اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

استفاده نادرست از کودهای شیمیایی سبب شیوع بیماری‌های خاص می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تولید و ترکیب هر گونه کود آلی و زیستی منوط به اخذ مجوز از وزارت جهادکشاورزی است، گفت: استفاده نادرست از کودهای شیمیایی سبب شیوع برخی از بیماری‌های خاص در جامعه می‌شود.

استفاده نادرست از کودهای شیمیایی سبب شیوع بیماری‌های خاص می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در جلسه بررسی تولید کودهای زیستی و آلی توسط بخش خصوصی اظهار کرد: برای دستیابی به مزیت تولیدات انبوه در بخش کشاورزی، افزایش کارآیی و صرفه اقتصادی حاصل از ایجاد اشتغال مولد، رقابت سالم بین تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود کودهای تقلبی به چرخه تولید و توزیع ورود کودهای تولید شده توسط بخش خصوصی، فقط بعد از تأیید کیفی آن توسط سازمان جهادکشاورزی به چرخه تولید امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزود: محصولات کشاورزی جزو محصولات پر مصرف و مهم در سبد غذایی خانواده‌ها محسوب می‌شود و برخی از آنها به صورت تازه‌خوری و برخی دیگر به صورت فرآوری شده از مصرف بالایی برخوردار است.

ایرانی‌فام اضافه کرد: کاربرد نادرست کودهای شیمیایی با توجه به کثرت و تعدد استفاده از این محصولات در سطح اقشار مختلف جامعه، ناخواسته می‌تواند سبب شیوع و افزایش برخی از بیماری‌های خاص در جامعه باشد.

وی ادامه داد: معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان، در راستای تحقق سیاست‌های سازمان در توسعه هر چه بیشتر تولید محصولات سالم و کیفی، علاوه بر تلاش برای کنترل و استفاده بهینه از انواع کودهای شیمیایی در تولید محصولات زراعی، باغی و همچنین سبزی و صیفی، برنامه‌ریزی لازم برای گسترش کاربرد کودهای آلی و زیستی در بخش کشاورزی و افزایش امکان دسترسی بهره‌برداران در استفاده از کودهای استاندارد را در حال اجرا دارد.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی با تولید حدود دو میلیون و 900 هزار تن محصولات زراعی و 900 هزار تن محصولات باغی، یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود، گفت: در راستای گسترش هر چه بیشتر تولید محصول سالم در تمام زیربخش‌های کشاورزی، در حال حاضر بخش اعظمی از محصولات زراعی و باغی استان، تحت نظارت و کنترل شبکه‌های مراقبت به صورت کاملاً سالم تولید و به بازار‌های مصرف عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با اشاره به اهمیت استفاده از کود در تولید محصولات کشاورزی اضافه کرد: امروزه با افزایش تولید محصولات کشاورزی به علت رفع نیازمندی‌های رو به رشد جمعیت در حال گسترش، نگرانی در مورد آینده تأمین غذا برای مردم مطرح شده است و برای تولید محصول سالم، پاک و داشتن انسان‌های سالم و با نشاط، راهی جز توسعه کشاورزی زیستی پیش‌رو نیست و استفاده از فرآورده‌های گیاهی زیستی رابطه تنگاتنگ با تندرستی افراد جامعه دارد.

ایرانی‌فام گفت: در این زمینه مصرف بهینه کودهای شیمیایی و جایگزینی آنها با کودهای آلی و زیستی از رویکردهای مهم وزارت جهادکشاورزی بوده و تصویب آیین‌نامه اجرایی بند «ب» ماده 61 قانون برنامه چهارم توسعه که برنامه پنجم نیز بر آن تاکید دارد در زمینه ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای زیستی و آلی از اقدامات وزارت در این راستا بوده است.

انتهای پیام/60002/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول