اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل میراث فرهنگی گلستان تاکید کرد

توجه به ظرفیت روستاها یکی از راه‌های جذب توریسم

خبرگزاری فارس: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان گفت: توانمندی‎های موجود در روستاهای هدف گردشگری این استان، در جذب گردشگران مهم است و با برنامه‎ریزی منسجم باید از این قابلیت‎ها به نحو مطلوب بهره‎برداری شود.

توجه به ظرفیت روستاها یکی از راه‌های جذب توریسم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، علی مومنی در نشست دهیاران روستاهای هدف گردشگری این استان اظهار داشت: در هر روستای هدف گردشگری ویژگی، شاخص طبیعی، محیطی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و زیربنایی خاص وجود دارد و فعالیت‌های گردشگری از این ویژگی‌ها تأثیر پذیرفته و ساختارهای مذکور را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از ملاک‎های توسعه صنعت گردشگری، استفاده از قابلیت‎های روستاهای هدف گردشگری است و روستاگردی در استان گلستان مزایای زیادی دارد.

مومنی تصریح کرد: برنامه‎ریزی برای ایجاد اقامتگاه‎های روستایی در روستاهای هدف گردشگری و بهره‎مندی از تمام امکانات و ظرفیت‎های این روستاها و تجارب دهیاران این روستاها در زمینه‎های مختلف فرهنگ، آداب و رسوم و سنت‎ها و همچنین جاذبه‎های طبیعی، تاریخی و صنایع‌دستی و ... می‎تواند ظرفیت استان را برای پذیرش گردشگران افزایش دهد.

13 روستای هدف گردشگری در گلستان شناسایی شده است

وی با بیان اینکه تاکنون 13 روستای هدف گردشگری در این استان شناسایی شده است عنوان کرد: در برنامه‌ریزی‌های امسال مقرر شده تعداد این روستاها به 30 روستا افزایش یابد.

مومنی خاطرنشان کرد: روستاهای زیارت، شاهکوه‎سفلی، افراتخته، چینو، سیاه مرزکوه، جهان‎نما، رادکان، سرکلاته‎خرابشهر، فارسیان، قزلجه (آق‎امام)، قلعه‎قافه، پاقلعه و گچسوی بالا در لیست 13 روستای هدف شناسایی شده هستند و روستاهای گزشرقی، ول‎افرا، وطنا، جفاکنده و باغو، خواجه‎نفس، دوزین، بازگیر، تنگراه، کمالان، محمدآباد، الازمن، خولین‎دره، چلی، لوه، آق‎قمیش، النگ و بالاجاده، دانشمند و تنگلی و آق‎تقای، گلیداغ، شیرآباد، پیشکمر، نومل، چهارباغ، کفشگیری، توسکستان، یلمه سالیان، خوش‎ییلاق، کوه‎میان و سوسرا و ...  از جمله روستاهایی است که برای روستاهای هدف گردشگری معرفی و پیشنهاد شده‎اند.

وی همچنین از آموزش بلدهای محلی، توجیه روستائیان و برپایی جشنواره‎های مختلف محلی در این روستاها همچنین ایجاد وبلاگ تخصصی و تهیه وب‌سایت برای روستا از طرف دهیاران و معرفی جاذبه‎ها و شاخص‎های آن، راه‎اندازی تورهای گردشگری در روستاها را از عوامل جذب گردشگر به این روستاها یاد کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: ایجاد اماکن پذیرایی مطلوب با بافت سنتی روستا و نمایش آداب و رسوم، فرهنگ، صنایع‎دستی روستا در این اماکن نیز می‎تواند ضمن معرفی روستا، گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کند.

ورود بخش خصوصی برای سرمایه‎گذاری در روستا عامل توسعه گردشگری

مومنی آگاه‎سازی مردم در خصوص روستاها از طریق آموزش و اشتغالزایی مردم روستا و آموزش دهیاران و اهدای گواهی آموزش معتبر به آنها و ورود بخش خصوصی برای سرمایه‎گذاری در روستا را از دیگر عوامل توسعه گردشگری در روستاها ذکر کرد و اذعان داشت: ایجاد زیرساخت‎های مهم گردشگری در این روستاها و بسترسازی برای حضور سرمایه‎گذاران در این ظرفیت‎ها، ضمن جذب اعتبارات و توسعه گردشگری در این استان، اشتغالزایی و توسعه و رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

ضرورت تشکیل اتاق فکر برای گردشگری روستاها

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان همچنین تشکیل اتاق فکر متشکل از کارشناسان گردشگری، امور روستایی، افراد صاحب‎نظر و تشکیل کمیته گردشگری روستایی با هدف تدوین و تنوع روستایی با همکاری دهیاران و امور روستایی برای سال 1392 و تهیه کتابچه روستاهای هدف با همکاری امور روستایی و برگزاری نمایشگاه روستایی سوغات و صنایع‌دستی و آئین‎های محلی در روستاهای هدف گردشگری استان را از جمله راهکارها برای رونق صنعت گردشگری در روستاها عنوان کرد.

وی اظهار امیدواری کرد با بهره‎مندی از ظرفیت‎ها و قابلیت‎های موجود در این روستاها، ضمن افزایش شمار گردشگران داخلی و خارجی، شاهد رونق و شکوفایی صنعت گردشگری در استان به عنوان صنعت درآمدزا باشیم.

انتهای پیام/2307/ر/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول