اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار

مشاوره ژنتیک به معلولان در خراسان‌جنوبی آغاز شد

خبرگزاری فارس: طرح مشاوره ژنتیک به معلولان برای نخستین بار به مناسبت هفته جهانی معلولان در خراسان‌جنوبی آغاز شد.

مشاوره ژنتیک به معلولان در خراسان‌جنوبی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی عصر امروز در مراسم افتتاح طرح مشاوره ژنتیک به معلولان استان اظهار کرد: در حال حاضر چهار مرکز مشاوره ژنتیک در خراسان‌جنوبی فعالیت می‌کنند.

محمدحسن اکبری‌مطلق افزود: از این تعداد مرکز مشاوره فعال در سطح استان سه مرکز دولتی و یک مرکز خصوصی است.

وی ادامه داد: این مراکز از سال 87 که راه‌اندازی شده‌اند و تاکنون به 5 هزار زوج جوان آموزش و مشاوره ژنتیکی ارائه کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: با افتتاح طرح مشاوره ژنتیک به معلولان از این پس این مراکز به این قشر نیز آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.

*نرخ معلولیت در خراسان‌جنوبی بالا است

اکبری‌مطلق، نرخ معلولیت در سطح کشور را 4.5 درصد دانست و یادآور شد: نرخ معلولیت در خراسان‌جنوبی شش درصد است که از میانگین کشوری بالاتر است.

وی اظهار کرد: امید است با راه‌اندازی طرح مشاوره ژنتیک شاهد کاهش نرخ معلولیت در سطح استان باشیم.

مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی از بهره‌مندی 53 هزار و 983 نفر از خدمات بهزیستی استان خبر داد و گفت: 68 درصد این جمعیت یعنی 33 هزار و 867 نفر معلولان هستند.

اکبری‌مطلق، یکی از برنامه‌های مهم سازمان بهزیستی را ارائه خدمات به معلولان و کاهش نرخ معلولیت دانست و تصریح کرد: در راستای کاهش نرخ معلولیت آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق آموزش با اولویت مناطق محروم در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی به انجام طرح غربالگری شنوایی و بینایی در کودکان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر افرادی که در خراسان‌جنوبی زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند از میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی یادآور شد: بهترین زمان برای مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری و مناسب‌ترین آن قبل از عقد شرعی است.

اکبری‌مطلق با بیان اینکه بسیاری از معلولیت‌ها و بیماری‌های خاص به وسیله مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری قابل پیشگیری است، اظهار کرد: 15 درصد معلولیت‌ها به دلیل عدم ارائه مشاوره ژنتیک به وجود می‌آید.

انتهای پیام/69002/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول