اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در تویسرکان

80 درصد مبتلایان به HIV از طریق اعتیاد تزریقی آلوده شدند

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول سل و ایدز واحد بیماری‌ مرکز بهداشت تویسرکان گفت: 80 درصد افراد آلوده به ویروس مولد بیماری HIV در تویسرکان از طریق مصرف سرنگ و یا سوزن مشترک برای تزریق مواد مخدر است.

80 درصد مبتلایان به HIV از طریق اعتیاد تزریقی آلوده شدند

سلمان خزایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، با اشاره به اینکه از 10 تا 16 آذر ماه با عنوان هفته ایدز نامیده شده است، اظهار داشت: ایدز و بیماری‌های مرتبط با آن بر پایه مشکلات اقتصادی شکاف طبقاتی و محرومیت رشد می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت کمیته‌های پنج‌گانه گفت: کمیته‌های آموزش و اطلاع‌رسانی، کاهش آسیب، مراقبت و درمان، حمایت اجتماعی و پایش و ارزشیابی در راستای کاهش و پیشگیری از شیوع ایدز در قالب یک برنامه تدوینی منسجم فعالیت دارند.

کارشناس مسئول سل و ایدز واحد بیماری‌ مرکز بهداشت تویسرکان با بیان اینکه 29 مورد HIV مثبت در سطح تویسرکان شناسایی شده است، افزود: از تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به بیماری HIV تا کنون 12 نفر فوتی، هشت نفر ایدزی، سه نفر تحت درمان و هفت نفر دریافت‌کنندگان HAART هستند.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد افراد آلوده شده به ویروس مولد بیماری ایدز در تویسرکان از طریق مصرف سرنگ و یا سوزن مشترک برای تزریق مواد مخدر است، افزود: 20 درصد افراد فوق به واسطه روابط جنسی به بیماری HIV مبتلا شده اند.

خزایی با تأکید بر اینکه بخش زیادی از زنان مبتلا به HIV از طریق رابطه جنسی با همسران آلوده، بی‌گناه به این ویروس آلوده شده‌اند، متذکر شد: هیچ موردی انتقال ویروس ایدز از مادر به کودک، دریافت خون و فرآورده‌های خونی در سطح شهرستان تویسرکان تاکنون گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد از هرم جمعیتی مبتلایان به بیماری ایدز در شهرستان مردان و 20 درصد را زنان شامل می‌شود، افزود: 65 درصد افراد آلوده به ویروس HIV در گروه سنی 15 تا 45 سال و  35 درصد بالای 45 سال هستند.

کارشناس مسئول سل و ایدز واحد بیماری مرکز بهداشت تویسرکان اضافه کرد: توزیع سرنگ رایگان بین معتادان، تأمین کاندوم افراد دارای رفتار پرخطر، معرفی بیماران HIV به اداره به زیست به منظور متادون درمانی، تأمین داروهای با هزینه بالا چون آنتی‌ترو‌‌‌‌‌‌ ویروسی از سوی مرکز بهداشت شهرستان با هدف کاهش آسیب بیماری ایدز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیماران آلوده به ویروس ایدز زیر پوشش مراقبت‌های ویژه هستند، گفت: ویزیت فصلی توسط پزشک واحد پیشگیری، تزریق واکسیناسیون‌های لازم نظیر هپاتیت، آنفلوآنزا، بررسی وضعیت جسمی بیماران از نظر بیماری سل و سایر عفونت‌های فرصت‌طلب، انجام درمان پروفیلاکسی در صورت لزوم و تحویل رایگان داروی آنتی ترو ویروسی به بیمارانی که به مرحله ایدز وارد شده‌اند از جمله خدمات‌ مرکز بهداشت شهرستان به افراد آلوده به ویروس ایدز است.

خزایی با بیان اینکه مشاوره با 130 نفر و انجام حدود 70 نمونه HIV برای بررسی از ابتدای سال جاری تاکنون انجام شده است، یادآور شد: هر ساله واحد پیشگیری مرکز بهداشت تویسرکان از جمعیت معتادان تزریقی زندان در قالب طرح «دیده‌وری» ایدز ضمن آموزش 80 نمونه HIV از معتادان نمونه‌گیری می‌شود.

وی افزود: مسابقه مقاله نویسی در سطح دبیرستان‌ها، برپایی سمینار آموزشی ایدز با همکاری اداره بهزیستی، برگزاری جلسه آموزشی برای زندانیان با همکاری امور زندان‌ها، اطلاع‌رسانی با همکاری اداره ورزش و جوانان با توزیع پمفلت در سطح ورزشگاه‌ها در شهرستان برنامه‌ اجرایی از ابتدای این هفته تاکنون است.

خزایی ادامه داد: آموزش دانش‌آموزان مقطع دبیرستان با حضور کارشناسان و کارکنان ستادی و محیطی، درج شعارهای مرتبط با ایدز در سربرگ نامه‌های اداری، هماهنگی برای تشکیل جلسه آموزشی ایدز در خصوص آرایشگران، صنوف جوانان و بسیجیان، برگزار جلسه آموزشی ایدز برای کاردان‌ها و کارشناسان بهداشت خانواده و مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت محیط و حرفه‌ای از برنامه‌های اجرایی مرکز بهداشت شهرستان در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پایگاه مشاوره بیماری‌های رفتاری واقع در مرکز بهداشت، واحد پیشگیری در همین راستا فعال است، بیان کرد: این پایگاه در عرصه‌های نظیر مشاوره و آزمایش رایگان HIV توزیع بسته‌های کاهش آسیب نظیر سرنگ و کاندوم بین معتادان تزریقی و افراد با رفتارهای پر خطر جنسی خدمات ارائه می‌هند.

کارشناس مسئول سل و ایدز واحد بیماری مرکز بهداشت تویسرکان اضافه کرد: افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و یا استفاده از خدمات این پایگاه در صورت لزوم با شماره 4228405 واحد پیشگیری بهداشت شهرستان تماس بگیرند.

وی گفت: انتقال از راه تزریق فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی، انتقال از مادر به کودک، انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی راه‌های آلوده شدن فرد به بیماری ایدز است.

خزایی در پایان سخنانش مشارکت همگانی را لازمه فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی دقیق و مستمر عنوان کرد و اذعان کرد: در صورت تداوم جدی اطلاع‌رسانی کارشناسانه مقابله با تهدیدهای سلامت جسمی و روحی افراد ممکن و کارساز خواهد بود.

انتهای پیام/89010/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول