اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بیماری‌های غیرواگیر علت مرگ 66 درصد مازندرانی‌ها / مردم یا مسئولان مقصرند

خبرگزاری فارس: 66 درصد مرگ و میر مردم مازندران به دلیل بیماری‌های غیرواگیر در مازندران رخ می‌دهد.

بیماری‌های غیرواگیر علت مرگ 66 درصد مازندرانی‌ها / مردم یا مسئولان مقصرند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آمارهای نگران کننده‌ای از وضعیت بیماری‌های غیرواگیر هر چند وقت یکبار از طرف دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام می‌شود که با بررسی دقیق  آمارها نشان می‌دهد نوع تغذیه و کم تحرکی تاثیر بسیار زیادی بر بروز این بیماری‌ها در مازندران دارد.

در ابتدا آماری که همین چند روز پیش توسط معاونت بهداشتی مازندران در را به بیشترین علت مرگ و میر مردم مازندران اعلام شد جای تامل دارد، هم از طرف مردم و هم از طرف مسئولان که زنگ خطری را برای مردم و مسئولان به صدا درآورد.

محمدرضا میرزایی معاونت بهداشتی مازندران در همایشی به مناسبت روز جهانی دیابت اعلام کرد که 43 درصد مرگ و میر مردم مازندران در اثر عارضه بیماری قلبی عروقی است.

وی دیگر عامل مرگ و میر در مازندران را که حدود 14 درصد در برگیری دارد را مربوط به سرطان، 11.5 درصد مرگ و میر به دلیل حوادث رانندگی و 9 درصد مرگ و میر در مازندران را مربوط به بیماری دیابت عنوان کرد.

با جمع درصد‌های اعلام شده حدود 66 درصد مرگ و میر‌ها اعلام شده در مازندران به اذعان مسئولان بهداشتی مازندران به خاطر بیماری‌های غیر واگیر اتفاق می‌افتد که توجه به این موضوع جای تامل دارد.

مسئولان بهداشتی مازندران عدم تغذیه مناسب و کم تحرکی را عامل اصلی این بیماری‌ها در مازندران عنوان می‌کنند که نیاز است عامه  مردم و مسئولان به این دو نکته بسیار اساسی توجه بیشتری داشته باشند.

حال این موضوع نیز بماند که افرادی که تا قبل از فوت برای درمان درگیر بیماری‌هستند چه هزینه‌های هنگفتی برای طول درمان پرداخته می‌شود  اگر بررسی شود جای تامل دارد.

چه جای اینکه یکی از کارشناسان وازرات بهداشت و درمان در همایش روز دیابت در مازندران اعلام کرد که هر بیمار دیابتی سالانه حدود 850 دلار هزینه برای درمان باید پرداخت کند.

در مورد تغذیه و کم تحرکی بخشی به خود مردم ارتباط دارد که یک فرد چه غذایی و چگونه مصرف کند و آیا ورزش را جزو برنامه‌های روزانه خویش قرار داده است بستگی به سلیقه شخصی فرد دارد و اما بخشی که به مسئولان مرتبط است و هر بخش نیز متولی خاصی دارد کمی جای تامل دارد.

در بحث تغذیه، تهیه و عرضه میوه و سبزیجات سالم از بحث‌های است که نیاز دارد مسئولان جهاد کشاورزی در این باره کمی بیشتر این آمارها را جدی بگیرند.

علت بروز سرطان‌ها بی‌ارتباط به تغذیه نیست و این موضوعی است که توسط مسئول دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز تایید شد.

قائم مقام وزیر در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران در مورد خیار و توت فرنگی بیان داشت: مصرف سم در توت فرنگی و خیار نیز تایید شد.

ناصحی در جمع خبرنگاران ادامه داده بود: آثار مصرف سم در درازمدت مشخص می‌شود ولی چیزی که اثبات شد بیماری‌های سرطانی در مازندران نسبت به سایر استان‌ها کشور شایع است که بی‌تاثیر از مصرف مواد غذایی آغشته به سم نیست.

وی ادامه داد: سرطان‌های دستگاه گوارش بی‌ارتباط به مصرف غذاهای آلوده نیست و نخستین موضوعی که پس از تشخیص بیماری گوارش توجه همه را جلب می‌کند، تغذیه ناسالم است.

ولی با وجود تذکرات دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد مصرف بیش از اندازه سم در محصولات کشاورزی به ظاهر تغییری در رویه مصرف سم ایجاد نشد و داروخانه‌های عرضه سم به طور آزادانه میزان سم درخواستی مشتری را در اختیارشان قرار می‌دهند.

و در زمین‌های کشاورزی هم نظارتی بر نحوه مصرف سم وجود ندارد و برخی مواقع کشاورز به واسطه مصرف بیش از اندازه سم دچار خسارت می‌شود.

برخی کارشناسان مصرف آب آلوده را نیز عامل تاثیرگذاری در بروز بیماری سرطان اعلام کردند که هر چند وقتی از گوشه و کنار  به طور غیر رسمی در مورد آلوده بودن آب برخی نقاط مازندران خبرهای منتشر می‌شود که قبل از انتشار رسمی این خبرها مورد تایید قرار نمی‌گیرد و جلوی انتشار آن گرفته می‌شود و در صورت انتشار خبر به طور یکجانبه از طرف دستگاههای زیربط تکذیب می‌شود.

به عنوان مثال آلوده بودن آب پارک میرزا کوچک‌خوان جنگلی که با وجود داشتن تاییده از آزمایشگاه این خبر از جانب مسئولان و دستگاه‌های دولتی تکذیب شد و یا آب روستای پنبه چوله که دارای آلودگی و کدری زیاد بود، مزید اطلاع مسئولان، آب آلوده روستای پبنه چوله به رویت معاون وزیر بهداشت در زمان افتتاح طرح پزشک خانواده نیز رسیده بود اما تاکنون اقدام موثری برای رفع آلودگی آب انجام نشد.

در برخی از روستاها نیز امکان نمونه‌گیری از آب به خاطر نبودن امکانات وجود ندارد و اگر امکان آزمایش‌گیری و کنترل وجود داشته باشد در حد تذکر توسط مسئولان بهداشتی استان مازندران به آب و فاضلاب روستایی ابلاغ می‌شود و اقدامی برای رفع آلودگی انجام نمی‌شود و چون شیوع بیماری سرطان در حال حاضر در بین روستاها بیشتر از شهرها گزارش شده است.

ناگفته نماند که برخی کم کاری‌ها و پرخوری‌ها از جانب مردم برای بروز بیماری‌های غیر واگیر دلیل آمار بالای شیوع سرطان در مازندران است، به اذعان مسئولان حدود 20 درصد اقدامات پیشگیری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که این 20 درصد هم به صورت توصیه‌های بهداشتی و تجهیز مراکز درمانی صرف می‌شود بقیه اقدامات پیشگیری باید با همکاری مسئولان و مردم انجام شود.

بخشی که مرتبط با مسئولان است تهیه و تولید و عرضه مواد غذایی سالم و بهداشتی است، ایجاد اماکن ورزشی مناسب در سطح استان نیز دیگر وظیفه مسئولان استان است به بحث برای این موضوع را در گزارش بعدی پیگیری می‌کنیم.

ولی هر فردی برای پیشگیری از بیمارها لازم است به فکر تغذیه مناسب و تحرک بیشتر باشد چون طبق آمارهای ارائه شده از طرف مسئولان بیماری‌های غیرواگیر در کمین مردم مازندران است و هزینه‌های سرسام آور این بیمارها و زجرهای بیماری آنقدر درد آور است که هر فردی برنامه‌ای مشخص و مدون برای تغذیه سالم و تحرک مناسب برای خود اتخاذ کنند.

گزارش از جاوید عباسی

انتهای پیام/86004/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول