اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس:

حیات در کویر لوت جریان دارد / شناسایی و معرفی لوت آهنگ مهاجرت را کم‌رنگ می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس گفت: شناسایی لوت و معرفی آن به عنوان ژئوپارک در نهایت آهنگ مهاجرت از این اقلیم را کم‌رنگ می‌کند.

حیات در کویر لوت جریان دارد / شناسایی و معرفی لوت آهنگ مهاجرت را کم‌رنگ می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، بهمن ایزدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به منظور تشریح پیمایش تحقیقاتی در کلوت‌های بیابان لوت اظهار داشت: کانون سبز فارس از سال 86 به دلیل ابهاماتی در مورد کویر لوت به بررسی‌ها و پژوهش‌های علمی روی آورده تا با همکاری متخصصان علاوه بر شناسایی منطقه به سئوالات علاقمندان نیز پاسخ دهیم.

وی بیان داشت: قرارگیری قطب گرمایی زمین و عدم حیات در کویر لوت دو مسئله‌ای بود که بیشتر ذهن ما را با خود درگیر کرده و بیشتر بر روی آنها کار شد.

ایزدی با بیان اینکه در کویر لوت منطقه فاقد حیات وجود ندارد، ابراز داشت: چرخه اکولوژی بسیار ظریف و حساسی در لوت وجود دارد و به هم پیوستگی گونه‌های جانوری را در آن شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: 42 گونه جانوری از منطقه لوت شناسایی شده که دو گونه نیز جدید هستند، بیشتر جانواران لوت از حشرات تا گوشتخواران آن عمدتا از نوع شکارگر هستند.

ایزدی با اشاره به بررسی ناحیه طولی و میانی کلوت‌ها در سفر پنج روزه تحقیقاتی در کلوت‌های بیابان لوت خاطرنشان کرد: مستندسازان گروه نیز در جایگاه خود نگاه تخصصی، هنری و حرفه‌ای به این منطقه داشتند.

وی گفت: در این سفر دو استاد دانشگاه و زمین‌شناس، دو گروه مستند‌ساز، دو ناوبر و دو موتورسوار از هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی شیراز، کانون سبز فارس را همراهی کردند و در خط طولی کلوت‌ها مسیری به وسعت 140 کیلومتر هوایی طی شد.

ایزدی ابراز داشت: این گروه با طی مسیری 300 کیلومتری از معابر شن، رس، لایه‌های گچی و توده‌های ماسه بادی توانست معبری را در میانه کلوت‌ها باز کند که با عنوان «مسیر شیراز» نام‌گذاری شده است.

رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس گفت: این برنامه به یادمان بابک دبستانی‌کرمانی هنرمند طبیعت‌گرد و پژوهشگر کرمانی انجام شد و بزرگ‌ترین دستاورد آن عبور از این معبر است.

وی با بیان اینکه پیمایش تحقیقاتی در کلوت‌های بیابان لوت با هدف و موضوعات بوم‌شناختی و شناخت سرزمین در بیابان لوت انجام شده است، افزود: قصد ما این است که نگاه محققان را به این مسئله و این منطقه ترغیب کنیم تا بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

ایزدی سفر لوت را متفاوت از دیگر سفرها دانست و عنوان کرد:‌ در این سفر ما باید تمام تجهیزات فردی، جمعی و مشکلات طبیعی، آب، سوخت، غذا و ... را به همراه داشته باشیم.

وی بیان داشت: در جریان این برنامه نیاز به حمایت بیشتری داشتیم که در کمال تأسف هیچ نهادی ما را در این برنامه سنگین پشتیبانی نکرد، این برنامه‌ها بدون هرگونه چشم‌داشت تجاری و برای شناخت ظرفیت‌های کشور انجام می‌شود.

ایزدی خاطرنشان کرد: ما برای تقویت ژئوتوریسم منطقه کار می‌کنیم، ارزش‌های کویر لوت این امکان را دارد که به عنوان ژئوپارک معرفی شده و به دنبال آن تقویت حفاظتی و زیست محیطی و ارتقای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی لوت را داشته باشیم.

وی گفت: شناسایی لوت و معرفی آن به عنوان ژئوپارک در نهایت آهنگ مهاجرت از این اقلیم را کم‌رنگ می‌کند و با افزایش ژئوتوریسم اشتغال و اقتصاد مردم منطقه بهتر شده و از شغل‌های کاذب دور می‌شوند.

ایزدی تصریح کرد: شواهدی را که در این سفر به دست آوردیم می‌تواند نشانه‌ای از راه عبوری راه‌زنان قدیم ... در دوره‌های قبل باشد که تخمین قدمت آنها به عهده باستان‌شناسان است.

وی گفت: انواع و اقسام گونه‌ها در لوت شناسایی شده و مکانی را که زمانی اعلام می‌کردند، فاقد حیات است از حشرات تا راسته گوشتخواران را می‌توان مشاهده کرد.

رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس اذعان داشت: سفر پنج روزه این گروه از کیلومتر 60 جاده شهداد - نهبندان آغاز شده و از سمت شمال غرب به سمت جنوب شرق در مسیر استقرار کلوت‌ها در لوت حرکت کرده و با عبور از حوزه‌های تحت تاثیر رودخانه شور، پلایاها و باتلاق‌ها در نهایت به روستای کِشیت ختم شد.

ایزدی با اشاره به ظرفیت‌ها و ناشناخته‌های کلوت‌های شهداد و کویر لوت ابراز داشت: سال‌های قبل در شرق ناحیه کلوت‌ها مرتفع‌ترین کلوت با 138 متر اندازه‌گیری شده، اما در حال حاضر بلندترین کلوت با 80 متر ارتفاع در صحرای نامیب به ثبت رسیده است.

وی افزود: منطقه ریگ یلان نیز دارای پهناورترین ریگزار است و تپه‌های ماسه‌ای تا 400 متر ارتفاع را در خود جای داده‌اند.

انتهای پیام/80017/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول