اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده سپاه کربلای مازندران در پرسش و پاسخ با دانشجویان:

انتخابات ریاست جمهوری پرشور می‌شود / سپاه نمی‌تواند نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت باشد

خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه کربلای مازندران با اشاره به اینکه شاید ورود به بحث انتخابات ریاست جمهوری زود باشد، گفت:‌ اما برآورد این است که انتخابات بسیار پرشور برگزار شود.

انتخابات ریاست جمهوری پرشور می‌شود / سپاه نمی‌تواند نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، سردار سید محمدتقی شاهچراغی با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری پاسخگوی سؤالات دانشجویان بود.

شاهچراغی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به فرموده امام نظامیان نباید وارد سیاست شوند و اکنون سپاه وارد این عرصه شده و آیا این روند با فرموده امام منافات دارد، گفت: در این زمینه آنچه که امام فرمودند رهبری هم تایید می‌کنند.

وی با بیان اینکه این شکلی که در گذشته بود الان هم وجود دارد، تصریح کرد:‌ اگر ببینیم پاسداری در جریان سیاسی متعارف عضو است و یا در ستاد یک کاندیدا فعالیت می‌کند، کمیسیونی داریم که در آن کمیسیون به فرد مورد نظر تذکر می‌دهیم، اگر باز هم ادامه داد برخورد می‌کنیم و در نهایت عذرش را از سپاه می‌خواهیم.

این مسئول افزود:‌ اما در یک بخش دیگر مانند فتنه 88، جریان براندازی بود که کار به کف خیابان کشیده شد، این ورود سپاه به معنای حمایت از یک حزب و گروه نیست.

وی ادامه داد: سپاه در هر حوزه که بتواند از انقلاب اسلامی به معنای عام و خاص دفاع کند، ورود پیدا می‌کند اما هیچ پاسداری حق ندارد در هیچ ستاد انتخاباتی ورود پیدا کند چون معتقدیم این مسائل به اهداف سپاه لطمه می‌زند.

شاهچراغی یادآور شد:‌ فضای بیرون از کشور و فضایی که دشمن کار می‌کند، همواره سعی کرده سپاه را وصل به یک جریان خاصی بکند در حالی که این‌گونه نیست.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با همین تعاریف و برهان آیا ارتش هم وارد سیاست می‌شود، گفت: در قانون اساسی وظیفه ارتش دفاع از مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی مدنظر است.

شاهچراغی با بیان اینکه بر اساس قانون ما در این کار مسئولیت داریم، یادآور شد:‌ تقسیم کار شده که در کدام قسمت‌ها مسئولیت بر عهده ارتش و یا سپاه باشد.

وی تصریح کرد:‌ ماموریت ارتش صرفا فیزیکی است.

شاهچراغی در پاسخ به این سؤال که چه ساختار و نظارتی بر فعالیت‌های سپاه وجود دارد و سپاه به کدام نهاد پاسخگو است، اظهار داشت:‌ حوزه‌ها متفاوت است به طور مثال در حوزه امنیتی به وزارت دفاع وصل هستیم.

وی با بیان اینکه ساختار سپاه، ساختار نهادی است، خاطر نشان کرد:‌ متفاوت از ساختار سازمانی و وزارتخانه‌ای است.

شاهچراغی یادآور شد:‌ سپاه قانونمند است و باید پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه نظارتی بر فعالیت‌های شناور سپاه وجود دارد، افزود:‌ ما مبرا و آزاد از نظارت نیستیم.

شاهچراغی با بیان اینکه به کمیسیون امنیت ملی مجلس و در جلسات غیرعلنی مجلس پاسخگو هستیم، خاطر نشان کرد:‌ اینکه تصور شود ما قدرتی هستیم که هر چه اراده کردیم، انجام شود تصور درستی نیست، در چارچوب وظایف پاسخگو هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اظهارات علی مطهری درباره دخالت سپاه در انتخابات گفت: آقای مطهری نظراتی داشت که رسانه‌ای هم شد اینکه یک نماینده چه اندازه در اظهارنظرها اختیار دارد و یا اینکه این مباحث قانونی بود یا خیر، قصد مطرح کردن این مسائل را ندارم.

شاهچراغی ادامه داد: اما سپاه این اختیار را دارد که پیگیری کند.

وی افزود: ‌در حوزه سیاسی معتقد هستیم که سپاه نمی‌تواند نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت باشد.

این مسئول خاطر نشان کرد: ‌اگر احساس کنیم که گروهی به دنبال مخالفت با موازین نظام است، نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم و اجازه فعالیت دهیم.

وی با بیان اینکه معتقد هستیم که مجلس باید مرکزی برای ورود عناصر سالم باشد، متذکر شد:‌ اگر فردی که کاندیدای اصلح نیست و ما متوجه شدیم به معنای این نیست که از طرف مقابل او دفاع کردیم.

شاهچراغی با اشاره به اینکه چند ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش داریم و افراد مختلفی هم خیز برداشتند و شب و روز جلسه می‌گذارند، گفت:‌ سرنوشت کشور برای ما مهم است اما این موضوع به معنای آن نیست که به یک کاندیدا حرف نامربوط بگوییم و برای دیگری سینه بزنیم.

وی با اشاره به اینکه ما مصداق‌ها را بیان می‌کنیم، ادامه داد:‌ در دوران اصلاحات که به شدت به دنبال انقباض سپاه بودند اما ما کم‌کاری نکردیم و احساس ما این بود که دفاع از انقلاب کمک به آن دولت است، مگر ما مجلس ششم نداشتیم.

فرمانده سپاه کربلای مازندران با بیان اینکه اقدامات ما در حوزه سیاسی اصلا حزبی نیست و نخواهد بود، اظهار داشت:‌ بلکه کار ما تعیین مقیاس‌ها است و ممکن است مصداق پیدا کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اظهارنظرهای ذوالنور در رابطه با رد صلاحیت مشایی در صورت اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده و اینکه آیا این کار با شورای نگهبان نیست، تصریح کرد: پرداختن به مصداق نظر افراد است.

شاهچراغی متذکر شد: ‌اگر فردی به نمایندگی از سپاه یا شورای نگهبان، اظهارنظر کند، غیرمنطقی است.

وی با بیان اینکه مگر در سطح کلان کشور چند نفر داریم که اینگونه اظهارنظر کرده باشند، گفت: اظهارات ذوالنور را رد و یا تایید نمی‌کنم اما تشکیلات سپاه سخنگو دارد.

شاهچراغی با اشاره به اینکه ذوالنور حتما برای سخنان خود استدلال دارد، یادآور شد:‌ من نمی‌خواهم به جای وی پاسخ دهم.

وی با بیان اینکه نظراتی که داده می‌شود فردی است و نه سازمانی خاطر نشان کرد:‌ این آزادی در جمهوری اسلامی وجود دارد که افراد حرف‌هایشان را بیان کنند.

شاهچراغی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا سپاه برای برخورد با جریان انحرافی وارد عمل می‌شود و اینکه آیا در انتخابات آینده هم دچار اختلال می‌شویم، اظهار داشت:‌ برخورد برابر با قانون است.

وی با بیان اینکه در جایی به عنوان ضابط قضایی رفتار می‌کنیم، ادامه داد:‌ در موضوع جریان انحرافی، مبنا قانون است و اگر برابر قانون، شکایتی اعم از خصوصی، مدعی‌العموم و ... وجود داشته باشد پس از انجام گردش کار اگر بخواهند سپاه ورود پیدا می‌کند.

شاهچراغی در پاسخ به بخش دوم این سؤال با اشاره به اینکه شاید ورود به بحث انتخابات زود باشد، تصریح کرد:‌ اما برآورد این است که انتخابات بسیار پرشور برگزار شود.

وی افزود: اینکه اختلال پیش می‌آید یا نه، به هر صورت خارجی‌ها در حوزه‌های امنیتی کار می‌کنند، ما مرز‌ها را کنترل می‌کنیم و قطعا شرایط انتخابات 88 را نداریم.

فرمانده سپاه کربلای مازندران یادآور شد:‌ پیش‌بینی می‌شود برخی جریان‌های سیاسی مثل فتنه و انحرافی به دنبال ایجاد فضای رادیکال برای موج‌سواری هستند.

انتهای پیام/‌86007/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول