اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با محمودی

درد دل‌هایی که طعم امر به معروف می‌دهد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران از غربت دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی ایران گلایه‌ها دارد.

درد دل‌هایی که طعم امر به معروف می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، پس از گذشت چند روز از دهه اول محرم که به عنوان دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است، به سراغ چهره ماندگار تبلیغ استان تهران رفتیم تا نظر وی را جویا شویم اما با دلی سوخته و پر درد مواجه شدیم که از غربت این دو فریضه در جامعه اسلامی ایران گلایه‌ها دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی، عضو ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و امام جمعه موقت ورامین از آن دست افرادی است که سال‌ها از غربت امر به معروف و نهی از منکر در کشور گلایه‌مند است و در هر فرصت و هر تریبون این گلایه‌ها را فریاد زده است.

وی که رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران و چهره ماندگار تبلیغ در این استان و استاد برجسته دانشگاه است با حوصله به سئوالات ما در مورد امر به معروف و نهی از منکر پاسخ گفت که محتوای آن با حذف سئوالات در ادامه می‌آید:

 

غربت امر به معروف در دهه امر به معروف!

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه از اینکه دهه امر به معروف و نهی از منکر گذشت ولی در سطح کلان کشور هیچ اتفاقی نیفتاد گله‌مندم، گفت: جا دارد وقتی یک دهه نامگذاری می‌شود سران قوا، صدا و سیما، مسئولان مختلف در سطوح گوناگون در این عرصه وارد شوند، اقدامی کنند، کاری انجام دهند اما هیچ اقدام عملی در این دهه دیده نشد و غربت امر به معروف در دهه امر به معروف بسیار تلخ بود.

 

فرمان امام (ره) بر زمین مانده، ولایتمداری کجاست؟

وی با اشاره به اینکه وظیفه مسئولان نظام اسلامی جامه عمل پوشاندن به دستورات دینی، قانون اساسی و فرمان‌های امام راحل عظیم الشان است، افزود: امام (ره) دستور دادند نهادی ناظر بر دولت و نه در بدنه دولت ایجاد شده و دولت انقلاب اسلامی مأمور است که اوامر صادره از این اداره را اجرا نماید اما این فرمان بر زمین مانده است، در واقع آن مرد بزرگ بسیاری از معضلات امروز را می‌دید.

محمودی بیان داشت: دولت‌ها آمدند و رفتند، مجلس‌ها آمدند و رفتند اما هیچ اقدام عملی برای اجرای این فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی صورت نگرفت، این نکات ضعف دولت‌ها و مجالس گذشته است، البته در یک مقطع جنگ بوده، دفاع مقدس بوده و شاید امکان اجرای این فرمان نبوده است اما امروز مسئولان مدعی ولایت‌مداری هیچ توجیه منطقی برای بر زمین ماندن این فرمان ندارند، بنابراین امروز مطالبه جدی همه دلسوزان جامعه، مراجع عظام و مردم جامه عمل پوشاندن به فرمان امام (ره) است.

 

در گزینش مدیران ادارات باند بازی بر لیاقت می‌چربد

وی با بیان اینکه در مجموعه‌های اداری نیز دچار مشکل هستیم و معضلات اخلاقی فراوانی می‌بینیم و دلیل آن هم ضعف‌های اعتقادی مدیران است، گفت: متاسفانه علت عمده گزینش مدیران ادارات بر اساس لیاقت و اعتقادات نیست، این روزها جریان سازی، باند بازی و سیاسی بازی بر اعتقادات و لیاقت چربیده است.

وی ادامه داد: اگر مدیران بر اساس تفکرات اعتقادی و انگیزه‌های دینی گزینش و انتخاب شوند بسیاری از مشکلات ادارات، مجموعه‌ها و برخی وزارتخانه‌ها حل می‌شود، یکی از مواردی که سازمان امر به معروف و نهی از منکر در صورت ایجاد در آینده باید نظارت کند و بر عهده داشته باشد نظارت بر گزینش اعتقادی مدیران است.

 

برخورد دستگاه قضایی با جرائم اخلاقی سریع و عبرت‌آموز نیست

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران افزود: ما برخورد با جرائم اخلاقی را سریع و عبرت آموز نمی‌بینیم، اسلام حدود و تعزیرات را به زیبایی بیان می‌کند، ائمه اطهار علیهم‌السلام با گناهان به سرعت برخورد می‌کردند، بنابراین دستگاه قضایی باید پیچ و خم‌های موجود در برخورد با جرائم اخلاقی را بردارد و متناسب با جرائم به شدت برخورد کنند.

 

توهین برخی سایت‌ها به امر به معروف قابل قبول نیست

وی عنوان کرد: همه مسئولان باید در صحنه باشند، امر به معروف حضور فعال می‌طلبد، قابل قبول نیست برخی سایت‌های معلوم الحال بیایند به امر به معروف توهین کنند و دستگاه قضایی و مدعی العموم دست روی دست بگذارند، مدیران باید به تعهد خود عمل کنند.

 

مصوبات ستاد احیاء اجرایی نمی‌شود

محمودی تصریح کرد: اگر ستادی به نام ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده و مدیران در جلسات آن وقت خود را می‌گذارند، پس باید به مصوبات هم عمل کنند، این صحیح نیست که جلسات تشکیل شود، مصوبات تصویب گردد بعد از آن کسی آنها را اجرا نکند، اگر مدیری تعهدی را قبول می‌کند باید آن را اجرا کند.

وی ادامه داد: مقرر شد گروه‌های تذکر لسانی شکل گیرد، در مجموعه‌های اجرایی گروه‌هایی برای تذکر لسانی شکل بگیرد ولی متاسفانه این مصوبات بر زمین مانده و این گروه‌های تذکر لسانی در مجموعه‌ها شکل نگرفته است.

وی افزود: کسی منکر خدمات ستاد احیاء نیست و در خیلی جاها این امر توانسته جهت دهی فکری و اعتقادی ایجاد کند اما تا نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

 

وقتی مسئولیت می‌گیریم رسالت‌ها را فراموش می‌کنیم

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه به غیر از موارد معدودی که خود مردم در صحنه حضور پیدا کردند، مصوبات اجرایی نشده است و مدیران ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: از برخی افراد هم گله‌مند هستم که تا وقتی مسئولیت نداشتند و یک آدم عادی بودند در برابر ناهنجاری‌ها عکس العمل نشان می‌دادند، ارزشی عمل می‌کردند اما وقتی مسئولیت گرفتند رسالت‌ها فراموش شد.

برای اعتبارات فرهنگی دست و دلمان می‌لرزد

وی بیان داشت: کسانی که ابزار مالی در اختیار دارند از آنها درست استفاده نمی‌کنند، مثلا هزینه‌های مختلف زیادی می‌شود اما در زمینه فرهنگی و امر به معروف وقتی بخواهیم پشتوانه و اعتبار دهیم دست و دلمان می‌لرزد.

کار فرهنگی هزینه‌بر است

محمودی خاطرنشان کرد: در حالی که اگر فرهنگ و اخلاق اصلاح شود مشکلات اقتصادی، سیاسی و اداری ما به حداقل می‌رسد.

 

دولت به مردم پاسخ دهد

وی با اشاره به وجود مصوبه عفاف و حجاب، گفت: با این حساب دولت به مردم پاسخ دهد که چرا در اجرای این مصوبه کوتاهی می‌کند، مگر کجای مصوبه اشکال دارد؟ چرا دولت کوتاهی می‌کند؟

وی تصریح کرد: اصل هشتم قانون اساسی هم بر اجرای امر به معروف و نهی از منکر تاکید دارد پس چرا این‌ها مغفول مانده‌اند، این کوتاهی‌ها قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: آیا امر به معروف و نهی از منکر مهمترین سلاح در جنگ نرم نیست؟ پس چرا خود را به سلاح مجهز نمی‌کنیم.

مسئولان دانشگاه‌ها در تمام گناهان ناشی از اختلاط سهیم‌اند

محمودی با اشاره به طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، گفت: در اوج غریزه جنسی بیاییم عوامل تحریک این غریزه را بدون حساب و کتاب ایجاد کنیم، این موضوع هم از نظر علمی به دانشجویان ضربه می‌زند هم از نظر عقیدتی.

وی بیان داشت: از عزیزان در دانشگاه آزاد می‌خواهیم از دانشگاه علمی‌ـ کاربردی الگوگیری کنند، اگر دانشگاه علمی ـ کاربردی در شهر ما توانست این کار را بکند پس این طرح عملی می‌شود.

وی از کوتاهی مدیران دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: چرا مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد نمی‌آیند در این عرصه تصمیم جدی بگیرند و به نوامیس مردم خدمت کنند.

محمودی بیان کرد: مسئولان و مدیران دانشگاه‌ها اگر کوتاهی در این زمینه کنند در تمام گناهان و جرائم ناشی از اختلاط سهیم و شریک هستند.

 

گشت‌های امنیت اخلاقی استمرار یابند

وی با بیان اینکه از نیروی انتظامی انتظار است که گشت‌های امنیت اخلاقی را استمرار دهد، گفت: وضع سالن‌های پذیرایی ما نابسامان است، در ستاد احیاء مصوبه داریم که سالن‌ها به کمک اصناف و دستگاه قضایی و انتظامی ساماندهی شوند، اما متاسفانه هنوز نابسامانی مشاهده می‌شود، مسئولان بدانند وقتی در جلسه‌ای مصوبه‌ای به تصویب می‌رسد باید اجرا شود.

هر مسئول در جایگاه خود به وظیفه‌اش عمل کند

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید جهادگونه و دلسوزانه برای دفاع از نوامیس مردم وارد عمل شوند، بیان داشت: در طی این چند روز برخی مسئولان ستاد احیاء مصاحبه‌هایی انجام دادند، خوب هم بود اما نکته قابل توجه این است که مسئولان در جایگاه مسئولیت خود نباید بگویند «باید این کار انجام شود» یا «آن کار نباید انجام شود»؛ هرکس در جایگاه خود به وظایفش عمل کند.

انتهای پیام/2462/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول