اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج

میزگرد آزاد اندیشی نشاط عاشورایی در دانشگاه یاسوج برگزار شد

خبرگزاری فارس: به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج، میزگرد آزاداندیشی نشاط عاشورایی در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

میزگرد آزاد اندیشی نشاط عاشورایی در دانشگاه یاسوج برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج میزگرد آزاداندیشی نشاط عاشورایی بهار در زمستان از سلسله میزگردهای آزاداندیشی سبک زندگی دینی برگزار شد.

این جلسه با حضور اساتیدی از گروه روانشناسی از جمله دکتر ملتفت، دکتر نیکدل و همچنین گروه معارف دکتر مهرابی و دکتر محمدی و حجت‌الاسلام کریمی، حجت‌الاسلام امینی و خانم هاشمیان از دفتر نهاد رهبری و جمعی از دانشجویان برپا شد.

دکتر علی مهرابی از اساتید گروه معارف دانشگاه با ایراد این سئوال که آیا به عنوان شیعه می‌توانیم ضمن داشتن حزن بر عزای امام حسین (ع) شادی هم داشته باشیم، بیان کرد: می‌توان در مقابل واقعه عاشورا هم غمناک و هم شاد بود اما این شادی نباید حسی باشد و اگر با این نگاه به شادی بپردازیم دچار گناه هم شده‌ایم.

وی افزود: تعریف فعل صحیح این است که هم از شرعیت، عقلانیت و هم از واقعیت تبعیت کنیم که فعل امام حسین (ع) در روز عاشورا از هر سه تبعیت می‌کرد و فعل ایشان با فطرت، قرآن و کتاب مطابقت دارد.

استاد معارف دانشگاه یاسوج ادامه داد: شادی برآمده از حس و عاطفه نیست و خنده پیامد و نماد ظاهری شادی است و چه بسا انسان‌هایی هستند که با ظاهری غمناک از درون شاد هستند.

مهرابی افزود: زیبایی شادی‌آفرین است و زیبایی یعنی درونیات بر برونیات غلبه کند و به همین دلیل است که حضرت زینب (س) در پاسخ به یزید فرمودند «جز زیبایی ندیدم و این شادی عاشورایی است».

وی با اشاره به داستان حضرت قاسم (ع) عنوان کرد: هر کسی از فطرت و عقل سالمی برخوردار باشد رنج را می‌پذیرد در حالی که تحمل رنج نیز شاد است به گونه‌ای که امام علی (ع) فرمودند: «مؤمن کسی است که ظاهرش شاد است اما در دل غم دارد».

استاد معارف دانشگاه یاسوج افزود: می‌توان در روز عاشورا شاد بود اما یک شادی خردمندانه به یاد انسان، که عصاره انسانیت از وجود حسین تراوش می‌کند و در اوج نیاز اعلام بی‌نیازی می‌کند.

قوام ملتفت استاد روانشناسی دانشگاه یاسوج نیز در این میزگرد به بیان شاخصه‌های روانشناسی یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا پرداخت و گفت: انسان سالم از دیدگاه روانشناسی دارای چهار شاخصه رفتن دنبال اهداف درونی به جای بیرونی، خودمختاری در رفتار و استقلال در تصمیم‌گیری، ذهن آگاه و زندگی در لحظه حال و برطرف کردن نیازهای غیر حیوانی است که با نگاهی به تاریخ عاشورا و بررسی این شخصیت‌ها پی می‌بریم که یاران امام هر چهار شاخصه را به نحو احسن دارا بودند و نماد انسان‌های شاد و سالم هستند که در صحنه کربلا به شادی و با نشاط به استقبال شهادت رفتند.

قباد محمدی استاد گروه معارف دانشگاه یاسوج نیز در ادامه با تقسیم قوای ادراکی انسان گفت: گاهی اوقات حواس مختلف با هم فعال هستند در حالی که ما در یک قوه مادون گریه می‌کنیم، در یک قوه بالاتر شاد هستیم و می‌توان جریان عاشورا را دردی لذیذ عنوان کرد.

وی افزود: عزت برای خدا و مؤمنان است و این عزت احساس شادی می‌آورد.

محمدی در ادامه عنوان کرد: حقانیت نیز مستلزم شادی است و در عین مغلوب بودن و مظلوم بودن صوری، دارای اقتدار بوده و احساس شادی می‌کند.

گفتنی است، در این میزگرد پس از بیان نظرات اساتید مختلف علوم انسانی دانشگاه، پرسش‌های دانشجویان در مورد موضوع بحث پاسخ داده شد.

انتهای‌پیام/2571/م/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول