اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار

غیرایرانی‌ها به جشنواره دفاع مقدس کاشان راه یافتند

خبرگزاری فارس: مجری و طراح پنجمین جشنواره اینترنتی داستان کوتاه کوتاه دفاع مقدس کاشان از شرکت نویسندگان غیرایرانی در این جشنواره برای نخستین بار خبر داد.

غیرایرانی‌ها به جشنواره دفاع مقدس کاشان راه یافتند

نسرین ارتجایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: در این دوره از جشنواره به منظور مقایسه آثار داستان‌نویسان خارجی با ایرانی در گونه جنگ و نوع نگاه آنها به این مقوله، بخش آثار نویسندگان خارجی نیز برای نخستین بار به این جشنواره افزوده شد.

وی زمان فراخوان برای آثار نویسندگان خارجی را از بهمن‌ماه 90 تا اردیبهشت 91 دانست و افزود: حدود 104 داستانک از کشورهای پاکستان، افغانستان، کانادا، آمریکا، اسپانیا، دانمارک و آلمان به پست الکترونیکی پنجمین جشنواره اینترنتی داستان کوتاه کوتاه دفاع مقدس کاشان ارسال شده که توسط مسعود میریان ترجمه و در اختیار جشنواره قرار گرفت.

مجری و طراح جشنواره اینترنتی داستان کوتاه کوتاه دفاع مقدس کاشان نوع نگاه داستان‌نویسان داخلی و خارجی را در زمینه جنگ به طور کامل متفاوت خواند و خاطرنشان کرد: نگاه داستان‌نویسان خارجی در این مقوله تنها تجاوز، درگیری و کشتن و کشته شدن است اما در نگاه نویسندگان ایرانی دفاع به عنوان نوعی جنگ مقدس همراه با ارزش‌های بزرگی چون ایثار، شهامت و عشق به معبود معنا می‌یابد.

ارتجاعی استفاده از میکروفیکشن‌های 27 کلمه‌ای برای داستان‌نویسان ایرانی و بیت فیکشن‌های هفت کلمه‌ای برای نویسندگان خارجی را از جمله ویژگی‌ها و تغییرات پنجمین دوره جشنواره اینترنتی داستان کوتاه کوتاه دفاع مقدس کاشان عنوان کرد.

وی یادآور شد: گرچه داستان در ادبیات کهن ایرانی ریشه و سابقه دیرین دارد و بزرگانی چون سعدی و عبید زاکانی را در این حوزه در تاریخ ادبیات خود داریم اما این هنر در میان نویسندگان خارجی جایگاهی شایسته‌تر یافته و آنها در نوشتن به ویژه داستانک بسیار ماهر و توانمند هستند.

به گفته وی، داوری آثار نویسندگان خارجی بر عهده پروفسور پیتر ایوان یکی از اساتید برجسته دانشگاه‌های کانادا است و آثار نویسندگان ایرانی نیز توسط فتح‌الله بی‌نیاز و طلا نژادحسن داوری می‌شود.

وی تعداد کل آثار ارسالی رسیده به این جشنواره را با 80 درصد افزایش نسبت به دور قبل، یک‌هزار اثر ذکر و تصریح کرد: از آنجایی که شرکت‌کنندگان در این جشنواره باید تنها یک اثر منتشر نشده خود را ارسال می‌کردند دریافت این تعداد اثر بسیار قابل توجه و ارزشمند است.

ارتجاعی اضافه کرد: از یک‌هزار اثر ارسالی در مرحله مقدماتی 700 اثر قابل بررسی شناخته شد و سپس از میان این تعداد 100 اثر به مرحله نهایی مسابقه راه یافتند که 20 اثر آن متعلق به نویسندگان خارجی و بقیه از آثار داستان‌نویسان ایرانی هستند.

وی یادآور شد: در میان آثار برگزیده ایرانی به سه نفر برتر مدال‌های طلا با ارزش‌های متفاوت همراه با لوح تقدیر و تندیس و به هفت نفر شایسته تقدیر نیز سکه پارسیان، لوح تقدیر و تندیس اهداء می‌شود و در بخش آثار خارجی به داستان‌نویس برتر مدال طلا، تندیس و لوح تقدیر و به دو نفر شایسته تقدیر نیز سکه پارسیان، تندیس و لوح تقدیر تقدیم و توسط سفارتخانه‌های کشورشان در ایران برایشان ارسال می‌شود.

این داستان‌نویس کاشانی از جشنواره اینترنتی داستان کوتاه کوتاه دفاع مقدس کاشان به عنوان تنها جشنواره بی‌ستاد کشور نام برد و کل هزینه پنجمین دوره این جشنواره را 80 میلیون ریال ذکر کرد.

به گفته وی مخارج این دوره از جشنواره از طریق کمک‌ها و حمایت‌های جانبازان سراسر کشور، کمیسیون فرهنگی شورای شهر کاشان و دریافت وام تأمین شده است.

مجری و طراح پنجمین جشنواره اینترنتی داستان کوتاه کوتاه دفاع مقدس کاشان با اشاره به مکان برگزاری اختتامیه این دوره از جشنواره اظهار داشت: مکان اختتامیه در تهران پیش‌بینی شده بود اما با درگذشت جواد مقصود جانباز شیمیایی و رئیس کانون سنگرسازان بی‌سنگر که در طول چهار دوره گذشته با کمک‌های مالی خود به صورت پنهانی و با در اختیار گذاردن نکات مهندسی جنگ جشنواره را یاری می‌کرد، تصمیم نهایی برای انتخاب مکان اختتامیه تغییر یافت.

وی یادآور شد: مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره اینترنتی داستان کوتاه کوتاه دفاع مقدس کاشان بهمن‌ماه سال جاری در تالار خانه تاریخی عباسیان این شهرستان برگزار می‌شود.

ارتجاعی همچنین عناوین کتاب‌های در دست چاپ این دوره جشنواره را «آهای صلاح! جات امنه؟» و »خودت خواستی اینجوری بیام» عنوان و اضافه کرد: هزینه چاپ این کتاب‌ها توسط انتشارات پالیزان تأمین می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را حفظ پویایی ادبیات پایداری و مقاومت دفاع مقدس و نیز انتقال آرمان‌ها و مفاهیم جنگ هشت ساله به نسل جوان با زبان هنر اعلام کرد.

انتهای پیام/2406/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول