اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده و راوی کتاب "پایی که جا ماند":

ارشاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به ادبیات دفاع مقدس ندارد

خبرگزاری فارس: نویسنده و راوی کتاب "پایی که جا ماند" گفت: ارشاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به ادبیات دفاع مقدس و مقاومت ندارد و در بین همه نهادهای فرهنگی مرتبط، تنها انتشارات سوره مهر و حوزه هنری یاور این بخش از ادبیات هستند.

ارشاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به ادبیات دفاع مقدس ندارد

سید ناصر حسینی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با بیان اینکه خبرگزاری فارس در ارتباط با ترویج فرهنگ دفاع مقدس و انعکاس رویدادهای مربوط به ادبیات مقاومت رسالت خود را به خوبی انجام می‌دهد، اظهار کرد: کتاب "پایی که جا ماند" اکنون به چاپ بیست و یکم رسیده است.

این جانباز و آزاده دفاع مقدس ادامه داد: برای نوشتن این کتاب احساس کردیم یک وظیفه و تکلیف بر عهده داریم و این قلم امروز در امتداد آن نبرد است.

حسینی‌پور بیان کرد: اگر قلم در کنار نبرد باشد، تکمیل‌کننده کار است که ما نیز با همه مشکلاتی که در پیش رو بود تا اندازه‌ای توانستیم رسالت خود را انجام دهیم.

نویسنده و راوی کتاب "پایی که جا ماند" خاطرنشان کرد:  ادبیات بازداشتگاهی ادبیاتی شناخته شده در جهان است ولی متاسفانه تا به امروز خیلی‌ها نتوانسته‌اند به ادبیات پشت خاکریز آن‌چنان که باید بپردازند.

وی افزود: این در حالی است که چنین ادبیاتی طرفداران زیادی در دنیا دارد و البته در کشور ما نیز به همین شکل است.

حسینی‌پور به توفیقاتی که این کتاب در مدت چهار و نیم ماه از زمان انتشار حاصل کرده سخن به میان آورد و گفت: در این مدت اندک با چاپ بیست و یکم تعداد 70 هزار جمعیت علاقه‌مند به چنین ادبیاتی را پوشش داده‌ایم که فکر می‌کنم در نوع خود توفیقی برای ادبیات مقاومت و دفاع مقدس باشد.

این نویسنده و فعال در ادبیات دفاع مقدس در ادامه گفت: این موضوع نشان‌دهنده تشنگی مردم ایران نسبت به زندگی و ادبیات بازداشتگاهی و زندگی سراسر مشقت فرزندان ایران زمین در زندان‌های عراق به خصوص بازداشتگاه‌های مخفی و مخوف رژیم بعث سابق است.

وی به موفقیت این کتاب در حوزه ادبیات مقاومت اشاره کرد و بیان داشت: تصور من این بود که این کتاب در دوره زمانی دو تا سه سال حداقل چهار دوره چاپ را پشت سر بگذارد که این موفقیت در چاپ بیست و یکم نشان از تشنگی و حرکت مردم ایران در زمینه روی آوری به هنر متعهد و ارزشی دارد.

حسینی‌پور با ذکر این مطلب که از همان ابتدا خواهش ما این بود که نگاه به کتاب نگاهی دولتی نباشد، یادآور شد: چرا که هر گاه در موضوع فرهنگ کارها به سمت دولتی شدن پیش رفت استقبال مردمی از آثار کمتر شد.

وی به فروش خوب این کتاب در نمایشگاه اخیر بین‌المللی کتاب اشاره کرد و افزود: فروش خوب مردمی برای ما در این نمایشگاه حاصل شد و امروز می‌توان بر خود بالید که ادبیات دفاع مقدس در کشور جایگاه ارزنده خود را پیدا کرده است.

حسینی‌پور به توفیق این نوع از ادبیات در هفت و یا هشت سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از انتشار آثاری همچون بابانظر، نورالدین پسر ایران، دا، پنهان زیر باران، کوچه نقاش‌ها و پایی که جا ماند و چند اثر دیگر، ادبیات دفاع مقدس رنگ و بویی دیگر گرفته و انتظار رونق و ترویج بیشتر آن را در میان اقشار مختلف جامعه از جمله جوانان و نوجوانان داریم.

راوی کتاب پایی که جا ماند از اقدامات دستگاه‌های فرهنگی و نوع حمایت آن‌ها از این گونه ادبیات سخن به میان آورد و گفت: اکنون همه بار حمایت از ادبیات دفاع مقدس و مقاومت را انتشارات سوره مهر و حوزه هنری به دوش می‌کشند.

حسینی‌پور با بیان این‌که دستگاه‌های دیگر از جمله بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و سپاه و نهادهای مرتبط با جنگ و جهاد نیز وظایفی برعهده دارند که لازم است به آن بپردازند، تصریح کرد: تا این لحظه که در کنار شما هستم تنها حوزه هنری از ما و این نوع از ادبیات حمایت کرده است.

وی با بیان این‌که وقت به سرعت برای تدوین آثار ادبی دفاع مقدس در حال گذشتن بوده و تنها تا 10 سال دیگر وقت برای کار در این حوزه داریم، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم گرد و غبار فراموشی بر خاطرات ارزنده رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس بنشیند و امروز برای تدوین و چاپ آن‌ها به یک حرکت جهادی و انقلابی نیاز داریم.

این نویسنده دفاع مقدس در پاسخ به این سؤال که ارشاد اسلامی تا چه اندازه شما را در این راه یاری داده، تصریح کرد: در طول این مدت که نسبت به تدوین و نگارش و چاپ کتاب تلاس داشتم، ندیدم که ارشاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به این گونه ادبیات داشته باشد و به تبع کمکی از آن‌ها در این زمینه به ما نشد، ولی فکر می‌کنم آن‌ها نیز در این زمینه وظایفی دارند که باید انجام دهند.

حسینی‌پور در پاسخ به سؤال دیگری که این گونه نگاه ارشاد به ادبیات دفاع مقدس حاکی از چه موضوعی است، تصریح کرد: بگذارید وارد این قضایا نشویم.

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول