اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان:

کشتار دام در کشتارگاه مانع گسترش بیماری می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان دلیل اصلی لزوم انجام کشتار دام در کشتارگاه‌ها را پیشگیری از گسترش احتمالی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند تب کریمه کنگو دانست.

کشتار دام در کشتارگاه مانع گسترش بیماری می‌شود

بیژن دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به ایام محرم اظهار داشت: با توجه به اهمیت سلامت غذاهای نذری به دلیل توزیع گسترده در میان عزاداران و شهروندان، دامپزشکی هر سال اقدام به اجرای طرح نظارت بهداشتی بر روی سلامت دام های کشتاری و گوشت استحصالی می‌کند.

وی بیان کرد: در سال جاری نیز با انجام اقدامات ترویجی و اطلاع‌رسانی در زمینه فرهنگ‌سازی و هدایت مردم به منظور کشتار دام نذری در کشتارگاه‌های استان کرمان تلاش شده است.

دهقانی با اشاره به افزایش موارد مراجعه کننده به کشتارگاه‌های استان کرمان در سال جاری ابراز داشت: همچنین مطابق هر سال اکیپ‌های بازرسی دامپزشکی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی فعالانه اقدام به بازرسی دام‌های نذری و گوشت استحصالی آنها کردند.

وی بیان کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی 126 اکیپ نظارتی دامپزشکی متشکل از 62 دامپزشک، 134 بازرس بهداشتی گوشت و 24 ناظر ذبح شرعی بر سلامت دام‌های نذری، بهداشت گوشت استحصالی و انجام ذبح شرعی نظارت کردند.

دهقانی دلیل اصلی لزوم انجام کشتار دام در کشتارگاه‌ها را پیشگیری از گسترش احتمالی بیماری‌های مشترک مهمی چون تب کریمه کنگو دانست و گفت: در این ایام یک هزار و 411 رأس دام سبک و سنگین شامل یک هزار و 262 راس گوسفند و بز، 124 راس گاو و 25 نفر شتر در سراسر استان کرمان مورد بازرسی قبل و بعد از کشتار قرار گرفت.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت گوشت و تامین غذای سالم افزود: با انجام بازرسی‌های پس از کشتار 100 کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف از چرخه مصرف عزاداران حذف شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: در همین زمینه تعداد 220 مورد انواع آلایش‌های خوراکی شامل کبد، ریه و کلیه به دلایل بهداشتی ضبط و معدوم شد.

دهقانی با تقدیر از همکاری مردم فهیم استان کرمان با اکیپ‌های دامپزشکی و استقبال از کشتار دام در کشتارگاه ها ابراز داشت: شماره تلفن چهار رقمی 1512 در مرکز استان و شماره تلفن شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها همچنین شماره پیامک 3000231512 راه‌های ارتباطی مجموعه دامپزشکی کرمان با مردم این استان است.

واکسیناسیون 130 هزار رأس دام علیه بیماری شاربن

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان به خبرنگار فارس گفت: بیماری شاربن یا سیاه‌زخم یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در دام‌هایی از قبیل گاو، گوسفند، بز، شتر و سایر علفخواران دیده می‌شود و عامل این بیماری یک باکتری گرم مثبت میله‌ای شکل به نام باسیلوس انتراسی است.

حجت‌الله جعفری افزود: انسان از طریق تماس و یا مصرف فرآورده‌های دامی خام یا فرآورده‌هایی که خوب پخته نمی‌شوند به این بیماری مبتلا می‌شود و همچنین ضایعات و ترشحات و یا خاک آلوده در ابتلای دام و انسان به این بیماری موثر است.

وی بیان داشت: از جمله نشانه‌های بالینی این بیماری در دام می‌توان به مرگ سریع و خونریزی از منافذ طبیعی بدن اشاره کرد که غیرقابل انعقاد است.

جعفری تصریح کرد: از جمله اقدامات لازم در کنترل و پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون دام سبک و سنگین است.

وی ابراز داشت: به همین منظور از ابتدای سال جاری تاکنون 128 هزار و 850 رأس دام سبک، 3 هزار و 302 راس دام سنگین و 221 راس تک سمی علیه این بیماری واکسینه شدند و سه مورد کلاس آموزشی ویژه دامداران و عشایر در این زمینه برگزار شده است.

جعفری گفت: همچنین تعداد 100 اطلاعیه آموزشی در مورد این بیماری در اختیار دامداران قرار گرفته است.

انتهای پیام/80019/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول