اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

داستان بی‌پایان گداپروری/ سنندج از وجود متکدیان پاکسازی می‌شود

خبرگزاری فارس: تکدی‌گری داستان بی‌پایانی است که هر روزه چهره جدیدی از خود در اجتماع نشان می‌دهد و تاثیرات منفی آن نمود عینی می‌یابد.

داستان بی‌پایان گداپروری/ سنندج از وجود متکدیان پاکسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حکایت این درد بی‌درمان که انگار گذشت از دنیای سنتی به سمت دنیای مدرنیته تنها چهره آن را تغییر داده است و برای استان فرهنگی کردستان نیز قصه غریبی نیست، چراکه حضور متکدیان سیمای شهرهای مختلف این استان به ویژه سنندج را زشت کرده و تاثیرات روحی و روانی بر افراد می‌گذارد.

امروز تکدی‌گری برای برخی‌ها به یک شغل تبدیل شده است، افرادی که هر روز لباس‌های کار خود را می‌پوشند و سر کارشان حاضر می‌شوند و با بکارگیری فن و فوت‌هایی از مردم باج‌گیری می‌کنند.

بسیاری از شواهد نشان می‌دهد متکدیانی که در کردستان اقدام به تکدی‌گری می‌کنند این اقدامات را یک شغل برای خود به حساب می‌آورند.

طبیعت وجود گدا علاوه بر زشت کردن چهره شهر و به جا گذاشتن تاثیرات روحی و روانی بر افراد می‌تواند عامل مهمی در تن‌پروری، کاهلی و گرایش به بی‌علاقگی به کار و تلاش ‌شود.

در واقع وقتی یک متکدی بتواند بدون زحمت و بدون دردسر در یک شبانه‌روز صدها هزار تومان به جیب بزند و وقتی در پس پرده باندهایی باشد که افراد را به گدایی وادار می‌کنند و خود پول حاصله را به جیب بزنند، مشخص است که این حرکت چه ضربه‌ای به جامعه وارد خواهد ساخت.

* تناسب مستقیم کمک‌کننده و گدایان

یک جامعه‌شناس نیز گفت: تا زمانی که کمک‌کننده وجود داشته باشد، متکدی هم وجود دارد مشکلات اقتصادی را نمی‌توان عامل گرایش تمامی متکدیان به این کار دانست چراکه در این میان افرادی هستند که نه تنها احتیاج و نیاز مالی ندارند بلکه به دنبال سوءاستفاده از احساسات نوعدوستی مردم هستند.

به گفته عرفان ناصری، هر چند متکدیان از لحاظ برخی خصوصیات مشترک هستند، اما از نظر علل روی آوردن به گدایی و مسائل فرهنگی تفاوت‌های بسیاری دارند.

به عقیده این استاد دانشگاه، برای ریشه‌کن کردن گدایی از جامعه نیاز به بررسی و تحقیق همه‌جانبه است که باید در دو محور به آن توجه شود.

ناصری بررسی مسئله تکدی‌گری از دو جنبه فرهنگی و اقتصادی را لازمه مقابله با این معضل اجتماعی دانست و افزود: دلیل گرایش بخش کوچکی از افراد به تکدی‌گری مشکلات اقتصادی و نیازهای مالی است.

به گفته وی، برخی از افراد نیازمند به دلیل مشکلات اقتصادی و محروم بودن از یک سری حق و حقوق اجتماعی به ناچار برای تامین امرار معاش روی به این کار می‌آورند که حمایت از آنان از طریق نهادهای حمایتی مانع از این کار می‌شود.

به گفته ناصری، افرادی که به تکدی‌گری روی می‌آورند به نحوی روی احساسات و عواطف مردم به نفع خود کار می‌کند و در جامعه ما که مردم احساسی‌تر هستند آمار متکدیان بالا می‌رود.

وی گفت:‌ نقش کسانی که به این افراد کمک می‌کنند در افزایش و کاهش نرخ گرایش به تکدی‌گری در جامعه بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

به گفته وی، به هر اندازه‌ای که متکدیان زمینه را برای کار مهیا ببینند قطعاً گرایش و تمایل آنان به این مهم بیشتر خواهد شد و تبعات آن بر کالبد جامعه تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

ناصری افزود: متکدیان بومی معمولاً برای شناخته نشدن به صورت ناشناخته و پنهانی اقدام به گدایی می‌کنند و هویت خود را تا حدودی نیز به عنوان افرادی متشخص در جامعه حفظ می‌کنند، اما افراد غیربومی به راحتی گدایی می‌کنند و این کار به یک فرهنگ برای آنان تبدیل شده است.

* گدایانی با ثروت‌های میلیونی

گدایانی هستند که ثروت آنها میلیونی است و از این راه خانه‌ و امکانات زندگی را تامین کرده‌اند و خلاصه آنکه اکثر افراد متکدی نه به خاطر برطرف کردن نیازهای زندگی فردی بلکه به خاطر حاکمیت روح حرص و طمع دست به این عمل زشت می‌زنند.

با پیشرفت و توسعه روزافزون فن‌آوری‌ها و در پی آن تغییر و تحول در سبک زندگی، شاهد رشد روزافزون در شیوه‌های تکدی‌گری هستیم.

عده‌ای از متکدیان که همچنان به شیوه سنتی مشغول به کار هستند، با حالتی نزار و لباسی مندرس، گوشه خیابان‌ها و معابر عمومی به چشم می‌خورند که دستشان را برای گدایی در مقابل رهگذران دراز می‌کنند تا به نوعی حس ترحم آنان را برانگیزند و پولی در جیب بگذارند.

جدای از آنان که شاید فقیر واقعی باشند و توان بدنی برای درآمدزایی ندارند و از سر ناچاری دست به این کار می‌زنند، برخی از متکدیان فقیر نیستند با این حال از مردم گدایی می‌کنند و این کار را شغل خود می‌دادند چراکه این افراد بدون هیچ سرمایه و تلاشی و تنها با برانگیختگی احساسات مردم به نان و نوایی برسند.

افرادی هستند که کودکانی را که اغلب به خودشان تعلق ندارد و کرایه‌ای است در آغوش می‌گیرند و با داد و فریاد استمداد کمک می‌کنند تا توجه رهگذران را به مظلومیت کودک و ناتوانی خود جلب کنند یا یکی از پاهای خود را گچ می‌گیرند و دست مقابل این و آن دراز می‌کنند.

در میان متکدیان گاه افراد جوان اعم از زن یا مرد هم به چشم می‌خورد که با وجود بدنی سالم و ظاهری نسبتاً مناسب به بهانه‌های مختلف به گدایی مشغول هستند.

بدون شک هر انسان نوع‌دوستی با دیدن چنین صحنه‌های ناگواری که همنوعش از او طلب یاری می‌کند، دلش به درد می‌آید و سعی می‌کند به اندازه دلخواه به فرد متکدی کمک کند که همین موضوع زمینه‌ساز سوءاستفاده برخی افراد شده است.

* متکدیان بستر ایجاد حس ناامنی و مشکلات روحی

یک شهروند سنندجی گفت: متکدیان در جامعه موجب ایجاد حس ناامنی می‌شوند و گاهی نیز برخوردهای آنان با مردم جدای از حس ناامنی زمینه مشکلات روانی و روحی را فراهم می‌کند.

علی نصیری تصریح کرد: افرادی در سطح جامعه اقدام به تکدی‌گری می‌کنند که بارها ثابت شده از لحاظ مالی توانایی بالایی دارند اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی دقیق به مردم هنوز هم به راحتی از احساسات مردم سوءاستفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه به جیب‌زدن مقادیر زیادی پول در طول شبانه‌روز مانع از تمایل اینگونه افراد به سمت کار و تلاش می‌شود.

این شهروند سنندجی با اشاره به اینکه پوشیدن لباس‌های کثیف و نشان دادن قسمت‌های آسیب‌دیده بدنشان از دیگر معضلاتی است که امروزه در شهر به ویژه در خیابان‌های اصلی با آن روبه‌رو هستیم، افزود: بسیاری از این افراد با سوءاستفاده از کودکان معصوم حس ترحم مردم را به هر صورت بر می‌انگیزانند.

نصیری تصریح کرد: کم اطلاعی مردم از رسالت و نحوه هزینه‌کرد کمک‌هایشان از سوی نهادهای حمایتی در بسیاری از موارد موجب حس بی‌اعتمادی شده است.

وی افزود: اگر مردم از نحوه هزینه‌کرد کمک‌هایشان در قالب ارگان‌های حمایتی اطلاع داشته باشند و در برخی از موارد نیز چهره تعدادی از متکدیان کلاه‌برداری برای آنان مشخص شود دیگر جایی برای حضور متکدیان در بستر جامعه باقی نخواهد ماند.

* شرایط آسان عامل افزایش آمار متکدیان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کردستان به خبرنگار فارس در سنندج گفت: بررسی و تحقیقات انجام شده توسط نهادها و سازمان‌های متولی نشان می‌دهد که اکثر متکدیان سطح استان نه به دلیل فقر و نداری بلکه بخاطر ناراحتی‌ها و مشکلات روحی روانی دست به انجام این کار می‌زنند.

به گفته محمدعطا رحمانی‌آبیدر، اینگونه افراد سعی دارند با برانگیختن احساس مردم به گونه‌ای خود را ارضا کنند و زمانی که شرایط را برای خود راحت می‌بینند بیش از پیش به این کار روی می‌آورند.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از این افراد با وجود داشتن تمام امکانات رفاهی و تامین کامل از نظر اقتصادی دست به تکدی‌گری می‌زنند و هر روز با ترفند و حیله جدیدی به کار می‌برند تا سر مردم کلاه گذاشته و از این کار احساس آرامش می‌کنند.

رحمانی‌آبیدر خاطرنشان کرد: وجود افرادی ثروتمند در بین گدایانی که هر روزه در سطح شهرهای استان جمع‌آوری می‌شود نشان می‌دهد علاوه بر مشکلات اقتصادی آیتم‌های دیگری در تکدی‌گری دخیل بوده بطوری‌که در برخی موارد به هیچ وجه مشکل اقتصادی عامل روی آوردن به تکدی‌گری نیست.

این کارشناس امور اجتماعی با تاکید بر اینکه اکثریت متکدیان نیازمند نیستند و از احساسات انسان‌دوستانه مردم سوءاستفاده می‌کنند، گفت: اگر مردم کمک‌های خود را از طریق نهادهای حمایتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مراکز خیریه به دست نیازمندان واقعی برسانند.

وی در ادامه به آغاز اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان از سال 85 در استان کردستان با حضور تعدادی از ادارات متولی ساماندهی آن اشاره کرد و افزود: به منظور رفع این مشکل مرکز نگهداری و ساماندهی متکدیان در خیابان 17 شهریور سنندج نیز راه‌اندازی شد.

رحمانی‌آبیدر توسعه اشتغال‌زایی در استان را بی‌تاثیر در کاهش نرخ متکدیان ندانست و گفت: ارتقا سطح فرهنگ عمومی، ارتقای سطح شناخت مردم با معرفی افراد سودجو در کنار ارائه آموزش‌های حرفه‌ای به افراد نیازمند و ایجاد اشتغال برای آنان می‌تواند نقش مهمی در کاهش آمار متکدیان باشد.

به گفته وی، آگاهی افراد جامعه و اعتماد آنها به دستگاه‌های حمایتی نقش مهمی در کاهش تکدی‌گری و سایر آسیب‌های اجتماعی دارد که باید در این راستا کارهای اساسی صورت گیرد.

* نهادهای حمایتی مرجعی مطمئن برای حمایت از نیازمندان واقعی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان نیز حمایت از نیازمندان واقعی و تلاش در راستای توانمندسازی آنان را از مهم‌ترین رسالت‌های این نهاد مقدس در سطح کشور و استان عنوان کرد و گفت: تمام هدف و تلاش ما حذف چهره فقر و محرومیت از جامعه است.

وی از کمیته امداد امام خمینی به عنوان درمانگاه و ایستگاه فقرزدایی نام برد و اظهار کرد:‌ کمک به نیازمندان و تلاش برای توانمندسازی آنان با بهره‌گیری از استعدادهای این افراد مهم‌ترین سیاست این نهاد مقدس است.

وی با بیان اینکه افراد نیازمند جزو ‌افراد آبرومند جامعه هستند، افزود: این افراد برای تامین نیازهایشان در بدترین شرایط نیز دستشان را به سوی مردم دراز نمی‌کنند.

به گفته وی، معمولاً افرادی به تکدی‌گری روی می‌آورند که نه تنها نیازمند واقعی نیستند بلکه هدف آنها سوءاستفاده از احساسات و عواطف مردم برای کسب منافع شخصی بیشتر است.

موسی‌نژاد خاطرنشان کرد: افراد نیازمند واقعی براساس چارچوب قوانین کمیته امداد مورد حمایت قرار خواهند گرفت و برای برخورداری آنان از حمایت‌های این نهاد و توانمندسازی آنان برنامه‌ریزی می‌شود.

وی از مردم خواست کمک‌های خود را از کانال‌های رسمی و نهادهای حمایتی به دست نیازمندان برسانند تا ضمن رفع مشکلات نیازمندان واقعی، مانع از سوءاستفاده افراد سودجو از نیت پاک و خالص مردم شوند.

فرماندار سنندج نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: جمع‌آوری متکدیان وظیفه یک سازمان و یا ارگان خاص نیست بلکه باید با تعامل و همکاری و مشارکت همه مسئولان سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و با برنامه‌ریزی اصولی نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

به گفته ولی‌الله میرزایی‌اصل، با توجه به احساسی بودن جامعه و تاکیدات دین مبین اسلام در مورد کمک به نیازمندان، برخورد با این افراد را برای مسئولان مشکل کرده است.

وی تصریح کرد: مقابله با این آسیب اجتماعی قبل از شناسایی و جمع‌آوری متکدیان، نیازمند فرهنگ‌سازی است.

فرماندار سنندج، مقابله با باندهای سازماندهی متکدیان، مقابله با کارتون خواب‌ها و جمع‌آوری چادرهای افراد بی‌پناه و اسکان آنها توسط دستگاه‌های حمایتی را از جمله اقدامات ستاد مقابله و ساماندهی متکدیان در این شهرستان عنوان کرد.

وی در ادامه از جمع‌آوری 518 گدا در سطح شهرستان سنندج خبر داد که 284 نفر از این افراد مرد و 234 نفر دیگر زن و بیش از 90 نفر از مجموع آنان غیربومی بودند و گفت: ‌با اقدامات و تلاش‌هایی که انجام شد آمار متکدیان در سال‌جاری به نسبت مدت مشابه در سال گذشته 60 درصد کاهش یافت.

* جمع‌آوری 165 متکدی در سنندج

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج نیز از جمع‌آوری 165 متکدی در شش ماهه نخست امسال در شهر سنندج خبر داد و گفت: شهرداری سنندج در کنار فعالیت‌های عمرانی و خدمات شهری طی چند سال اخیر در راستای جمع‌آوری متکدیان اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

به گفته علی‌اشرف شیرزادی، جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر و ایجاد بانک اطلاعاتی برای آنان یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

وی با اشاره به جمع‌آوری بیش از 290 نفر متکدی در سال گذشته در شهر سنندج گفت: امسال نیز بیش از 165 نفر شناسایی و جمع‌آوری شده‌اند.

وی از کاهش آمار متکدیان در سال‌جاری در شهر سنندج خبر داد و تعهد به ترک تکدی‌گری را یکی از شاخص‌های اصلی کاهش آمار متکدیان سطح شهر سنندج عنوان کرد.

شیرزادی افزود: 60 نفر از تعداد افراد متکدی جمع‌آوری شده سطح شهر از سوی شهرداری در شش ماه نخست امسال متعهد به ترک گدایی شده‌اند.

به گفته وی، 90 نفر از این افراد نیز بعد از شناسایی کامل به شهرستان‌های محل سکونتشان انتقال یافته و هشت نفر نیز به دلیل نداشتن سرپناه اسکان داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: چهار کودک نیز به خانواده‌ اصلی آنها و دو نفر نیز به دلیل کلاه‌بردار بودن تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج یادآور شد: بیش از 75 درصد افراد مشغول به گدایی در شهر سنندج افراد غیربومی هستند.

شیرزادی ضمن اعلام این موضوع که آمار اعلام شده متکدیان معابر اصلی و اماکن عمومی هستند، از تمامی شهروندان سنندجی خواست تا متکدیان داخل کوچه‌ها را به شهرداری معرفی کنند و شهرداری را در اجرای بهتر این طرح یاری دهند.

* آمادگی بهزیستی برای حمایت از متکدیان واقعی

مدیرکل بهزیستی استان کردستان نیز با بیان اینکه این سازمان در زمینه ساماندهی متکدیان مسئولیتی ندارد اما در عین حال از آمادگی این دستگاه حمایتی برای کمک به ساماندهی این افراد و جلوگیری از افزایش متکدیان در شهرهای استان خبر داد.

صباح قریشی افزود: این سازمان آمادگی دارد در صورت شناسایی و معرفی افراد متکدی واقعی از آنان حمایت نموده و مانع بازگشت دوباره آنان به این حرفه خواهد بود.

به گفته وی، براساس قوانین موجود کودکان متکدی بدون سرپرست را در مراکز نگهداری و سالمندان را در سرای سالمندان نگهداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه موثرترین اقدام برای جلوگیری از فعالیت متکدیان نحوه رفتار شهروندان با آنها است، تصریح کرد: عدم ‌توجه شهروندان به این افراد مانع استمرار فعالیت آنان شده و افراد نیازمند واقعی مجبور می‌شوند به نهادهای حمایتی مراجعه کنند.

با این اوصاف و تعابیر، جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان واقعی و شناسایی و دستگیری افراد سودجو نیازمند همراهی عامه مردم است و باید آنان به منظور پاکسازی چهره شهرها از وجود این افراد دستگاه‌های متولی را همراهی نمایند.

.................................

گزارش از شیرین مرادی

................................

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول