اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزش و پرورش استان کرمانشاه:

آمار باسوادی گروه سنی 49-10 سال به 91 درصد رسید

خبرگزاری فارس: معاون سواد‌آموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: آمار باسوادی گروه سنی 49 - 10 سال استان کرمانشاه به 91 درصد ارتقاء یافته است.

آمار باسوادی گروه سنی 49-10 سال به 91 درصد رسید

یدالله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام‌ خمینی‌ (ره) در سال 58 اظهار داشت: تاریخچه آغاز سواد‌آموزی به سال 1315 برمی‌گردد و با عناوین مختلف تا سال 1357 ادامه یافته و 47.5 درصد باسوادی در کشور و  42.3 درصد باسوادی در استان نتیجه آن بود.

وی اختلاف باسوادی بین زنان و مردان و همچنین شهر و روستا در استان در زمان طاغوت به ترتیب حدود 24 درصد و 31 درصد عنوان کرد و گفت: این آمار نشان‌دهنده اوج تبعیض حکومت طاغوت نسبت به زنان و روستانشینان است که به همین دلیل امام ‌راحل با درک عمیق از اهمیت موضوع فرمان تاریخی تأسیس نهاد مقدس نهضت سواد‌آموزی را در هفت دی ماه سال 58 با هدف کوتاه مدت خواندن، نوشتن و حساب کردن و هدف بلند مدت قطع وابستگی فرهنگی صادر کردند.

جعفری با اشاره به تأکیدات امام‌خمینی (ره) که کسانی که خواندن و نوشتن را آموخته‌اند برای یاد دادن بپاخیزند‌، گفت: آموزش و پرورش نیز با تمام امکانات به پاخیزد و بی‌سوادان همت کنند که هر چه زودتر ریشه بی‌سوادی از این کشور کنده شود.

وی ادامه داد: امروز آن نهال نوپا شاخ و برگش عرصه ایران اسلامی را درنوردیده است.

معاون سواد‌آموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اقدامات صورت گرفته در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب در راستای اجرای فرمان امام‌خمینی (ره) را در خور تحسین دانست و افزود: درصد باسوادی براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 85 در کشور 84.6 و در استان به 82.13 رسیده و اختلاف باسوادی در راستای رفع تبعیض بین زنان و مردان به حدود 10 درصد و همچنین بین شهر و روستا به حدود 10 درصد تقلیل یافته و همچنان سیر نزولی دارد‌.

جعفری تصریح کرد: براساس بند 6-2 مصوبه 595 شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 85 تحقق باسوادی کامل گروه سنی 29-10 سال تا پایان برنامه چهارم و باسوادی کامل گروه سنی 49-10 سال تاپایان برنامه پنجم مورد تأکید قرار گرفـته و مقام معظم رهبری در فرمان مورخ 30 دی‌ماه سال 87 خطاب به حجت‌الاسلام قرائتی آن را مورد تأکید قرار داده‌اند.

وی درصد باسوادی درگروه سنی 29-10 سال استان در سال 55 را 53 درصد عنوان کرد که این رقم در سال 85 به 97.22 درصد رسیده است.

جعفری افزود: آمار باسوادی گروه سنی 49-10 سال استان در سال 55، 42 درصد بوده که در سال 85 به 90 درصد رسیده و براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 90 به 91.66 درصد ارتقاء یافته است.

معاون سواد‌آموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری که آموزش و پرورش برای به صفر رساندن بیسوادی در گروه سنی 49-10 سال تا پایان برنامه پنجم همـه ظرفیت‌های خود را بسیج کند، گفت: همین فرمان زمینه‌ساز تحولاتی در حوزه سوادآموزی در راستای تحول بنیادین آموزش و پرورش شد که با ادغام سوادآموزی در اداره‌های کل آموزش و پرورش و شهرستان‌ها، ساختار اداری جدید تعریف شد و ساختار آموزشی هم متناسب با شرایط جدید و در راستای تحقق اهداف هم در خصوص دوره‌های آموزشی و هم محتوای آموزشی تغییرات اساسی صورت پذیرفت.‌

وی اظهار داشت: دوره سوادآموزی معادل دوره مقدماتی و تکمیلی سابق و برابر پایه‌های اول، دوم وسوم ابتدایی است و کسانی می‌توانند در این دوره ادامه تحصیل دهند که بی‌سواد باشند و یا حداکثر مدرک مقدماتی یا اول و دوم ابتدایی داشته باشند.

جعفری در خصوص دوره انتقال معادل گفت: کسانی که دارای مدرک قبولی دوره تکمیلی یا قبولی دوره سوادآموزی و یا قبولی پایه‌های سوم و چهارم ابتدایی هستند مجاز به شرکت و ثبت‌نام در این دوره خواهند بود‌ و این دوره در نظام جدید آموزشی 3-3-6 معادل پایان دوره ابتـدایی است.

وی دوره تحکیم را برای کسانی تعریف کرد که بعد از قبولی دوره تکمیلی یا پایانی، یا قبولی دوره سوادآموزی جدید، یا پایه‌های سوم و چهارم ابتدایی که موفق به حضور در کلاس‌های مدارس و یا سوادآموزی نشده برای جلوگیری از رجعت به بی‌سوادی در این دوره‌ها شرکت خواهند کرد.

انتهای‌پیام/2700/م/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول