اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه تهران:

بـرقـراری امنـیت اقـتصادی لازمه برقـراری امنیـت مـلی ایـران است

خبرگزاری فارس: اسـتاد تمام رشتـه اقتصاد دانشگاه تهران گفت: تقویت امنیت اقتصادی با افزایش سطح رفاه جامعه بسترساز ایجاد یک امنیت ملی قوی، پایدار و مردمی را در نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت.

بـرقـراری امنـیت اقـتصادی لازمه برقـراری امنیـت مـلی ایـران است

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، پروفسور حسن سبحانی صبح امروز در آیین کرسی آزاد اندیشی با موضوع اقتصاد مقاومتی که به همت انجمن علمی گروه اقتصاد دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در محل تالار وحدت این دانشگاه و با حضور گسترده دانشجویان علاقمند برگزار شد اظهار داشت: براساس علم نوین اقتصاد، کشوری دارای امنیت اقتصادی قوی است که توان تأمین رضایت مردم جامعه خود را داشته باشد که این رضایتمندی شــامل پارامترهایی هـمانند افـزایش صـادرات، کاهش بیکاری، تثبیت قـیمت‌ها و جلوگیری از رشد تورم می‌باشد.

وی افزود: در صـورتی یک کشور می‌تواند در معادلات منطقه‌ای تأثیرگذار باشد که از یک امنیت اقتصادی برگرفته از رضایتمندی آن جامعه برخوردار باشد و در غیر این‌صورت حتی امنیت ملی آن کشور نیز همواره با اعمال تحریم‌های اقتصادی با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

استاد تمام رشته اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: اقتصاد ایران تا به امروز فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است، بررسی سه دهه بعد از پیروزی انقلاب نشان می‌دهد که در هر دوره زمانی گروهی از اقتصاددانان تحت تأثیر مکاتب فکری بر اقتصاد ایران تأثیر گذاشته‌اند.

سبحانی با اشاره به اینکه متأسفانه در دانشگاه‌ها کسانی که مدرس بودند اصولاً برای اقتصاد اسلامی تحصیل نکرده و از این مقوله چیزی نمی‌دانستند افزود: کسانی هم که گاهی سخنی می‌گفتند از روی علایق خودشان آن را مطالعه می‌کردند و این اساتید دانشگاه هم اقتصاد اسلامی را پشتیبانی نکردند و اصلاً در این راه نبودند و اگر هم کسانی حمایت کردند سابقه تحصیلی در این زمینه نداشتند.

نماینده سابق مجلس بیان داشت: امروز وقتی به مدیران بانک‌ها، مدیران اقتصادی و بورس و... نگاه می‌کنم، عمده کسانی را می‌بینم که فارغ‌التحصیلان مکتب نئوکلاسیک هستند که رسماً آموزش داده شده‌اند، چرا نظام آموزش عالی کشور به این راه رفته است؟ چرا مبادرت به تولید پارادایم‌هایی کرده که متناسب با منویات ملتی که انقلاب کرده است نیست، هر چند سخت است و نمی‌توان سراغ مقصر رفت اما واقعیت این است که این کاستی وجود داشته است.

سبـحانی تصریح کرد: وقـتی می‌گوییم اقتصاد اسلامی، منظـورمان نظـام اقتـصاد اسلامی است و نه علـم اقتصاد مـتعارف، بنـابراین از نظر بنده منظور از اقتصاد اسلامی، نظام اقتصادی است که منظم‌کننده و نظم‌دهنده به رفتار است و بسته به نوع نظام رفتار انسان‌ها هم شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: در نظام اقتصاد سرمایه‌داری بهره مجاز است در حالی که نظام اسلامی بهره را مجاز نمی‌داند و دولت باید راه دیگری را برای پدیده‌های پولی خود انتخاب کند.

انتهای پیام/75002/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول