اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بسته شدن درب‌های کمپ کویری شهداد به روی گردشگران

قلب کویر شکست

خبرگزاری فارس: پاییز بهترین فصل برای کویرگردی است، اما با بی‌درایتی مسئولان گردشگری کرمان درب‌های کمپ کویری شهداد به روی گردشگران بسته شد و قلب مهربان کویر شکست.

قلب کویر شکست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، کویر لوت کویری است در منطقه جنوب شرقی ایران، این کویر در شمال شرقی شهرستان کرمان قرار دارد و هسته آن گرم‌ترین نقطه کره زمین است.

دشت لوت نمایشگاهی طبیعی از شگفت‌انگیزترین عوارض بیابانی دنیا را دارد که از آن جمله می‌توان به بزرگترین شهر کلوخی جهان، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا، 40 مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه و دشت‌هایی از گدازه‌های بازالتی چاله‌چاله نظیر «گندم بریان» اشاره کرد.

نظاره آسمان پرستاره کرمان در سکوت دل‌انگیز کویر

کمپ کویری شهداد در فاصله 20 کیلومتری از کلوت‌ها قرار دارد و توسط سازمان‌های ذیربط در قلب کویر و برای اسکان موقت گردشگران با ارائه امکانات گردشگری ساخته شده است.

تمام قسمت‌ها و اتاق‌های این کمپ از ساقه و برگ درختان نخل ساخته شده و شبیه آلاچیق است و دارای آب، برق، آمفی‌تئاتر روباز و حمام آفتاب است.

کویرنوردان پس از گذر از ده‌سیف و شفیع‌آباد به کمپ کویری شهداد می‌رسند و می‌توانند با اقامت در این مکان و در سکوت دل‌انگیز شب در قلب کویر به نظاره آسمان پرستاره کرمان بنشینند و بیش از همیشه به خدا نزدیک شوند.

 

 

پاییز زمان مناسبی برای تعطیلی کمپ کویری نبود

در حالی که پاییز بهترین فصل برای کویرنوردی است، زیرا نه گرمی تابستان و نه سردی زمستان را دارد و سفرهای پاییزی بیشتر رنگ کویری به خود می‌گیرد و کویرنوردان سعی می‌کنند این فرصت را برای بودن در کویر از دست ندهند، اما از حدود دو هفته قبل درب‌های کمپ کویری شهداد به روی گردشگران بسته شده است.

این تصمیم ناگهانی مسئولان گردشگری در کرمان و تعطیلی کمپ کویری شهداد برنامه‌های تورهای کویرنوردی که از سایر نقاط ایران به کویر کرمان می‌آیند را بر هم زده و موجب نارضایتی کویرنوردان شده است.

مسئول امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این زمینه اظهار داشت: تعطیلی موقتی کمپ کویری شهداد به منظور ساماندهی ساماندهی کپرها و آلاچیق‌ها، تعویض سیستم روشنایی، اجرای سیستم صوت و اطلاع‌رسانی و بهسازی سرویس‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

محمدمهدی افضلی تصریح کرد: کمپ کویری در حاشیه منطقه کلوت‌های شهداد قرار گرفته و از آن جا که هر ماه‌ تعداد قابل توجهی از گردشگران در محل این کمپ اقامت می‌کنند، نصب ایستگاه‌های جمع‌آوری زباله و سمپاشی محوطه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام در ایام تعطیلی مکان مذکور است.

وی با بیان اینکه بیشتر مکان‌های اقامتی کمپ کویری شهداد به صورت کپر و آلاچیق است، خاطرنشان کرد: تجهیز کمپ به امکانات کمک‌های اولیه و لوازم اطفای حریق و کپسول‌های آتش‌نشانی از اولویت کار طرح ساماندهی کمپ است.

افضلی بیان کرد: اگر طی ماه‌های گذشته بازدیدهای موردی از کمپ کویری شهداد صورت می‌گرفت و نقاط ضعف این مکان برطرف می‌شد دیگر نیازی به تعطیلی یک‌باره این مکان نبود.

وی با اشاره به اینکه فصل پاییز زمان مناسبی برای تعطیلی کمپ کویری شهداد نیست، افزود: وضعیت این کمپ به گونه‌ای است که در صورت ادامه فعالیت ممکن بود مشکلی برای کویرنوردان مستقر در این مکان ایجاد شود.

افضلی گفت: از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی‌، راهنمایان تور و گردشگران درخواست می‌کنیم ‌تا اطلاع بعدی از حضور و اقامت در محل کمپ خودداری کنند در غیر این صورت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان مسئولیتی در این زمینه برعهده ندارد.

جان کویرنوردان در خطر بود

گرچه ساماندهی و انجام تعمیرات اساسی کپرها و آلاچیق‌ها، تعویض سیستم روشنایی، اجرای سیستم صوت و اطلاع‌رسانی و بهسازی سرویس‌های بهداشتی از دلایل تعطیلی موقت کمپ کویری شهداد ذکر می‌شود، اما این پرسش مطرح است که آیا بهترین فصل برای کویرنوردی باید برای این تعمیرات در نظر گرفته شود؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس به این پرسش پاسخ داد و گفت: بررسی‌های انجام شده از کمپ کویری شهداد بیانگر این بود که این مکان به لحاظ ایمنی برای گردشگران خطرناک است و باید تعطیل شود، زیرا در این فصل بیشترین تعداد گردشگر در این مکان حضور دارد و به علت ازدحام جمعیت خطرات افزایش می‌یابد.

حسین شمس‌الدینی تصریح کرد: به علت بارندگی و همچنین ایجاد انشعابات غیرمجاز برق توسط گردشگران در کمپ کویری شهداد احتمال جدی برق گرفتگی وجود داشت.

وی با بیان اینکه عدم حضور نیروهای مسئول موجب رها شدن کمپ کویری شهداد شده بود، اظهار داشت: این مکان بی‌حساب و کتاب بود و ورود و خروج افراد کنترل نمی‌شد و همچنین سرویس‌های بهداشتی وضعیت نامطلوبی داشتند و توفان نیز تعدادی از آلاچیق‌ها را خراب کرده بود.

 

 

بازگشایی مجدد کمپ کویری شهداد تا 2 هفته آینده

شمس‌الدینی افزود: به علت شرایط نامطلوب کمپ کویری شهداد ساماندهی اورژانسی این مکان در دستور کار قرار گرفت و این مکان طی دو هفته آینده راه‌اندازی اولیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی کمپ کویری شهداد با مدیریت یکی از بخش‌های بومی منطقه انجام و خدمات لازم برای کویرنوردان ایجاد می‌شود.

شمس‌الدینی با تاکید بر اینکه تمام قسمت‌های کویر به غیر از کمپ کویری شهداد قابل استفاده برای گردشگران است، ابراز داشت: کمپ نیز به صورت موقت تعطیل شده است.

وی ‌عنوان کرد: برای راه‌اندازی کمپ کویری شهداد در سال 85 اعتبار اولیه خوبی در نظر گرفته شده بود، اما در بودجه اداره کل میراث فرهنگی اعتباری برای نگهداری این مکان تعریف نشده بود و مرمت و تعمیری صورت نگرفته است.

این مسئول واگذاری کمپ کویری شهداد به بخش خصوصی را ضروری خواند و بیان داشت: یک مجموعه محلی برای راه‌اندازی کمپ مذکور اعلام آمادگی کرده‌اند و اعتبار مورد نیاز نیز توسط این مجموعه تأمین می‌شود و با استقرار نیروهای مدیریتی ورود و خروج به کمپ بر اساس ضوابط انجام می‌شود.

شمس‌الدینی کمپ کویری شهداد و امکانات آن را قابلیت خوب و زیبایی در دل کویر خواند و گفت: مردم و بخش‌های مختلف باید برای حفظ و نگهداری این مجموعه تلاش کنند.

 

وی اظهار داشت: مکان‌هایی مانند کمپ کویری شهداد باید به بخش خصوصی برای بهره‌برداری و مدیریت مناسب واگذار شوند نه اینکه رها شود و امکانات از بین برود.

چه اینکه حفظ جان گردشگران، مسئولان میراث فرهنگی کرمان را ناگزیر از تعطیلی کمپ کویری شهداد کرده است، اما به نظر می‌رسد انجام تعمیرات این مکان باید با سرعت بیشتری انجام شود تا کویرنوردان با دلی گرم در کمپ کویری شهداد مستقر شوند و از زیبایی‌های کویر لذت ببرند.

................................

گزارش از مهسا حقانیت

................................

انتهای پیام/80019/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول