اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چرخه‌ تکراری جمع‌آوری متکدیان / تجارت پول‌ساز در کرمان

خبرگزاری فارس: چرخه‌ تکراری جمع‌آوری متکدیانی که سرنوشت‌شان در خیابان‌ها رقم می‌خورد.

چرخه‌ تکراری جمع‌آوری متکدیان / تجارت پول‌ساز در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، استان کرمان به دلیل نزدیکی به مرزهای شرقی به یکی از مقاصد گدایان کشورهای شرقی ایران تبدیل شده است به طوری که می‌توان این استان را مکانی دانست و گدایان پاکستانی و افغانی در کنار همکاران ایرانی خود در کوچه و خیابان‌هایش به تجارت خود، مجدانه ادامه می‌دهند.

هم‌اکنون افاغنه، زنان و مردان پاکستانی، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، زنان بی‌سرپرست و مردانی که یا به معضل اعتیاد دچار هستند و یا به ظاهر معلول، اینها بخشی از باند بزرگ تکدی‌گری را در کلانشهر کرمان تشکیل می‌دهند و درآمد آنها گاه به میلیاردها تومان در سال می‌رسد.

اکنون آن چه برای کرمان هشدار دهنده محسوب می‌شود، بمبی است که زیر پوستش لانه کرده و هر آن ممکن است منفجر شود تا کرمان را به شهر گدایان تبدیل سازد.

علیرضا پریور معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان در این ارتباط گفت: استان کرمان به دلیل وضعیت خاصی چون همجواری با استان‌های مرزی، بیش از سایر از استان‌های کشور شاهد حضور پررنگ اتباع بیگانه به ویژه متکدیان افغانی و پاکستانی است، وظیفه جمع‌آوری این متکدیان مستقیما بر عهده نیروی انتظامی نیست.

علیرضا پریور معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه از لحاظ قانونی، تکدی‌گری جرم است و مقابله با آن نیاز به دخالت و مشارکت عوامل قانونی و سازمان‌های اجتماعی و رفاهی دارد، بیان داشت: در صورتی که ارگان‌های ذیربط درخواست کنند، نیروی انتظامی حاضر است، تمام توان خود را برای جمع‌آوری متکدیان سطح شهر به کار گیرد.

متکدیان در هر چهارراه سرقفلی دارند

این در حالی است، حضور پررنگ این متکدیان که اکثرشان هم خارجی هستند، روزبه‌روز در کوچه و خیابان‌های کرمان افزایش می‌یابد و این امر مردم را نگران کرده است.

صالحی یکی از شهروندان کرمانی می‌گوید: برخی از این متکدیان به صورت دسته‌جمعی و گاهی خانوادگی در یک محله آغاز به گدایی می‌کنند به طوری که هر روز در یک محله گدایی می‌کنند و این امر چهره شهر را به ویژه در نزد مسافران مخدوش کرده است.

گیلانی راننده تاکسی نیز در زمینه وجود کودکان افاغنه و متکدیان در چهارراه‌های کرمان و ایجاد مزاحمت از سوی این کودکان برای مردم خاطرنشان کرد: وقتی پشت چراغ قرمز یک چهارراه در کرمان توقف می‌کنیم، چندین کودک افغانی برای پاک کردن شیشه ماشین و یا فروش وسایل مختلف به سمت ماشین هجوم می‌آورند و این مسئله هم سبب ایجاد ترافیک می‌شود و هم اینکه چهره شهر را زشت می‌کند.

وی عنوان کرد: اگر یکی از این کودکان با یک خودرو تصادف کنند سبب وجود مشکلات زیادی می‌شود، اما با وجود اینکه بارها نسبت به وجود این کودکان در معابر کرمان اعتراض شده، بیش از یک سال است که شاهد حضورشان در سطح شهر هستیم و به نظر می‌رسد در هر چهارراه برای خود سرقفلی دارند.

مطهری یکی دیگر از شهروندان کرمانی در زمینه وجود متکدیان در کرمان عنوان کرد: طی چند سال اخیر شاهدم در بازار کرمان اتباع خارجی مختلف که اکثرا پاکستانی و افغانی هستند با ظاهرهای نازیبا مشغول تکدی‌گری هستند.

این زن کرمانی می‌افزاید: خرید اجناس از این افراد می‌تواند خود راهی برای انتقال بیماری‌های مختلف باشد.

تکلیف کودکان خیابانی میان سازمان‌ها معلق مانده است

محمدی یکی از کارشناسان حوزه جامعه‌شناسی گفت: برای ساماندهی و حل معضل متکدیان به ویژه بحث کودکان خیابانی، آیین‌نامه‌ای در سال 1384 به نام آیین‌نامه‌ ساماندهی کودکان خیابانی به تصویب هیئت وزیران رسیده است که طبق آن علاوه بر اینکه سازمان بهزیستی به عنوان متولی رسمی در امر شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودکان خیابانی در تمام مراکز استان‌ها معرفی شده، نام و وظایف 11 سازمان دیگر نیز برای همکاری در این زمینه آورده شده است.

وی افزود: این سازمان‌ها شامل نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، شهرداری، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بیمه‌ خدمات درمانی، سازمان تأمین اجتماعی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، جمعیت هلال ‌احمر، وزارت آموزش و پرورش و کمیته‌ امداد امام خمینی ‌(ره) هستند.

محمدی تصریح کرد: تجربه نشان می‌دهد هرگاه مسئولیتی بین سازمان‌های مختلف دولتی تقسیم می‌شود، نتیجه هر چیزی است جز تحقق هدفی که مشخص شده، زیرا علاوه بر اینکه در هر کدام از این سازمان‌ها باید هماهنگی و تلاش لازم برای تحقق هدف انجام شود همچنین باید همکاری و هماهنگی کافی بین این سازمان‌ها نیز برقرار شود، اما گویا در حال حاضر این تقسیم وظایف، مجالی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و تقصیر را گردن دیگری انداختن شده است.

وی گفت: در این میان تعیین تکلیف کودکان خیابانی میان این 11 سازمان معلق مانده و با وجود تقسیم وظایف و شرح آن برای هر یک از این نهادها در قالب طرح ساماندهی کودکان خیابانی بعد از هفت سال، باز هم وضعیت نابسامان این کودکان و حضور ناخوشایند آنها در سطح شهر، گویای عملکرد نامناسب یا ناکافی مسئولان امر است.

کارشناس حوزه جامعه‌شناسی گفت: وجود گداها، فال‌فروشان، جیب‌برها و ... همانند چراغ‌های هشداردهنده، مواردی را اخطار می‌دهند که سلامت اجتماع و اقتصاد را به مخاطره می‌اندازند.

وی افزود: بسترآفرینی برای کار، راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و ایجاد زمینه‌های اشتغال از عواملی است که باید برای برون‌رفت از این مسئله ایجاد شود.

محمدی خاطرنشان کرد: از طرفی اگر برای مهاجرت به شهرهای بزرگ فکری نشود، آنگاه حضور در این شهرها می‌تواند نوعی تضاد فرهنگی را موجب شود تا مهاجران ناخودآگاه به اقشار هنجارشکن جامعه شهری تبدیل شوند.

50 درصد گدایان جمع‌آوری شده خارجی هستند

رضا عباسی مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز جمع‌آوری متکدیان و کودکان خیابانی را از سطح خیابان‌های کرمان منوط به کمک نکردن مردم به این افراد دانست.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های متعددی در این مسئله دخیل هستند، عنوان کرد: با وجود تلاش‌های متعددی که در این زمینه انجام می‌شود، اما همچنان شاهد این معضل در کرمان هستیم.

عباسی با بیان اینکه تعداد گداهای خارجی در استان رو به افزایش است، می‌افزاید: اگر مردم به این افراد کمک نکنند، به راحتی می‌توان معضل متکدیان را رفع کرد.

این در حالی است که شهردار کرمان هم جمع‌آوری متکدیان که از سال‌ها پیش در کرمان در حال انجام است را یک دور تسلسل و باطل عنوان کرد و گفت: روزانه همکاران ما متکدیان زیادی را اعم از زن، مرد، کودک، بزرگ، پیر، جوان، معلول، مبتلایان HIV و ...  را جمع‌آوری می‌کنند که به دلیل کمبود اردوگاه اینها همه در یک مکان مشترک بازداشت می‌شوند.

سیف‌اللهی افزود: آمارها نشان می‌دهد بیش از 50 درصد گدایان جمع‌آوری شده از سطح شهر کرمان خارجی هستند.

وی با اشاره به اینکه نگهداری همه اینها با هم کار درستی نیست و معضلات و تبعات بعدی را به دنبال دارد، تصریح کرد: این امر سبب می‌شود روز بعد همه اینها آزاد شوند و در شهر بچرخند.

سیف‌اللهی با بیان اینکه قانون وظیفه دستگاه‌ها را برای ساماندهی همه این گروه‌ها مشخص کرده، اظهار داشت: برای موفقیت در اجرای طرح جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر کرمان ابتدا باید اردوگاه‌هایی وجود داشته باشد تا همه متکدیان بر اساس سن و جنس و سایر موارد تفکیک شوند تا  از بین همه این گروه‌ها کسانی که واقعا نیازمند بوده و زیر پوشش هیچ یک از نهادهای حمایتی هم نیستند شناسایی شده و برای رفع مشکل آنها اقدام کرد.

بهنام سعیدی فرماندار کرمان فروردین ماه سال گذشته اعلام کرده بود جمع‌آوری متکدیان تا حذف کامل آنها در کرمان ادامه دارد.

وی چندی پیش با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 600 متکدی از سطح شهر کرمان جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: بر طبق این آمار شمار قابل توجهی از این متکدیان پاکستانی و افغانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم همه افراد جمع‌آوری شده را زندان بفرستیم ، زندان اصلاً گنجایش ندارد.

سعیدی با اشاره به ساخت دو اردوگاه جدید در شهر کرمان ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک بحث تکدی‌گری در کرمان به طور کامل حذف شود.

..............................

گزارش از مریم بهادری

..............................

انتهای پیام/2446/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول