اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر تبلیغات خراسان‌رضوی:

اسلام در برابر روش‌های مغایر با کرامت الهی و انسانی مبارزه می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر تبلیغات خراسان‌رضوی گفت: اسلام در برابر روشهای مغایر با کرامت الهی و انسانی مبارزه می‌کند.

اسلام در برابر روش‌های مغایر با کرامت الهی و انسانی مبارزه می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی مسعودی ظهر امروز در دومین کنفرانس اسلام و حقوق بین‌المللی بشردوستانه در محل سالن اجتماعات دفتر تبلیغات خراسان‌رضوی در مشهد اظهار کرد: روزگار معاصر بیش از هر زمان دیگر نسبت میان دین با عرصه‌های مختلف حیات بشری را مورد چالش و پرسش قرار داده است.

وی افزود: در مواجهه نوین دینداری با پرسش‌ها و چالش‌ها آنچه سهم گسترده‌ و مهمی را به خود اختصاص داده است؛ نسبت میان دین و دنیا به عنوان قطعه‌ای از دیرینه‌ترین دغدغه‌های بشر است؛ بی‌تردید پاسخ به پرسشی چنین مبنایی وابسته به نوع تعریفی است که از دین و دنیا و رابطه این دو ارائه شود.

مسعودی با بیان اینکه در ویرانگرترین و وحشی‌گری‌ترین منازعات بشری هیچ حمایتی از غیرنظامیان، زنان و کودکان وجود نداشته خاطر نشان کرد: حفظ عدالت و کرامت انسان در سایه حفظ امنیت و آرامش در روزگاری درخشید که اسلام ظهور کرد و رسالت خویش را در خداپرستی و طاغوت‌گریزی، تزکیه و تعلیم، رستگاری جاودانه، برقراری قسط و عدالت در حوزه مناسبات انسانی، داوری عادلانه و رفع اختلافات و برداشتن قیود و زنجیرها در مسیر سعادت بشری معرفی کرد.

وی تصریح کرد: در نگاه دین و حوزه‌های تکلیفی آن تمامی ابعاد و ساحات وجودی انسان و عرصه‌های مختلف حیات وی محدوده رسالت انبیای الهی تلقی می‌گردد؛ آموزه‌ها و تعالیم اسلام تمامی عرصه‌های مناسبات انسانی را در نوردیده و اندک چیزی را در این‌باره فروگذار نکرده است.

رئیس دفتر تبلیغات خراسان‌رضوی یادآور شد: احکام اقتصادی و مناسبات مالی، حقوق جزا و دستورات قضایی، تعیین خطوط اساسی سیاست خارجی و داخلی و تعیین دایره آزادی‌های انسان را معرفی کرده است.

وی اظهار کرد: رفتار عادلانه، منع تجاوز به غیرنظامیان، حمایت از افراد و اهداف غیرنظامی و محیط زیست و دیگر حقوقی از این دست در زمره اصول، قواعد و موازین حقوق بشردوستانه بین‌المللی باشد بایستی اذعان کرد دین و فقه دینی بنیانگذار چنین حقوقی بوده است.

مسعودی با تاکید بر اصل حرمت و کرامت بشری در حقوق بین‌المللی بشردوستانه گفت: اصل عدالت و برابری و نفی تبعیض در قبال رفتار ظالمانه، اصل صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز، اصل تقوا و احسان، اصل حرمت جان بشر و برابری جان افراد با حیات همگان،  هلاک نسل و منابع زیست محیطی و اصولی از این دست در زمانی به اندیشه بشر عرضه شد.

وی ادامه داد: این قاعده اصل حاکم و رایج به رسمیت شناخته شدن حمایت از حقوق انسانها است؛ در حکومت دینی و مبتنی بر فقه پویا از استفاده از روشهای مغایر با کرامت الهی انسان و مخالف ارزش‌های والای اخلاقی و لجام‌گسیختگی جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/70005/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول