اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

تشکیل ستاد فناوری نانو در محیط زیست فارس

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس از تشکیل ستاد فناوری نانو در این اداره کل برای نخستین بار در کشور خبر داد.

تشکیل ستاد فناوری نانو در محیط زیست فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی از تشکیل ستاد فناوری نانو در این اداره کل برای نخستین بار در کشور خبر داد و اظهار داشت: این ستاد زیر نظر ستاد نانوی این استان و با همکاری دانشگاهیان و صاحب‌نظران در زمینه توسعه فناوری نانو در این اداره کل ایجاد می‌شود.

وی هدف از ایجاد واحدی با عنوان فناوری نانو در این اداره کل را آموزش، ترویج و توسعه زیرساخت‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های این فناوری در راستای بهبود وضعیت زیست محیطی این استان عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه ستاد فناوری نانو نخستین ستاد نانو در محیط زیست کشور محسوب می‌شود گفت: تمرکز این ستاد بر زمینه‌های آموزشی، کنترل آلودگی‌ها و حوزه‌های مرتبط با محیط زیست است.

به گزارش فارس، نخستین سند راهبردی توسعه فناوری نانو از سال 1384 در کشور به تصویب هیئت وزیران رسید.

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد.

موضوع اصلی این فناوری نیز مهار ماده یا دستگاه‌هایی در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، به طور معمول حدود یک تا 100 نانومتر است.

نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی به طور عمده، متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک، از خود نشان می‌دهند.

نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی مانند پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود.

تحلیلگران بر این باورند که فناوری نانو، فناوری زیستی (Biotechnology) و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند، نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

نانوتکنولوژی از طریق دستکاری اتم‌ها محصولات جدید و روش ساخت آنها را تغییر می‌دهد به طوری که مواد حاصل کوچک‌تر، محکم و سبک باشند.

در واقع نانوتکنولوژی در پی آن است تا از خواص متفاوت و هیجان‌انگیز اجسام در مقیاس بسیار کوچک استفاده کند.

اکنون دانشمندان به کمک میکروسکوپ‌های پیشرفته می‌توانند اتم‌های مجزا را در جایی که مایلند قرار دهند.

کاربردهای بالقوه نانو بسیارند که از آن جمله به کامپیوترهای میکروسکوپی، آنتن‌های کشنده سرطان و موتورهای غیرآلوده کننده ماشین‌ها می‌توان اشاره کرد.

طرفداران این تکنولوژی معتقدند نانو تکنولوژی به تولید انرژی پاک و بدون مواد زائد می‌انجامد.

در ایران نیز همگام با ظهور فناوری نانو، گام‌های بسیاری در راستای همگام‌سازی صنایع با این فناوری صورت پذیرفته است، که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به امضای سندی بین ایران و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) مبنی بر ایجاد مرکز بین‌المللی فناوری نانو در ایران اشاره کرد.

طبق این سند ایران برای مدت چهار سال از سوی یونیدو به عنوان حوزه تمرکز تحقیقات فناوری نانو در آب انتخاب شده که این امر می‌تواند موجب تقویت و تسهیل روابط بین‌المللی ایران در زمینه فناوری نانو شود همچنین پروژه‌هایی نیز توسط این ستاد و بخش خصوصی در این زمینه انجام شده است.

بهره‌گیری از فناوری نانو در فرایند تصفیه آب، راه حل مناسبی است تا بتوان آب آلوده را برای استفاده در کشاورزی و یا حتی برای مصارف خانگی بازیافت کرد.

فناوری نانو با آشکار کردن آلودگی‌ها و مواد آلاینده موجود در آب و امکان ایجاد نسل‌های جدیدی از حس‌گرهای با توانایی بالا را فراهم می‌آورد که مواد آلاینده در مقادیر و غلظت‌های کم را آشکار می‌کند و سرعت عملکرد بالاتری را به ما می‌دهند.

تزریق برخی نانو ذرات به سفره‌های آب زیرزمینی یک راه حل عملیاتی با استفاده از فناوری نانو برای تصفیه آب سفره‌ها است.

تزریق نانو ذرات باعث پیوند مواد آلاینده به یکدیگر شده و آنها را از حالت منفرد به کمپلکس تبدیل می کند.

بهره‌گیری از فناوری نانو در مواد سازنده سازه‌های آبی مانند سدها می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش مقاومت و طول عمر سازه‌ها داشته باشد.

همچنین این فناوری می‌تواند در زمینه‌های بهبود مناطق آلوده نفتی، آلودگی‌های زیستی، کاهش آلودگی سوخت‌ها، تولید انواع فیلترهای مورد نیاز در صنعت پایش آب، آنالیز آلودگی‌های صنعتی و سموم شیمیایی، تشخیص آلودگی هوا و تشخیص گازهای شیمیایی .... کاربرد داشته باشد.

انتهای پیام/2448/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول