اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور:

قریب به 10 میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: 9 میلیون و 700 هزار نفر در کشور بر اساس سرشماری سال 90 بی سواد بالای شش سال داریم.

قریب به 10 میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان علی باقرزاده در پانزدهمین اجلاس ادواری روسای شورای اسلامی استان‌های کشور به بررسی بی سوادی در کشور پرداخت و اظهار کرد: بر اساس تعاریف مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران و اساس نامه مجلس شورای اسلامی برای نهضت سوادآموزی، تعریفی از مرز باسوادی و بی سوادی ارایه شده که این مهم از سوی سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان یونسکو می‌باشد. وی افزود: بر اساس این تعریف با سواد کسی است که مهارت خواندن و نوشتن متون فارسی یا هر زبان دیگری را دارد، این در حالی است که در ایران مهارت کلمه به کلمه خواندن قران و روخوانی هم شامل آن می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اضافه کرد: هر جا سخن از بی سوادی است منظور کسی است که بر اساس سرشماری‌ها این مهارت‌ها را ندارد.

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که فرمودند بدون از دست دادن فرصت‌ها برای مبارزه با بی سوادی به طور ضربتی قیام کنید تا در آینده هرکس زبان خواندن و نوشتن را بلد باشد گفـت:  سواد آموزی تنها یک خدمت اجتماعی نیست، بلکه ابزاری حتمی برای ماندن انقلاب است. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به اهمیت تحصیل در همه امور تصریح کرد: سال‌های تحصیل شهروندان در پیشرفت کشور بسیار موثر می‌باشد، لذا سواد شهروندان در کیفیت و کمیت تولید و نحوه مصرف، بهداشت و مباحث زیست محیطی بسیار تأثیرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر آمار بی سوادی مربوط به مناطق شهری است، اظهار کرد: با توجه به سرشماری سال 90، در گروه سنی شش سال به بالا نه میلیون و هفتصد هزار نفر بی سواد هستند که این رقم شامل 18درصد بی سواد جمعیت بالای پانزده سال سواد است.

باقرزاده با بیان اینکه 44 درصد بی‌سوادان کشور در روستاها زیر 50 سال هستند، افزود: 55 درصد بی‌سوادان در شهرها، 24 درصد در مراکز استان و حاشیه شهرها، هفت درصد در سی شهر بزرگ و 22 درصد در شهرهای کوچک است.

وی تصریح کرد: از نه میلیون و هفتصد هزار بی‌سواد کشور 3میلیون و 800 هزار نفر زیر 50 سال است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: در بین 139 کشور، ایران از لحاظ باسوادی رتبه 87 و در بین 24 کشور رتبه 15 را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: یک سوم جمعیت بزرگ سال کشور بی‌سواد یا دارای تحصیلات ابتدایی بوده و یک و نیم میلیون نفر از اولیای دانش آموزان نیز بی‌سواد هستند. متوسط سال‌های تحصیل بزرگ‌سالان غیر محصل هفت سال است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه حدود 3 میلیون و 456 هزار نفر از این تعداد بی‌سوادان در گروه سنی 10 تا 49 سال می‌باشند، گفت: گروه سنی 10 تا 49 سال، گروه سنی بسیار مهمی است که در اقتصاد، فرهنگ و تمام مؤلفه های زندگی نقش مؤثری دارند.

وی همچنین به آمار جهانی اشاره کرد و افزود: هفتصد و هشتاد میلیون بی‌سواد در جهان وجود دارد که هفتاد درصد این آمار شامل 8 کشور هند، پاکستان، چین، بنگلادش، مصر، اتیوپی، اندونزی و نیجریه است.

باقرزاده تصریح کرد: در حال حاضر 15 درصد مردم در دوره سنی بالای ده سال هنوز مهارت خواندن و نوشتن ندارند، این در حالی است که در حال حاضر آمار بی سوادی زنان و مردان نزدیک به هم است و باسواد کردن مردم بسیار سخت شده است.

انتهای پیام/2301/خ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول