اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رائفی‌پور:

فیلم‌سازی که در عمرش سوار اتوبوس نشده نباید در اتوبوس فیلم بسازد

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه گفت: فیلم‌سازان ایرانی همیشه یا قشر مستضعف را نشان می‌دهند و یا مسائل ثروتمندان را به تصویر می‌کشند، فیلم‌سازی که در عمرش سوار اتوبوس نشده نباید در اتوبوس فیلم بسازد.

فیلم‌سازی که در عمرش سوار اتوبوس نشده نباید در اتوبوس فیلم بسازد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علی‌اکبر رائفی‌پور در تالار عماد کرمان با اشاره به سبک‌زندگی اظهار داشت: اگر تهاجم فرهنگی جدی گرفته می‌شد، امروز مقوله جنگ ‌نرم نداشتیم.

وی با بیان اینکه باید از شمر شدن بترسیم و به حر شدن امید داشته باشیم، گفت: فاصله بین مقام خلیفه‌الله و اسفل‌السافلین کوتاه است، باید دید که شمر با کدام ساختار فکری و نظام ارزش‌ها اندیشید تا جرأت بریدن سر اباعبدالله (ع) را به ‌دست آورد.

رائفی‌پور سبک زندگی را در جهان‌بینی، نظام ارزش‌های دینی و عرفی و ساختار فکری دانست و عنوان کرد: تحریف‌های شکل گرفته در دین یهود موجب شد تا خدا را عاشق خود بدانند و بگویند خدا مجبور است ما را دوست داشته باشد.

وی افزود: در قرآن حاملان تورات به الاغی تشبیه شدند که نوع بار فرقی به حالشان ندارد و خداوند به پیامبر می‌گوید اگر می‌پندارند رفیق خدا هستند، پس آرزوی مرگ کنند، حال آن که از مرگ می‌گریزند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: مدل زندگی مبتنی بر نحوه اندیشیدن است و تغییر در نوع جهان‌بینی موجب می‌شود تا خدا را همان ‌طور که می‌خواهیم تعریف کنیم و در مسائل مختلف دچار تغییر شویم که در واقع این تحریف در شناخت خداوند است.

رائفی‌پور با بیان اینکه وهابیت خدا را جسم دانسته و خون هر کس که بگوید خدا همه‌جا هست، حلال می‌شود، گفت: معاد یهودیان با معاد ادیان شرقی یکی نیست، ادیان شرقی اعتقاد دارند پس از مرگ در کالبد جسم دیگر به جهان برمی‌گردند و هرچه میزان گناهان جسم قبل زیاد باشد از ثروت و زیبایی کاسته می‌شود.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید به حساب خود برسید، قبل از آن که به حسابتان برسند، زیرا در موقع حسابرسی دست و دل و پا صحبت می‌کنند و انسان قدرت حاشا کردن ندارد، پس در این اسلام نمی‌توان خدا را دور زد.

این استاد با بیان اینکه امامان واسطه فیض الهی هستند، بیان کرد: در جهان‌بینی فرق است بین کسی که افرادی را واسطه فیض الهی می‌داند با آن که تصور می‌کند مستقیم به خدا می‌رسد در شب قدر تمام مقدرات بر امام معصوم (ع) عرضه می‌شود و بر مبنای صفت رحمانیت است که خداوند کافران را هم نعمت می‌دهد.

رائفی‌پور تصریح کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند «هر کس نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما نمی‌رسد» در سوره مریم هم آمده که شفاعت هیچ‌کس جز امامان به شما نمی‌رسد، پس کسی نمی‌تواند شفاعت را آن طور می‌خواهد، تفسیر کند.

وی عملکرد متفاوت افراد را بسته به نوع تفکر در جهان‌بینی توصیف کرد و گفت: افرادی که دم از حقوق‌بشر می‌زنند، بیشترین قتل را مرتکب می‌شوند و در نظام ارزش‌های دینی نگاه به این دنیا متفاوت است در نگاه اسلام پول بد نیست، اما به شرط اینکه پول برای تو باشد.

این استاد دانشگاه افزود: حروف اصلی «نفاق» و «انفاق» مشترک است و رابطه این دو این است که کسی دچار نفاق می‌شود که انفاق نمی‌کند.

رائفی‌پور با اشاره به داستان فدک خاطرنشان کرد: اصل داستان فدک این بود تا امیرالمومنان (ع) نتواند زکات دهد، زیرا حضرت در رکوع زکات دادند در نگاه اسلام کمک به فقیر است و در نگاه غرب باید دست در جیب فقیر کرد و اندک پول او را برداشت، اروپایی‌هایی که دین ندارند و به خیریه‌ها کمک می‌کنند در واقع به ندای فطرت خود پاسخ می‌دهند.

وی با بیان اینکه نباید یک ضرب‌المثل را عرف قرار دهیم، ابراز داشت: ضرب‌المثل «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است»، عرف جامعه شده، اما باید اندیشید که اگر صحت داشت اباعبدالله (ع) جان خود و خانواده‌اش را مغتنم می‌شمرد و در راه دین کشته نمی‌شد.

رائفی‌پور تاکید کرد: افزایش سن ازدواج، بالا رفتن سطح توقعات، ساختن  و زینت دادن مساجد امروزه عرف شده، چه بسا اگر کسی با یک هزارم هزینه ساخت مسجد، یک سایت راه بیندازد و صدها بازدیدکننده هدایت شوند که این نتیجه در مسجد نباشد.

این استاد در مورد آداب قرض دادن اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌گوید کسی که قرض می‌دهد چندین برابر به او داده می‌شود، زیرا به خدا قرض می‌دهید، 300 تا 400 هزار واحد خانه خالی در تهران است که صاحب‌خانه‌ها می‌توانند برای رضای خدا برای اجاره به زوج‌های جوان دهند.

وی تصریح کرد: اثرگذاری فرهنگی در ساختار فکری ما نقش دارد، مگر می‌شود زبان انگلیسی فرا گرفت، اما عرف جامعه انگلیسی در ذهن اثر نگذارد، همان ‌طور که مسلمانان چینی، بوستان و گلستان سعدی را به فارسی می‌خوانند و در اصطلاحات دینی کلمات فارسی را به ‌کار می‌برند، زیرا در زبان فارسی تفسیر اسلام را مشاهده کردند.

رائفی‌پور بیان کرد: زبان یک قوم بستر فرهنگی است که بسته‌های مختلف را ارائه می‌دهد، وقتی کسی به آموختن زبانی می‌پردازد، ضرب‌المثل‌ها را هم فرا می‌گیرد و این یعنی یادگیری عرف جامعه آن‌ها و در نهایت موجب شناخت ارزش‌های آن جامعه می‌شود.

این استاد دو عنصر نظم و عدل را در اسلام ضروری دانست و گفت: این دو مفهوم در شیطان‌پرستی برعکس آمده، تبر ایستاده نماد «عدالت» است که در شیطان پرستی تبر وارونه را نماد قرار دادند و از نظم هم متنفر هستند.

وی افزود: وقتی عدالت اجرا شد، آدم منظم می‌شود، عدل یعنی آن که هر چیزی جای خودش باشد و در مقابلش «ظلم» می‌آید.

رائفی‌پور با نشان دادن تصاویری از شیطان‌پرستان ابراز داشت: رسانه نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارد، همان‌طور که رسول خدا (ص) می‌فرماید در آخرالزمان مردها خود را شبیه زنان آرایش می‌کنند و برعکس رسانه در به وجود آوردن سبک‌زندگی تأثیر به ‌سزایی دارد.

وی از هزینه‌های گزاف دوبله فیلم‌های خارجی در شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: این فیلم‌ها موجب تغییر در نوع اندیشیدن افراد می‌شود و یک تابع رفتاری در ذهن ایجاد می‌کند از آن طرف فرد فکر می‌کند که خودش تصمیم می‌گیرد در حالی جادو شده و ساختار فکری تغییر کرده است.

این استاد دانشگاه با گلایه از فیلم‌سازان ایرانی که همیشه یا قشر مستضعف را نشان می‌دهند و یا مسائل ثروتمندان را به تصویر می‌کشند، تصریح کرد: فیلم‌سازی که در عمرش سوار اتوبوس نشده نباید در اتوبوس فیلم بسازد، باید سبک زندگی دنیای خودش را پیاده کند.

رائفی‌پور تاکید کرد: جوانی که چهره بازیگران خارجی در ذهنش نقش می‌بندد در جامعه خودش هم به‌دنبال همان چهره است و اگر در آرایش کردن نتیجه نگرفت به سمت جراحی پلاستیک روی می‌آورد و جایگاه زن را مختص ایام جوانی‌اش می‌داند و با پیر شدن به دنبال چهره دیگر می‌رود.

وی افزود: در دین اسلام هر چه از سن زن بگذرد، جایگاه ارزشمندتری چون مقام مادر را می‌گیرد، اما در این میان باید توجه داشت که روح و فکر خود را به شیطان نسپاریم.

انتهای پیام/80028/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول