تاریخچه آسایشگاه شهید بهشتی در مشهد بیان کرد: قبل از انقلاب این آسایشگاه محل نگهداری دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست بوده است و بعد از انقلاب جایگاه نگهداری کودکان کم‌توان ذهنی دختر و پسر شد.

مدیر آسایشگاه کم‌توانان ذهنی شهید بهشتی مشهد افزود: در سال 61 دختران از پسران جدا شده و این آسایشگاه تبدیل به محل نگهداری کودکان معلول ذهنی بدسرپرست و یا بی‌سرپرست شد.

عرب‌هاشمی اضافه کرد: این مجموعه از سال 61 تا 81 به‌صورت دولتی اداره می‌شد ولی از سال 81 به بعد بنا به سیاست‌های دولت در راستای خصوصی‌سازی بخش‌ها این آسایشگاه به صورت غیردولتی و خیریه‌ اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه به تعداد 100 کودک یارانه نگهداری تعلق می‌گیرد متذکر شد: این منبع تنها منبعی است که از طرف دولت برای این کودکان در نظر گرفته شده است و به هیچ وجه یارانه در نظر گرفته شده تکافوی هزینه‌های جاری را نمی‌کند.

مدیر آسایشگاه کم‌توانان ذهنی شهید بهشتی مشهد با تاکید بر اینکه کودکان کم‌توان ذهنی در میان کودکان دیگر مهجور هستند اذعان کرد: یکی از نشانه‌هایی که حاکی از مهجوریت این کودکان می‌باشد این است که تمام معلولان مختلف نمادهای ویژه‌ای برای خود دارند ولی معلولان ذهنی هیچ نماد ویژه‌ای ندارند.

عرب‌هاشمی ادامه داد: این افراد معمولا به لحاظ جسمی سالم هستند و نشانه ویژه‌ای در جسم ندارند و ممکن است در جمع در صورت سکوت تشخیص داده نشوند و این سبب می‌شود که مردم نسبت به سایر معلولان به آن‌ها توجه نکنند.

وی اظهار کرد: در حدود 40 سال پیش این افراد را مخل و سربار جامعه می‌دیدند ولی در حال حاضر در راستای توانمندسازی آن‌ها اقداماتی صورت گرفته است.

مدیر آسایشگاه کم‌توانان ذهنی شهید بهشتی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر دیدگاه عمومی تا حدودی راجع ‌به معلولیت به‌ویژه معلولیت ذهنی عوض شده است تاکید کرد: توانمند کردن معلولان یکی از سیاست‌هایی است که برای افرادی که قابلیت فراگرفتن را داشته باشند انجام می‌شود.

عرب‌هاشمی با اشاره به دسته‌بندی‌هایی که در کودکان کم‌توان ذهنی وجود دارد اظهار کرد: این معلولان در 3 گروه حمایت‌پذیر، آموزش‌پذیر و تربیت‌پذیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: کودکان آموزش‌پذیر کودکانی را شامل می‌شوند که بهره هوشی کمتر از 35 دارند و تنها قادر به یادگیری مهارت‌های خودیاری هستند و یا در همین حد هم نمی‌توانند یادگیری داشته باشند.

مدیر آسایشگاه کم‌توانان ذهنی شهید بهشتی مشهد در ارتباط با کودکان تربیت‌پذیر تصریح کرد: این کودکان بهره هوشی بین 35 تا 60 دارند و می‌توانند مهارت‌های فردی و برخی از مهارت‌های اجتماعی را فرا بگیرند.

عرب‌هاشمی اذعان کرد: کودکان آموزش‌پذیر کودکانی هستند که بهره هوشی آن‌ها بین 50 تا 90 است و علاوه بر مهارت‌های فردی و اجتماعی مهارت‌های آموزشی را نیز می‌توانند فرا بگیرند.

انتهای پیام/70010/ر30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول