اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بدرقه خزان با چاشنی یلدا پای اصفهانی‌ها گران تمام می‌شود

خبرگزاری فارس: در حالی پاییز سی‌امین روز آخرین ماه خود را به بلندترین شب سال گره زده است که بدرقه زردترین فصل سال، با حال و هوای این روزهای بازارهای اصفهان پای اصفهانی ها دارد،گران تمام می‌شود.

بدرقه خزان با چاشنی یلدا پای اصفهانی‌ها گران تمام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روزها به آخر آذر که نزدیک می‌شود، کم کم مسئولان و رسانه‌ها به صرافت می‌افتند که از حال و هوای بازار و قیمت‌ها در طولانی‌ترین شب سال برای مردم بگویند، این می‌شود که روزهای بسیاری تیترهای خبرها یلدایی می‌شود فقط برای یک شب.

مسئولان و دست اندرکاران بازار حرف از کنترل بازار و تثبیت قیمت‌ها و نظارت‌ها برای کاهش تخلفات و گران‌فروشی سخن می‌گویند و رسانه‌‌ای‌ها و مردم هم در این روزها وقتی سری به بازار می‌زنند خبری از آن همه وعده و وعید برای ارزانی و فراوانی کالاهای یلدایی نمی‌بینند.

نه اینکه این تصویری سیاه از بازار شهر باشد، اگر به چشم خریدار و نه یک مدیر پشت میزنشین سری به بازار بزنید، متوجه می‌شوید که درست است که تمام مردم چنین شرایطی را ندارند، اما بیشتر قشر متوسط و تمام قشر آسیب‌پذیر اجتماع تنها گشتی در بازارهای شب یلدا می‌زنند و وقتی به جیب خود و قیمت‌های درج شده روی میوه‌ها و آجیل و شیرینی مغازه‌ها نگاهی می‌اندازند. بی هیچ حرفی از کنار مغازه‌ها می‌گذرند، چرا که می‌دانند امسال هم می‌شود یلدا را بی هندوانه کیلویی 2هزار و 500 تومانی، پسته کیلویی 40 هزار تومان و انار کیلویی 4 هزار تومان و موز کیلویی سه هزار تومان گذراند.

اینجا است که این دسته از مردم سعی می‌کنند یادشان برود یلدا شبی برای دورهم جمع شدن است، اینجا است که تنها دلهره این شب برای پایین و وسط نشین‌های اقتصاد ما می‌شود، دلهره‌آورترین شب سال که نکند یکی در خانه‌شان را بزند به قصد مهمانی.

یکی از آسیب‌هایی که نابسامانی کنونی بازار به مردم وارد کرده است، تبدیل شدن سنت‌های دیرین و جامعه‌گرا به دغدغه فصلی است، روزگاری یلدا نمادی از هیاهو و گرم شدن خانه‌های مردم بود این روزها یلدا نمای دلال بازی‌های بازار شده است.

آجیل به گفته رئیس اتحادیه خوار و بار اصفهان، مشتری چندانی این روزها در بین مردم اصفهان ندارد، وی که می‌گفت از 100 آجیل‌فروشی شهر اصفهان تنها سه مغازه، فروش دارند و مابقی به رغم کم کردن سود خود هنوز هم چشم انتظار مشتری مانده‌اند، به صراحت این را هم گفت که مردم دیگر قدرت خرید چنین کالایی را ندارند؛ این گفته را تفسیر هم نکنیم می‌شود به راحتی می‌توان فهمید اصفهانی‌ها نیز که در اجرای رسم و رسومات کهن و اصیل ایرانی ید طولانی داشتند امسال کمی پا پس کشیده‌اند از این شب طولانی.

سراغ مغازه‌های به اصطلاح ارزان فروش‌شهر در میدان میوه و تره‌بار هم که رفتیم دیدیم، هندوانه سربسته‌ای شده است این ماجرای صادرات، و کمبود گل سرسبد میوه‌های یلدا یعنی هندوانه، از ناصر اطرج، رئیس اتحادیه عمده فروشان میادین میوه و تره بار اصفهان، که پرسیدیم گفت: امسال هندوانه‌های تولیدی به سمت بهبود کیفیت رفت و با توجه به وضعیت دلار بخش قابل توجهی از این محصول به کشورهای دیگر صادر شد؛

هندوانه‌ای که به قول اطرج در هفت روز گذشته کیلویی یک‌هزار و 400 تومان بود، این روزها در مغازه‌های شهر اگر پیدا شود، کمتر از 2 هزار و 500 تومان راضی به حضور در سبد خرید مشتری نمی‌شود.

یک قلم دیگر مانده تا بزم یلدا کامل شود و آن هم شیرینی این شب است؛ کالایی که این روزها در مغازه‌های شهر، کمتر از کیلویی 4 هزار تومان به فروش نمی‌رسد البته این ارزان‌ترین شیرینی است که در مغازه می‌توان پیدا کرد اگر برای یک شب هوس بهترین نوع آن به سر مشتری بزند، باید بابت یک کیلو شیرینی‌ای که مغازه‌دار در جعبه می‌گذارد، 12 هزار و 500 تومان بپردازد.

نمی‌شود پایان این سیاهی را به نتیجه‌گیری ختم کرد؛ اگر هنوز احیای سنت‌هایی مانند شب یلدا که یک شب است، برای جمع کردن هزار بهانه در خانه‌هایمان برای مسئولان و مدیران شهر و کشور مهم است، باید پا به بازار شهر بگذارند و نتیجه تمام حرف‌ها و قول‌های خود را که خبر از ارزانی و قدرت خرید تمام اقشار جامعه در این روزها می‌داد، را از زبان ساکت بازار بشنوند.

انتهای پیام/63001/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول