اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خطبه‌های نماز جمعه امروز مطرح شد

انتقاد امام جمعه ورامین از عدم اجرای امر به معروف و نهی از منکر

خبرگزاری فارس: امام جمعه ورامین با انتقاد از عدم اجرای قوانین امر به معروف و نهی از منکر در کشور گفت: مردم نسبت به ترویج گناه و بی توجهی به دین معترض هستند.

انتقاد امام جمعه ورامین از عدم اجرای امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، آیت‌الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی در خطبه‌های نماز جمعه ورامین پس از دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، اظهار داشت: انبیاء برای تنبه دادن و هدایت انسان‌ها آمدند تا بشر را به سوی نور و سعادت رهنمون سازند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین گفت: انسان نه فرشته است و نه حیوان، نیمی از فرشته و نیم دیگر از حیوان است، هم عقل در وجود انسان قرار داده شده و هم نفس، این انسان است که باید راه را انتخاب کند، اگر راه سعادت برگزیده شود بشر چنان ارتقاء می‌یابد که فرشتگان هم به آن نمی‌رسند و اگر راه شقاوت انتخاب شود، انسان گاه از حیوانات هم بدتر می‌شود.

امام جمعه ورامین عنوان کرد: آن انسان‌هایی که به سمت نفس و جنبه‌های نفسانی گرایش پیدا می‌کنند در سقوط و تنزل به حدی می‌رسند که از حیوانات هم پست‌تر می‌شوند، در حیوانات عقل وجود ندارد، اگر گاو به زراعت همسایه خسارت وارد کند کسی محاکمه‌اش نمی‌کند، همه به صاحب او اعتراض می‌کنند، پس حیوانات چون عقل ندارند تکلیف هم ندارند.

خداوند سود و زیانی از اعمال انسان نمی‌بیند

آیت‌الله محمودی در ادامه خاطرنشان کرد: آن طرف مطلب هم درست است، یعنی زمانی که یک انسان صعود می‌کند به درجاتی راه می‌یابد که فرشتگان را به آنجا راهی نیست، در درجاتی از معراج جبرئیل به پیامبر(ص) عرض کرد که دیگر نمی‌تواند بالاتر بیاید، چرا که بال‌هایش خواهد سوخت، پیامبر (ص) خودشان به تنهایی آن مراحل را طی کردند.

امام جمعه ورامین افزود: خداوند سودی از اعمال نیک ما و یا ضرری از گناهان ما نمی‌بیند، خداوند غنی به ذات است، سود و زیان مربوط به خود انسان است، اگر هدایت شود عاقبتش بهشت خواهد بود، حیات طیب و زندگی خوش عاقبت فرد هدایت شده است، اما اگر راه گناه را بگیرد عاقبتش بدبختی و ضلالت و عذاب است. خداوند با ارسال رسل حجت را بر بندگانش تمام کرده است، حال اگر گمراه شدند بنابر عدالت خداوند عذاب خواهند شد.

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر از نماز و زکات بیشتر است

نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین گفت: از جمله مسائلی که در قرآن و نیز لسان پیامبر (ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام تاکید شده است امر به معروف و نهی از منکر است، در قرآن آمده است «مومنین و مومنات کسانی هستند که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند» و سپس نماز و روزه به پا می‌دارند، یعنی اهمیت امر به معروف و نهی از منکر از نماز و زکات بیشتر است و البته این امر فلسفه هم دارد.

آیت‌الله محمودی با بیان فلسفه اهمیت فزاینده امر به معروف و نهی از منکر افزود: اگر در جامعه نسبت بی‌تفاوتی حاکم باشد و راهنمایی و ارائه طریق وجود نداشته باشد انسان همواره بر اساس هوای نفسانی به سوی سیئات می‌رود، نفس بسیار قدرتمند است و کمک و یارهای فراوانی هم دارد، اگر نصیحت‌ها و امر به معروف نباشد فرد مغلوب هوای نفس خواهد شد.

امام جمعه ورامین خاطرنشان کرد: بنابراین دیگر نماز و روزه هم کم‌رنگ و بی‌اهمیت می‌شود و یا از این فرایض تنها پوسته و ظاهر می‌ماند، آنچه که می‌تواند زمینه را برای عدم پیروی از هوای نفس فراهم کند امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت‌های الهی و پیامبران و عقل انسان است، البته خود همین عقل گاهی در خدمت نفس درآمده و بنده نفس می‌شود.

وی ادامه داد: در این حالت فرد به جایی می‌رسد که زشتی‌ها را زیبا و زیبایی‌ها را زشت می‌بیند، عدالت، رفتن به مسجد، حفظ نوامیس و ... را زشت می‌بیند چرا که عقل اسیر هوای نفس شده است، وای به حال این انسان، مگر در صحنه کربلا آنهایی که آن فجایع را به وجود آوردند و به شهادت رساندن امام حسین (ع) را عبادت می‌دانستند عقل نداشتند، چرا داشتند اما عقل آنها بنده هوای نفس آن‌ها شده بود.

آیت الله محمودی گلپایگانی بیان داشت: کار را به جایی رساندند که اسب تازاندن به بدن شهید امام (ع) و یارانش را باعث مباهات و افتخار می‌دانستند، پس انسان گاه تابع هوای نفس می‌شود، عاقبت این افراد هم بدبختی و ننگ است، عاقبت مختار آمد و با فضاحت آنها را کشت و اکنون هم در عذاب هستند، این پیروی از هوای نفس است.

مردم نسبت به ترویج گناه و بی‌توجهی به دین معترض هستند

نماینده ولی فقیه در ادامه به هدف قیام امام حسین (ع) که همانا «احیاء امر به معروف و نهی از منکر» است اشاره کرد و گفت: نتیجه ترک این دو فریضه شهادت حسین ابن علی‌ها است، پیروی از نفس عاقبتش جز عذاب نخواهد بود، در همین شهر خودمان به سابقه درخشان 15 خرداد 42 دقت کنید، ما در ورامین مذهبی، ورامینی که پیش قدم بود در انقلاب و در قیام امام راحل از وضع کسب و کار و حجاب راضی نیستیم، این اوضاع ورامین است دیگر چه برسد به تهران و دیگر شهرها.

وی اضافه کرد: مردم نسبت به ترویج گناه و بی‌توجهی به دین معترض هستند آقایان، مسئولان، ایران یک کشور اسلامی است، یک حکومت شیعی دارد، به نام اهل بیت علیهم‌السلام بنا شده است، بهترین رهبر و نظام را ما داریم، بی‌اهمیتی به گناه نکنید، گناه آثار بد دارد، در قرآن عاقبت گناه و عدم امر به معروف و نصیحت عذاب دانسته شده است، موارد بیان شده در قرآن برای تمام زمان‌ها است، اختصاص به گذشته ندارد.

این پدر شهید خاطرنشان کرد: پایبند به دین باشیم، دین را حاکم در اخلاق و رفتار و معاشرت‌های خود کنیم، بیش از 200 هزار شهید خون پاک خود را تقدیم دین کرده‌اند، هنوز پس از گذشت بیش از 20 سال از دفاع مقدس هنوز شهید در این کشور می‌آورند، این‌ها برای دین رفتند و جان پر ارزش خود را فدا کردند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین گفت: برخی می‌خواهند بدشان بیاید یا خوششان بیاید، هرچه می‌خواهد بشود، باید تنبه دهیم، آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم، جوانان ما در معرض خطر هستند، کجایید؟ به خواب فرو رفتید؟ راه‌های انحراف بسیار فراوان است، ماهواره‌ها و برنامه‌های آنها امروز بیداد می‌کند، بچه‌ها را به راه خدا و دین و مساجد بیاورید و آنها را با قرآن خو دهید تا بیمه شوند.

خطیب نماز جمعه ورامین در پایان تصریح کرد: نامه اعمال ما به دست امام زمان (عج) می‌رسد، اگر اعمالمان خوب باشد ایشان خوشحال شده و دعا می‌کنند، اگر هم بد باشد آقا آزرده خاطر می‌شوند اما باز هم نفرین نمی‌کنند، برای هدایت ما دعا می‌کنند.

انتهای پیام/2462/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول