اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آخرین وضعیت بازار شب یلدا در اصفهان

بلندای یلدا زیر سایه گرانی بازار

خبرگزاری فارس: چند ساعت مانده به شب یلدا به جز کاهش عرضه انار و هندوانه و افزایش قیمت این دو محصول تغییر عمده‌ای در بازار خریدهای شب یلدای اصفهان به چشم نمی‌خورد، همچنین توان خرید و استقبال مردم پایین‌تر از سال‌های گذشته است و مسئولان از مردم خواسته‌اند به بازارهای روز شهرداری (کوثر) مراجعه کنند و هر گونه گران‌فروشی و تخلف را به شماره تلفن 124 تعزیرات و نظارت بر قیمت‌ها اطلاع دهند.

بلندای یلدا زیر سایه گرانی بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پدر بزرگ و مادربزرگ در کنار فرزندان و نوه‌ها در زیر یک کرسی که روی آن سینی مسی بزرگی پر از انار و هندوانه و خلاصه هفت جور میوه و هفت جور آجیل وجود دارد، همراه قرآن و شاهنامه اجزای یک یلدای اصیل و به یادماندنی اصفهانی را تشکیل می‌دهند.

رسومات فراوان اصفهانی‌ها برای این شب از جمله سور و سات آوردن دامادها برای خانواده عروس که همراه تزئینات خاصی در هفت سینی مخصوص است و هر سینی به یکی از موارد؛ آجیل، میوه، شیرینی، لباس، کفش، هدیه ویژه برای مادر و عروس و(قرآن، عطر و آینه) اختصاص دارد.

با وجود همه گرانی‌ها این رسوم در کیفیت برگزاری افت کرده، اما اصل آنها همواره مهم و پابرجاست، چند ساعت مانده به شب یلدا خبرنگار فارس از آخرین وضعیت بازار اصفهان  در شب چله گزارش می‌دهد. 

* عدول از نرخ‌نامه‌های اصناف مورد قبول نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار کرد: بازار ملزومات شب یلدا در کنترل محسوس و نامحسوس عوامل این سازمان و مأموران تعزیرات حکومتی قرار دارد.

مظفر انصاری از مردم خواست هر گونه گران‌فروشی، عدم الصاق اتیکت، مشاهده احتکار، انبار کردن اقلام یا امتناع از فروش را سریع با شماره 124 اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه همه نوع میوه، آجیل و شیرینی به وفور در بازار اصفهان موجود است، اظهار کرد: مردم نباید خریدهای خود را به آخر وقت موکول کنند و همیشه پیش‌بینی گرانی در روزهای منتهی به یلدا و عید را داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اضافه کرد: اکنون هیچ گران‌فروشی و عدول از نرخ‌نامه‌ها با بهانه افزایش قیمت ارز، مورد قبول نیست و بازار به ثبات رسیده است.

* افزایش قیمت 2میوه اصلی یلدا در اصفهان

هندوانه و انار دو میوه‌ای هستند که از زمان ایران باستان نماد روشنی و برکت و باروری شمرده می‌شدند و مردم اصفهان نیز این دو میوه را از خوراکی‌های اصلی یلدا می‌دانند.

یکی باغدار و صیفی‌کار اصفهانی می‌گوید: افراد فرصت طلب هندوانه را در فصل فراوانی کیلویی 200 تومان از ما می‌خرند و با انتقال به سردخانه و یا نگهداری در انبار کاه، این محصول را احتکار کرده و حوالی یلدا با قیمت چند هزار تومانی وارد بازار می‌کنند.

این کشاورز رهنانی معتقد است: نظارت بیشتری باید روی سردخانه‌ها و عمده فروشان صورت گیرد تا واسطه‌ها از دسترنج کشاورزان به ثروت نامشروع نرسند و سود واقعی عاید زارعان زحمت کش شود.

چهارشنبه شب قیمت انواع انار شهرضا در بازار اصفهان به کیلویی 2 هزار و 500 تا 3 هزار تومان بر حسب مرغوبیت رسیده است و هندوانه گرد نیز در سطح شهر اصفهان بین 2 هزار و 800 تا 3 هزار و 300 تومان عرضه می‌شود.

این در حالی است که اوایل هفته قیمت هندوانه یک‌هزار و 700 تا 2 هزار و 300 تومان بود، اما در اواخر هفته با کاهش عرضه این میوه در میدان مرکزی تره بار اصفهان قیمت آن حدود 30 درصد رشد داشته است.

یک عمده فروش علت گرانی هندوانه را کاهش عرضه و کمبود این محصول در بازار و استقبال مردم برای خرید این میوه عنوان کرد.

*شیرینی در اصفهان افزایش قیمتی ندارد

رئیس اتحادیه تولید و فروش گز و شیرینی اصفهان در مورد قیمت‌های شب یلدا گفت: به همه صنوف ابلاغ کرده‌ایم برای شب یلدا هیچ افزایش قیمتی نداشته باشند.

محمد گوهریان گفت: از مدت‌ها پیش این شب و نیازهای مردم را در نظر داشته‌ایم و در حال حاضر فراوانی انواع شیرینی جات بدون افزایش قیمت را در قنادی‌های اصفهان، پس از ثبات ارز و سکه شاهد هستیم.

وی با اشاره به وارداتی بودن شکر و انواع اسانس اظهار کرد: این تولید مهم که در مراسم شادی و غم مردم همه روزه به آن نیاز دارند، باید فراوان و با قیمت مناسب عرضه شود.

گوهریان با اشاره به افزایش 20 درصدی قیمت‌ها در نوسان سکه و ارز بیان کرد: اکنون در آستانه یلدا بازار شیرینی جات به ثبات رسیده است.

وی اضافه کرد: نرخ‌نامه اتحادیه به همه کسبه ابلاغ شده که در آن نرخ همه نوع شیرینی درج شده و باید در همه فروشگاه‌ها در محل دید مردم نصب و الصاق شود.

*آجیل خوراکی لوکس شده/مردم توان خرید ندارند

رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل فروشان اصفهان اظهار کرد: بازار آجیل به علت ارتباط با بخش کشاورزی از مدت‌ها قبل رکود داشته و اقلام داخلی به علت خشکسالی و کاهش برداشت، افزایش قیمت داشته است.

سید مصطفی بحق افزود: کشمش و مغز بادام و گردو و پسته کرمان و رفسنجان شامل این نوع افزایش قیمت شده‌اند.

وی در مورد آجیل‌های وارداتی گفت: نوسانات قیمت ارز سبب افزایش بی‌رویه و غیر منطقی قیمت انواع تخمه، بادام زمینی، انجیر و فندق وارداتی شده است.

رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل فروشان اصفهان با تاکید بر اینکه با وجود فراوانی انواع آجیل در بازار اصفهان مردم قدرت خرید ندارند، افزود: آجیل کم کم به خوراکی لوکسی بدل شده که با افزایش هزینه‌ها از سبد خرید مردم در حال حذف شدن است.

وی با اشاره به این نکته که ثبات بازار ارز هنوز سبب ارزانی چشمگیری در نرخ آجیل نشده است، بیان کرد: در روزهای اوایل هفته عدم استقبال مردم اصفهان از خرید آجیل سبب شده که کسبه به میل خود قیمت‌ها را کاهش دهند.

بحق اضافه کرد: اگر استقبال به همین سردی پیش رود شاهد ارزانی حداقل 20 درصدی آجیل در روزهای پس از یلدا و ایام منتهی به نوروز خواهیم بود.

*مردم به جای میدان مرکزی از بازارهای کوثر خرید کنند

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان با بیان اینکه قیمت میوه در میدان تره و بار مرکزی 20 تا 30 درصد برای عمده فروشان ارزان‌تر است، گفت: از مردم تقاضا می‌شود برای خرید به میدان مرکزی هجوم نیاورند که این کار خود سبب افزایش قیمت عمده فروشی می‌شود.

رضا حکیم فعال افزود: با توجه به هزینه ایاب و ذهاب و الزام به خرید عمده در میدان مرکزی، عزیمت مردم برای خرید به این مکان سود اقتصادی برای ایشان ندارد.

وی تصریح کرد: انواع میوه و آجیل در بازارهای روز کوثر سطح شهر و میادین شهری میوه و تره بار شهرداری با قیمت مناسب‌تر موجود است.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان ادامه داد: در این میادین شهری و بازارهای کوثر تا 20 درصد میوه و آجیل ارزان‌تر عرضه می‌شود.

* دلیل گرانی انار و هندوانه، خشکسالی و کاهش عرضه در میادین

رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره‌بار اصفهان گفت: 24مانده ساعت به شب یلدا، همه نوع میوه به وفور در بازار و میادین اصفهان موجود است.

ناصر اطرج افزود: امروز به جز کمبود عرضه هندوانه و رشد 10 درصدی قیمت انار تغییر محسوسی در بازار نبوده است.

وی بیان کرد: امسال به دلیل خشکسالی با کمبود برداشت انار در اکثر باغات استان و نیز کاهش کشت هندوانه روبرو بوده‌ایم که تأثیر زیادی بر افزایش قیمت‌ها داشته است.

رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره‌بار اصفهان ادامه داد: به دلیل کمبود انار و هندوانه مرغوب در میدان مرکزی،انار از 2 هزار تومان در هفته گذشته به نرخ عمده فروشی بالای 2 هزار و 500 تومان رسیده و هندوانه نیز از یک‌هزار و 800 تومان در هفته پیش حدود 30 درصد در نرخ عمده افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مغازه داران سطح شهر خرید اضافه داشته‌اند، پیش بینی می‌شود روز پنجشنبه تغییر محسوسی در قیمت‌ها نباشد و حتی شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

* افت کیفیت و سوءاستفاده از تنوع میوه جات، عامل گرانی

رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان اصفهان با انتقاد از کاهش عرضه انار و هندوانه در میدان مرکزی گفت: همه نتایج گران فروشی در آخر متوجه خرده فروشان است.

نوروزعلی اسماعیلی افزود: همه مردم علت گرانی را از خرده فروش می‌پرسند در حالی که واسطه‌ها و عمده فروشان نقش بیشتری در افزایش قیمت دارند.

وی تصریح کرد: خرده فروش تنها 15 یا20 درصد سود دارد تعیین کننده بازار نیست.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان اصفهان با انتقاد از عدم نظارت کافی در میادین بیان کرد: در روزهای منتهی به یلدا یا شب عید، کیفیت میوه‌ها افت دارد و گاهی فقط دو ردیف اول صندوق‌های میوه مرغوب و بقیه خراب است که این سبب زیان خرده فروشان و افزایش قیمت نهایی شده است.

وی اظهار کرد: وجود انواع مختلف میوه‌ها وعدم اطلاع مردم گاهی سبب سوء استفاده معدودی از کسبه می‌شود.

اسماعیلی تصریح کرد: به طور مثال بین انار ساوه و انار عقدا ونیز انار شهرضا یا نجف آباد در فصول مختلف تفاوت قیمت وجود دارد همه را نباید یک نوع انار دانست یا موز پاکستانی و داخلی قیمت متفاوت دارد که گاهی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به تورم و کاهش قدرت خرید مردم به همه اعضای صنف پیشنهاد کرده‌ایم در روزهای منتهی به یلدا قیمت‌ها را کاهش دهند.

* عدم استقبال اصفهانی‌ها از میوه‌های جدید وارداتی

در ماه‌های اخیر به ویژه روزهای منتهی به شب یلدا، میوه‌های وارداتی جدید هم کم کم در میوه فروشی‌های لوکس بالای شهر اصفهان خودنمایی می‌کنند.

انگور زرد  وارداتی این روزها با قیمت بین 5 هزار و 500 تا 7 هزار تومان در اصفهان عرضه می‌شود، در این میان هندوانه زرد یا آناناسی نیز در مناطق اعیان نشین شهر با قیمت کیلویی 4 هزار تا 5 هزار تومان به فروش می‌رسد.

"آواکادو" دیگر میوه وارداتی سردخانه ‌است که کیلویی 8 هزار تا 9 هزار تومان هر کیلوی آن به فروش می‌رسد، "فیسالیس"دیگر میوه وارداتی سردخانه‌ای است که به قیمت کیلویی 10هزار تومان عرضه می‌شود این میوه ترکیبی پیوندی، از توت فرنگی گیلاس و کیوی است که کمتر از یکسال از ورود آن به کشور نمی‌گذرد.

به گفته بیشتر فروشندگان این میوه‌های خاص و تجملاتی اصفهانی‌ها اصلا از این میوه‌ها استقبال نکردند و با توجه به هزینه سنگین سردخانه و ترانزیت با وجود قیمت بالا واردات این میوه‌ها سودمند نیست.

یکی از عمده فروشان معتقد است تا دو سال دیگر این میوه‌ها فراوان شده و با اسم جدید و قیمت پایین عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/63001/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول