اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت و گو با فارس مطرح شد

مرگ 122 نفر از 724 مبتلای به ایدز در میناب

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری میناب با بیان اینکه روابط جنسی غیر ایمن و تزریق مشترک از مهمترین عوامل ابتلا افراد به ایدز است از مرگ 122 نفر از 724 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده در این شهرستان خبر داد.

مرگ 122 نفر از 724 مبتلای به ایدز در میناب

شاهرخ حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در میناب آمار افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی در میناب را 724 نفر ذکر کرد و افزود: از این تعداد 122 نفر فوت شده‌اند.

وی همچنین با بیان این که تا شهریورماه سال جاری در هرمزگان یک هزار و 49 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند، گفت: 284 نفر از این افراد فوت شده‌اند.

این مسئول با اشاره به این که بیشتر آمار افراد مبتلا به ایدز مربوط به آقایان است بیان کرد: از این تعداد 990 نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: بیشتر مبتلایان به ایدز را افرادی در سنین 24 تا 34 سال تشکیل می‌دهند.

حسینی، عمده راه انتقال ویروس اچ آی وی را از راه تزریق مواد توان‌افزا و به ویژه هروئین عنوان کرد و ادامه داد: راه جنسی از دیگر راه‌های ابتلا افراد به ایدز است که هم اکنون در کشور نسبت به گذشته دو برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری میناب در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو افزود: استفاده از مواد محرک نظیر آمفتامین‌ها "شیشه" فرد را به مرحله و مرز جنون جنسی می‌رساند و همین امر سبب افزایش رفتارهای جنسی پرخطر و در نتیجه افزایش آمار ابتلا به ایدز از این طریق شده است.

وی با بیان این که عمده فعالیت مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، مشاوره، راهنمایی، درمان، آزمایش و پیگیری بیماران است، ادامه داد: در این مراکز تمام خدمات مشاوره‌ای به همراه درمان و داروی افراد به صورت رایگان است و اطلاعات افراد نیز دارای طبقه‌بندی محرمانه است.

حسینی همچنین با تشریح نحوه معرفی افراد به مراکز مشاوره، گفت: افراد می‌توانند در مراجعه به مرکز حتی نام و مشخصات فردی خود را بیان نکنند.

وی گفت: خدمات به واسطه کد به افراد داده می‌شود و فرد می‌بایست کد خود را که در سیستم به ثبت رسیده بیان کند.

این مسئول ادامه داد: برخی تصور می‌کنند فقط مصرف و تزریق هروئین نوعی محرک است در حالی که بین مصرف شیشه و هروئین فرقی وجود ندارد.

رئیس مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری میناب مهم‌ترین علل ابتلا به ایدز را بر اساس آنچه در وزارت بهداشت به ثبت رسیده تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد و رابطه جنسی غیر ایمن عنوان کرد و افزود: ابتلا از طریق دریافت خون و فرآورده‌های خونی آلوده و انتقال از مادر به کودک کمترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: ویروس ایدز به هیچ وجه از طریق لمس کردن، بوسیدن، دست دادن و گزش حشرات منتقل نمی‌شود.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، بیان کرد: توزیع شیر خشک و انجام عمل سزارین برای بانوان به صورت رایگان، معرفی خانواده‌های افراد مبتلا به اچ آی وی به ارگان‌ها و نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی برای کمک از خدمات مهم مراکز مشاوره است.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که به اچ آی وی مبتلا هستند و در زندان‌ها به سر می‌برند طی مکاتبه مرکز مشاوره با مراجع مربوط مدت و میزان حبس آنان کاهش می‌یابد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اعلامیه تعهد مصوب اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در زمینه اچ آی وی افزود: این اعلامیه بیانیه‌ای است که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران به همراه 188 کشور دیگر عضو سازمان ملل در ژوئن سال 2001 برای ارتقا سلامت آحاد مردم جامعه متعهد به کنترل و پیشگیری اچ آی وی و ایدز شده و تمام برنامه‌های مراکز نیز طبق برنامه جهانی پیش می‌رود.

وی گفت: فردی که مبتلا به ایدز است اگر داروهای تجویز شده را صورت منظم مصرف کند دو سال بیشتر عمر می‌کند.

وی شعار هفته اطلاع رسانی ایدز را "با مشاوره و آزمایش اچ آی وی بیشتر بدانیم، بهتر زندگی کنیم، مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری پاسخگوی شماست" ذکر کرد و اظهار داشت: این شعار سال گذشته است ولی با توجه به محتوای مهم آن، امسال نیز استمرار پیدا کرده است.

10 تا 16 آذرماه هر سال به عنوان هفته اطلاع رسانی ایدز نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/88004/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول