اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط مرکز خانه سبز

متکدیان مشهد ساماندهی می‌شوند

خبرگزاری فارس: از سوی مرکز خانه سبز مشهد، متکدیان مشهد ساماندهی و آموزش‌های فرهنگی به آنها ارائه می‌شود.

متکدیان مشهد ساماندهی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، همیشه اسم خانه سبز که می‌اومد نگاه همه می‌رفت به یاد بازی زیبای زنده‌یاد خسرو شکیبایی، بازیگری که سبب شد خانه سبز در یادها باقی بمونه اون‌ هم با مقدمه معروفش که می‌گفت «‌به نظر من یه خونه هر جایی می‌تونه باشه، می‌تونه بالای یه ساختمون بلند باشه، می‌تونه توی یه کوچه قدیمی که زیر یه بازارچه‌ست باشه، می‌تونه بزرگ یا می‌تونه کوچیک باشه. می‌تونه برای هر کس مفهومی داشته باشه یا هر رنگی داشته باشه. می‌تونه به رنگ آجر یا به رنگ شیشه و سنگ باشه. می‌تونه رنگ قرمز یا به رنگ...ولی من... یعنی بهتر بگم ما، معتقدیم خونه هر چی که باشه، باید سبز باشه. بله، سبز و همیشه سبز...»

این روزها شهر مشهد در کنار همه خانه‌های سبزش، یک خانه سبز ویژه هم دارد؛ خانه‌ای برای ساماندهی متکدیان.

احسان ثانوی؛ مدیر امور اجتماعی شهرداری مشهد پیرامون خانه سبز می‌گوید: اینجا مکانی است برای ساماندهی موقت متکدیان و افراد بی‌خانمان که در سطح شهر به تکدی‌گری مشغول هستند.

وی ادامه می‌دهد: همان‌طور که می‌دانید اعتیاد جرم نیست اما تکدی‌گری در قانون جرم محسوب می‌شود، در همین راستا ما در خانه سبز کمیسیونی متشکل از نمایندگان دادگستری، اتباع، فرمانداری؛ شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی تشکیل داده‌ایم که به بررسی وضعیت متکدیان خانه سبز می‌پردازند.

وی می‌افزاید: سن متکدیان خانه سبز بالای 18 سال است که بر اساس این میانگین سنی، اجازه صدور حکم قضایی برای افراد نیز داریم؛ البته از آنجایی که بیشتر افرادی که در اینجا نگهداری می‌شوند افراد بی‌خانمان هستند نه مجرم، بین یک الی سه ماه در این مرکز نگهداری می‌شوند و در پایان با تعهد به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شوند.

ثانوی ادامه می‌دهد: 6 هزار متکدی در این مرکز ساماندهی  شده‌اند که اغلب دارای بیماری‌های اعصاب و روان، جسمی و حرکتی هستند و تقریبا 75 درصد آنها نیز اعتیاد دارند.

وی می‌گوید: بیشترین متکدیان شهر مشهد در منطقه ثامن و کم‌ترین متکدیان در منطقه 11 و 12 حضور دارند.

اجرای برنامه‌های فرهنگی آموزشی

وی می‌گوید: فعالیت فرهنگی ما برای متکدیان بیشتر در مباحث مناسبت‌های مذهبی و گرامیداشت اعیاد، برگزاری نماز جماعت، آموزش احکام، آشنایی با قرآن و پاسخگویی به سؤالات شرعی است.

ثانوی ادامه می‌دهد: برای بانوان کلاس‌های آموزشی خیاطی،گلدوزی و برای آقایان آموزش باغبانی،کاشت گل،آموزش درجه سه بنایی،کاشی‌کاری،موزائیک‌کاری و... را در نظر گرفته‌ایم. وی می‌افزاید: هر چند متکدیان به دلیل نوع عادتشان به تکدی‌گری و کسب درآمد از این راه کمتر به این مشاغل ورود پیدا می‌کنند، اما افراد بسیاری هم پس از خروج از این مراکز مشغول به کار شده‌اند.

مدیر امور اجتماعی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: در بحث کارگاه‌های آموزشی نیز مباحث روانشناسی،ترک اعتیاد، مباحث اعتقادی، نکاتی به متکدیان آموزش داده می‌شود.

گفت‌وگویی با سبزنشینان خانه سبز

خدیجه که از لاهیجان به مشهد آمده است می‌گوید:خواهر و شوهر خواهرم هر دو معتاد بودند و من را نیز به اجبار معتاد کردند، 6 سال است که از بی‌کسی و بی‌خانمانی در شهر مشهد تکدی‌گری می‌کنم، من فقط امام رضا(ع) رو دارم، به‌همین خاطر در مشهد مانده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: 41 بار به این مرکز آمده‌ام و به‌نوعی یکی از باسابقه‌ترین متکدیان خانه سبز هستم.

نادعلی‌زاده که از تهران برای دیدن دخترش مارال به مشهد آمده است می‌گوید: مسئولین باید فکری اساسی برای ما بکنند،من خرج خودم را از ضایعات در می‌آورم و الان تنها امیدم به خانه سبز است چون جایی برای زندگی ندارم.

وی ادامه می‌دهد: هر کدام ما که از این مکان بیرون می‌رویم مجبوریم دوباره به تکدی‌گری رو بیاوریم و خواه‌ناخواه به مشکلات دیگری نیز دچار می‌شویم.

در جمع متکدیان خانه سبز دختری 20 ساله نظرم را به خود جلب کرد. او می‌گوید: 2 سال است که شیره مصرف می‌کنم، اما الان پاکم، چون 10 روزی است که در خانه سبز حتی لب به سیگار هم نزده‌ام.

گفت‌وگو با مدیر خانه سبز

حسین صراف، مدیر خانه سبز می‌گوید: این مرکز از سال 76 ایجاد شده است، اما کار جدی خود را در زمینه ساماندهی متکدیان مشهد با تامین بودجه‌های مالی از سال 85 آغاز کرد.

مدیر خانه سبز ادامه می‌دهد: متکدیانی داریم که واقعا نیاز دارند، اما برخی از متکدیان به‌صورت حرفه‌ای تکدی‌گری می‌کنند و مجرم محسوب می‌شوند، برخی نیز ولگرد خیابانی و یا دختران فراری محسوب می‌شوند که باید تصمیمات متعددی برای جرم آنها در نظر گرفت.

-----------------

مرجان شریعت

-----------------

انتهای پیام/70004/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول